Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Midiklaviatur/keyboard/synt hjälp! :)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag tänkte plocka upp mitt pianospelande igen efter ett par års (typ, 10?) frånvaro; och självklart via datorn (macbook pro) istället för på ett stort riktigt. Mer praktiskt så. (Och framförallt billigare.)

Nu till min fråga. Vad behöver jag, som är mer ute av effekten än superkvalitet? Tänker mig att det åtminstone är 61 tangenter, right?, samt antagligen också anslagskänsligt.

Kan detta tänkas vara ngt? Ser inte om det är anslagskänsligt eller inte :/
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=757592&product_id=957149

Enligt http://www.m-audio.com/products/en_us/Keystation61es-main.html är det "velocity sensitive", är det den Engelska översättningen månntro?

Andra förslag? Tacksam för all hjälp

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-07 00:33

Du behöver ett så kallat "USB keyboard". Det finns massor av tillverkare. Du ska absolut inte handla det på Macoteket om du vill handla till rätt pris. Det är bättre du handlar från Tyskland. Märk väl skillnaden mellan keyboard såsom tangentbord och keyboard såsom klaviatur, men det förstod du nog...

Om du vill plocka upp pianospelande så rekommenderas utan knussel en keyboard med 88 helvägda tangenter. Du kommer aldrig att få en 61:a att må bra som piano. M-audio har ju en variant som inte är så dyr, "Prokeys 88". Den har interna ljud som funkar att öva på, och fullt datorkompatibel via MIDI. Behöver du inga ljud så skulle jag rekommendera CME UHF8, en svart/röd sak med många finesser för sin prislapp.

Om du är kräsen på interna ljud så åker priset upp en hel del. Men ska du lira piano och inget annat så se till att du trivs med tangenterna! Väldig skillnad mellan olika fabrikat.
En av mina personliga favoriter är fortfarande Kurzweils PC88. Yamaha s80 och s90es är också fina för fingrarna.
Allt handlar egentligen om hur mycket maskin du vill ha, och hur mycket du vill betala för den.

// Peppe

Hej

Jag är nog mer inne på den här typen: http://www.m-audio.com/products/en_us/Keystation88es-main.html

Dvs, anslagskänsligt och sen så billigt som möjligt Det ska ändå bara in i Garageband

(2400 för ovanstående)

annars kan man tjacka digitalpiano och köra som midicontroller, gör jag, känns bättre än de midiklav jag använt.

Ursprungligen av erikerikerik:

annars kan man tjacka digitalpiano och köra som midicontroller, gör jag, känns bättre än de midiklav jag använt.

Ingen dum idé, ibland kan man hitta dem billigare än "ljudlösa" tangentbord. (De har ju vägda tangenter, så de känns mer som riktiga pianon. Fast jag skulle egentligen rekommendera att testa ett ovägt tangentbort också, kanske vill du trots allt inte ha vägda tangenter, folk är ju olika med det.)

vet inte hur insatt du är, men det är åtminstone två kriterier det bör uppfylla, dels att det som du säger skall vara anslagskänsligt, men även att tangenterna ska vara vägda, som madman säger- dvs att tangenterna ska kännas som pianotangenter, med rimligt motstånd, och inte som plastbitar a la leksakssynt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-10 00:40
Ursprungligen av Puckofisk:

Kan detta tänkas vara ngt? Ser inte om det är anslagskänsligt eller inte :/
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=757592&product_id=957149

Japp, har ett likadant och visst är det anslagskänsligt, men det känns ju inte som ett piano direkt. Tycker det känns ganska plastigt, men funkar OK för att bara klinka lite med macbooken. Testa det på butik och bedöm själv är väl det bästa råd jag kan ge.

EDIT:
erikerikerik - du kan trycka på "redigera"-knappen för att lägga till saker du glömde i ditt första inlägg istället för att dubbelposta.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-10 02:22

Ett par ord om M-Audio: Tyvärr rätt dåliga drivrutiner. En gammal erfarenhet från min sida, och den verkar dessvärre hålla i sig in i framtiden. Kolla hellre då på Edirol, Korg, Novation. T ex.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-10 09:12

Just Keystation 61es har jag aldrig haft problem med drivisar varken i OSX eller XP. Ingen av dom kräver drivisar för Keystation 61es nämligen, utan känner igen den direkt på USB.

1
Bevaka tråden