Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ethernethub vs. Ethernetswitch

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bara en stilla fråga efter att ha ögnat igenom katalogen från Biltema. Ökar prestandan i mitt lokala nätverk om jag byter ut ethernethuben mot en ethernetswitch ? Ett par rader ur katalogen som handlar om en switch:

...Fördelarna med en switch gentemot en hub är att den automatiskt känner vilka som är anslutna till varje port och att data skickas endast till den berörda porten istället för att samtliga portar blir belastade...

Betyder då detta att jag surfar snabbare eller kör Carracho snabbare - eller blr det bara snabbare mellan mina 3 datorer ? Mina 2 macar och 1 PC har Bostream ( 5MBit/s ) med varsitt ip-nummer.

Sid 316 i katalogen "Nätverks switch, 8-port 10/100 Mbps - 890 kronor" -är det värt besväret att byta till switch ?

Står något om halv respektive full duplex för denna produkt - vad är det och hur drar man nytta av detta ?

+++

[ 20 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Betyder då detta att jag surfar snabbare eller kör Carracho snabbare - eller blr det bara snabbare mellan mina 3 datorer ? Mina 2 macar och 1 PC har Bostream ( 5MBit/s ) med varsitt ip-nummer.

Det beror på vad de andra datorerna gör när du surfar. Exempel, antag att du har 100 Mbit kort i alla datorer och att du surfar på ena Macen och den andra macen och din PC överför filer till varandra. Antag vidare att din bandbredd ut på nätet är optimal och du kan just nu utnyttja hela din bandbredd om 5 mbit (det senare inträffar sällan) till den site du surfar till.

Har du en hubb så har du sammanlagt 100 mbits bandbredd tillgängligt för alla portar i hubben. Om filöverföringen mellan pc´n och macen tar upp 99 mbit så har du alltså 1 mbit kvar till att surfa. Du kan du inte utnyttja hela din bandbredd ut på nätet, 5 mbit och det går därför lite långsammare.

Har du en switch så kan pc´n och macen ha sina 100 mbit för sig mellan de två portar de sitter i. Du kan surfa från den andra macen ut på nätet och utnyttjar då två andra portar och har tillgång till hela bandbredden mellan din dator och din internetrouter. Så där har du då 5 mbit (bandbredden ut sätter ju gränsen). Om du hade haft två datorer till i ditt nätverk kan de också ha tillgång till 100 mbit emellan sig och så vidare så länge du har lediga portar.

Lycka till!

/Ola

  • Oregistrerad
  • 2002-02-21 23:43

Visst har Taz_1999 rätt i det han säger, men hur ofta utnyttjar du hela bandbredden i huben? För de 890 plus frakt osv, kan du nog göra något roligare för. I större nätverk är det däremot riktigt stort skillnad, det kan man ju ganska snabbt räkna på säg att man skulle koppla 10 datorer till varandra via en 100Mbits hub så tappar man snabbt hastighet, det kommer dessutom då att uppstå en hel del kollisioner i trafiken, som i sin tur alstrar omsändningar av datapacketet, som då ger ännu mer trafik. Kopplar man ytterligare några datorer kan det hända att det blir så mycket krockar att det bildas en deadlock, alltså en ren stockning. Detta kommer inte att ske om man däremot använder sig av en switch. Men på ett litet nätverk kommer detta alltså inte att hända och prestandan kommer inte att öka drastiskt med en switch.

Nu till nästa del, duplex delen. Men full duplex menas att man kan sända och ta emot data samtidigt. Med halv duplex så får man föst sända och sen ta emot data, eller självklart tvärtom om det skulle kännas bättre, alltså ta emot först och sen sända.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-02-26 10:55

Köp en kombinerad switch/router med NAT, tex en Netgear (995 ex moms) för en kombinerad 4-portars och NAT-brandvägg med webgränssnitt.
Vill du ha rena switchar i 8-portar så finns det Netgear 8-portars hos Dustin för 795 ex moms som är riktigt trevliga. Själv köpte jag en kombinerad 4-p med NAT och trådlöst, kostar 1995 ex moms hos Dustin. 1500 kr billigare än en Airport basstation och då med 4-portar tråd istället för bara en på Airporten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-26 11:09

Jag har en D-Link DI-804 och är helnöjd med den.

Mitt råd är: Köp switch om du tycker att du har råd - en switch är bättre. Känner du däremot för att snåla, köp hubb. En switch/router med NAT kan vara bra, så länge du inte tänkt ägna dig åt annat än att bara surfa, kolla e-posten och liknande. Har du en server vill du helst inte ha en konsumentrouter med NAT, tro mig.

Ska du ha en switch är Netgear bästa valet, deras switchar har störst minnesbuffert per port.

Citat:

Ska du ha en switch är Netgear bästa valet, deras switchar har störst minnesbuffert per port.

Beror väl ändå vad man jämför med. Står inte så många netgear switchar hos någon av mina kunder. Menar du det allra lägsta prissortimentet så är det väl OK.

Jo, det var konsumentswitcharna jag hade i åtanke - glömde säga det!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-02-26 21:15

På jobbet köpte vi ut några Netgear 8-portars switchar till ett par rum som skulle anslutas till gemensamt nät. För 795 spänn tyckte jag man fick riktigt mycket valuta.

Finns ju en liten säkerhetsaspekt på det här med hubbar vs. switchar också. Men det spelar ingen roll om det är ett nät som bara du kör förstås.

En hub trycker ju ut allt som kommer in på en port på alla andra portar. Därmed kan man med snifferprogram rätt lätt lyssna av vad alla andra gör. Var dom surfar t.ex. Eller om man kör telnet (inte SSH) så sänds ju lösenordet i klartext. Här i Umeå så var näten i studentkorridorerna hubbade förut och det öppnade upp för en del kul saker...

En switch däremot tar reda på vilken port som informationen ska till och skickar den vidare endast till den porten.

1
Bevaka tråden