Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reverb: Mjukvara eller hårdvara?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska ta och invetsera i ett reverb!

Kan någon rekomenda att köpa i mjukvara eller hårdvara?
Tex Waves eller hårdvara?
Har använt mig av bla reverb från logic men jag känner igen värme!

Vad är du ute efter? Naturliga? Fjäder? Plåt?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-08 10:04

Tja, med det här blir det aldrig fel. Sedan tycker faktiskt inte jag att Logics medföljande låter så illa alls.

Fast om jag bara får ha kvar ett endaste mjukreverb blir det Renaissance.

Ursprungligen av Skilling:

Tja, med det här blir det aldrig fel. Sedan tycker faktiskt inte jag att Logics medföljande låter så illa alls.

Fast om jag bara får ha kvar ett endaste mjukreverb blir det Renaissance.

Har testat logics och wavearts reverb. Har svårt att få in reverbet natuligt i rösten. Antingen blir de släpigt eller så blir de en aning burkigt! Kan vara min egen kavite som spelar in men hoppas att ett bättre reverb ska hjälpa mig!

Ursprungligen av Skilling:

Tja, med det här blir det aldrig fel. Sedan tycker faktiskt inte jag att Logics medföljande låter så illa alls.

Fast om jag bara får ha kvar ett endaste mjukreverb blir det Renaissance.

Ska ta å ladda hem en demo på den..! Måste testas! Om de finns?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-08 10:17

Är också väldigt nyfiken på detta eftersom jag alltid brukar gilla deras pluggar. Har inte kollat upp det ännu dock, men det är nog helt klart värt att kika på.

  • Medlem
  • 2007-09-08 10:23

Hur jobbar du? Enbart i mjukvara, eller blandat med hårdvara? Bara hemma, eller även spela ute? Hur mycket pengar vill du lägga på det?

Ursprungligen av jgb:

Hur jobbar du? Enbart i mjukvara, eller blandat med hårdvara? Bara hemma, eller även spela ute? Hur mycket pengar vill du lägga på det?

De här reverbet är för hemmabruk och eventullt för spelningar ute om de blir hårvara.
M eller H-vara spelar ingen roll hittar jag ett skitbra mjukvaru reveb så blir de det eftersom de är främst för hemmabruk!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-08 11:54

Just det ja, glömde det här också. Ibland får jag för mig att jag gillar det mer än Renaissancereverbet till och med. Nu har jag nog fått med mina favvisar i alla fall.

Tack för alla svar förresten! Grymt!

Om det ska vara för sång så bör du verkligen kolla in Universal Audio Plate140 också. Kräver tyvärr DSP-kort.. men det är _väldigt_ prisvärt ändå. Det reverbet kan låta brännhett!

VirSyn Reflect verkar intressant också tycker jag.. även om dess gränssnitt är fult som stryk

Senast redigerat 2007-09-11 09:03

Spinaudio´s Roomverb M2 (Som för övrigt verkar ha gått omkull?) Är ett av mina favorit verktyg. Tycker det låter naturligt och luftigt.

Kanske går att få tag på billigt om dom har konkat.

Det påminner mig om att Wizoo's reverb W2 och W5 går att hitta skitbilligt nu lite här och var (någon som vet varför?). Tyvärr så fungerar det inte på intelmacar bara..

Wizoo köptes upp av Digidesign och W2/W5 lades ner. Så det är restlager som går att hitta billigt, och jag skulle inte räkna med uppgraderingar eller support framöver.

Classik Studio Reverb verkar annars många gilla. Lexicons nyare burkar har digitalanslutningar + VST-fjärrstyrning, kan också vara ett alternativ om du inte behöver många instanser (billigare än en del plugins, lustigt nog).

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2007-09-13 12:54

Även externa burkar är digitala, så frågan är hur stor skillnad det egentligen blir ljudmässigt mellan pluggar och "hårdvara". Reverb kräver i och för sig en del processorkraft om det ska låta bra, så det kan vara det som gör skillnaden; att i hårdvaran jobbar processorn inte med annat än just effekten, medan pluggen blir en av många proesser i datorn...
Bäst i klassen brukar väl annars SIR räknas som - och den har kommit i en ny och förbättrad version: http://www.knufinke.de/sir/sir2.html . Kan kanske vara något att överväga?
Man ska nog lägga upp rätt mycket pengar för en hårdvaruburk som slår reverbimpulser på fingrarna när det gäller ljudkvaliteten - om det ens är möjligt...

Ursprungligen av Claes:

Även externa burkar är digitala, så frågan är hur stor skillnad det egentligen blir ljudmässigt mellan pluggar och "hårdvara". Reverb kräver i och för sig en del processorkraft om det ska låta bra, så det kan vara det som gör skillnaden; att i hårdvaran jobbar processorn inte med annat än just effekten, medan pluggen blir en av många proesser i datorn...

Det är hårdvara! Det måste vara bättre!

Men absolut, rent principiellt finns det ingen skillnad mellan en digitalreverb i mjukvara eller hårdvara. Däremot så har TC och Lexicon betydligt mer erfarenhet när det gäller att sätta ihop reverbalgoritmer, och det är inget de släpper hur som helst i mjukvara. Och med tanke på att man får deras billigaste hårdvara för runt 2000kr så står de sig säkert bra i jämförelse med pluggar i samma prisklass. (Jag har inte jämfört, så jag vet inte.)

Och för livebruk skulle jag välja hårdvara alla gånger.

Citat:

Bäst i klassen brukar väl annars SIR räknas som - och den har kommit i en ny och förbättrad version: http://www.knufinke.de/sir/sir2.html . Kan kanske vara något att överväga?
Man ska nog lägga upp rätt mycket pengar för en hårdvaruburk som slår reverbimpulser på fingrarna när det gäller ljudkvaliteten - om det ens är möjligt...

Altiverb och IR-1 brukar anses snäppet bättre.

Algoritmisk reverb och impulser är ju dessutom rätt olika i karaktär och användningssätt. Det finns ju inte alls samma inställningsmöjligheter med impulser, å andra sidan är de bättre på att härma naturliga rum, men det är ju inte alltid man vill ha det.

Citat:

Reverb kräver i och för sig en del processorkraft om det ska låta bra

De gamla lexicon-burkarna klarade sig jättebra med processorer i miniräknar-klass

Citat:

Bäst i klassen brukar väl annars SIR räknas som

Bäst i klassen för mjukvara är väl för övrigt ändå altiverb?

När jag spelar in så använder jag bara plåt, fjäder reverb eller eko kammare.
Jag trodde inte att Eko kammare skulle vara så bra som det faktiskt var men det gjorde all skillnad. En helt okej Hifi högtalare, ett litet pre delay och ett stereo par....och ett stort tomt betong rum...

Jag använder TC-Electronic M300 till all min reverb.. och den fick jag för 1500 begagnad.. och den går utmärkt att släpa med live ut!

Många saftiga reverb som ni känner till! Gillar audio plate140 men som sagt kräver den ett dsp-kort å jag sitter på en macbook. Generellt tycker jag att universal audio har riktigt bra pluggar. Just nu tittar jag närmare på Altiverb. Kostar några slantar men kanske kan vara värt? Ett reverb sätter så mycket karaktär på ljudet så de kanske är värt att lägga ut lite extra kosing! Håller på att titta på "Altiverb movie" just nu och den är verkligen imponernade.

http://www.audioease.com/Pages/mp3%20Altiverb%20Tests/Altiverb6DemoEnglish.html

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-09-27 22:37

Jag har en TC Electronic M300 till salu. 1100:-

  • Medlem
  • 2007-09-29 04:33

UAD Realverb låter snorfett, men har världens sämsta interface. Så räkna med en halvtimme för att skruva fram ett bra reverbljud.

För att anpassa till t.ex. en röst är algoritmisk verb bättre. Om man orkar ge sig in och ratta åtminstone.

Och kör bara in rösten, mixa inte ihop en massa instrument och sång in i samma reverbinstans. Använd flera separata om det behövs.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-10-07 22:48

Classik Studio Reverb kan verkligen rekommenderas. Låter kanonbra och är lätta att ratta till. Och som konvolutionsreverb är Altiverb väldigt trevligt också.

Ska testa ett TC M2000 i veckan. Ska se hur det ställer sig mot t.ex. Classik studio reverb.

Om du har gott om pengar och lite tålamod kan du vänta tills Lexicon PCM96 släpps
http://www.lexiconpro.com/AES_Events.aspx

En kombination av mjuk- och hårdvara.

  • Medlem
  • 2007-10-08 20:05

Korg MDE-X (som följer med Korg Legacy) Concert Hall låter finemang. Funkar på det mesta

1
Bevaka tråden