Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

syntar, patchar, datorer & pre-ampar

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har blivit smittad och behöver hjälp!
Jag har ett par syntar på ingång för att jag vill komma ut ur datorn och lära känna sakerna på riktigt och för att begränsa mig från alla valmöjligheter. Detta har medfört att jag ska köpa nytt ljudkort med fler ingångar som i sin tur har gjort att jag blivit sugen på att ta upp min lödkolvsförmåga och tålamod att bygga mic-preampar och riktiga kompressorer.

Mina frågor:
1. Är det komplett overkill deluxe att bygga preampar för att att köra synthar (virus, nova blablabla.....) igenom?

Om svaret är Nej, på ovanstående fråga, gå vänligen vidare till fråga 2

2. Om jag ska bygga preampar behöver jag inte det på ljudkortet vilket gör att jag "bara" behöver ad/da omvandlare. Är det Apogee, RME som gäller eller finns det andra bra alternativ eller snackar vi overkill deluxe?

3. Om detta går igenom behöver jag ett patchsystem som fungerar. Säg att jag har ett antal preampar, kompressorer, eq som syntarna ska igenom in i datorn. Sedan vill jag även använda komp och eq vid mixning/mastering. Hur sätter jag upp detta?

Detta är ett terminator projekt jag funderat på allvarligt under en längre tid och längtar efter att genomföra. Allt detta gör jag igentligen för att kunna ta och känna på allt, bli av med lite valmöjligheter och givetvis för ljudkvaliten men absolut inte i första hand.

Som vanligt mycket tacksam för svar och diskussion.

1. Det är overkill! Synthar har line-utgångar som inte behöver förstärkas. Du behöver däremot bra preampar för mikrofonerna. De flesta ljudkort med flera ingångar har redan ett par eller flera preampar på några av ingångarna. Det brukar väl vara helt ok kvalité på dem. Frågan är väl om du kan göra egna bättre?

Ursprungligen av Niklas Hellgren:

1. Det är overkill! Synthar har line-utgångar som inte behöver förstärkas.

Det är jag med på. Tanken är att färga lite (och stilla mitt byggbehov lite)

Ursprungligen av Niklas Hellgren:

1.Frågan är väl om du kan göra egna bättre?

Det beror på vad man ska jämföra med och hur mycket pengar jag vill lägga ner men det går att bygga väldigt bra preamps. Dock oerhört mycket arbete.

  • Medlem
  • 2007-09-08 14:10

Jag skulle börja med ett ljudkort med flera ingångar, samt ett par preampar för mikrofoner. Något i stil med Motu Ultralite. http://www.motu.com/products/motuaudio/ultralite/

Nu vet jag ju inte vilken budget du har, men med tanke på vad du pratar om för märken så verkar det överkomligt.

Som vanligt finns det en mängd olika märken och varianter på ljudkort, men med tanke på vad du verkar vilja göra så känns något åt det hållet inte helt fel. Dvs, ett par ingångar för mikrofon, och ett gäng vanliga line-ingångar för syntar och dylikt.

1
Bevaka tråden