Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2G eller 3G Nano?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Jag har en iPod Video 30 gig som jag har haft sedan den kom ut, cirka två år sedan tror jag. Jag har lessnat lite på att alltid måsta ladda den och att den är lite väl stor. Så nu funderar jag på att köpa en Nano.
Vad tycker ni är bäst? Att köpa den nya 3G versionen eller att köpa den nu ganaska billiga (1595 kr 8GB) äldre Nanon? Vilka fördelar finns det med att köpa den nya? Jag har nästan aldrig använt videofunktionen på min så jag lär ju inte göra det på en ny heller. Vad finns det för nya funktioner som man kan ha nytta av? Det jag är ute efter är den enklaste spelaren för musik. Jag tittar aldrig på film eller bilder på den.
Det känns ju lite dumt att köpa den gamla när det finns en splitter ny för 300 kr extra... men samtidigt vill jag nästan hellre ha den gamla. Visst har den nya den "icke-fläckfria" baksidan?

Hur ska jag göra? Vad missar jag om jag köper den gamla?
Jag vet att det är sårt för er att bestämma hur jag ska göra men jag vill bara ha lite tips och funderingar.

Mvh Anton

Ursprungligen av anton_m5:

Vad tycker ni är bäst? Att köpa den nya 3G versionen eller att köpa den nu ganaska billiga (1595 kr 8GB) äldre Nanon? Vilka fördelar finns det med att köpa den nya? Jag har nästan aldrig använt videofunktionen på min så jag lär ju inte göra det på en ny heller. Vad finns det för nya funktioner som man kan ha nytta av?

Det uppenbara är såklart videofunktionen, men det finns även en ny grafisk gränssnitt som i mina ögon är otroligt snyggt. Dessutom har den större skärm, 2" jämfört med 1.5" på 1 och 2G nanon och 2.5" på iPod 5G. Batteritiden på gamla och nya nanon är både 24h musikspelning (5h video på nya nano). Nya nano väger lite mer än gamla (49g vs 40g), och är kortare men bredare men är lika tjock.

Ursprungligen av anton_m5:

Visst har den nya den "icke-fläckfria" baksidan?

Ja, gamla har samma material på fram- och baksida. Nya har Alu-framsida med Krombaksida.

Ursprungligen av anton_m5:

Hur ska jag göra? Vad missar jag om jag köper den gamla?
Jag vet att det är sårt för er att bestämma hur jag ska göra men jag vill bara ha lite tips och funderingar.

Det du missar med den gamla (förutom video och nya GUI) är känslan av att ha det senaste. För vissa är detta viktigt men för mig spelar det ingen roll. Jag har en 30GB 5G iPod och min vän har en 8GB 2G Nano, hans nano är den första, och hitills enda, iPod som jag tyckt passar i svart och den är verkligen snygg. Dessutom slås man av hur liten den är, efter att jag testat den känns min stor och otymplig, men jag gillar min i alla fall.

Vad hade jag gjort? Jag hade köpt den gamla, liksom dig är inte video viktig och den känns mer robust med sitt skal. Dessutom tycker jag bättre om desigen på den än den nya. Det enda som skulle kunna få mig att överväga den nya över den gamla är just GUI:n, men den gamlas fördelar överväger nog detta.

Hoppas du fått något ur mitt svammel:p .
Lycka till med valet, oavsett vad du väljer lär du bli nöjd.

/Michael

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-08 20:54

Med tanke på eventuella servicebehov,reparationsmöjligheter, tillgång på reservdelar t.ex,batterier måste det vara vansinne att köpa en utgången modell,(oavsett vad man tycker om designen).

Ursprungligen av sunkhead:

Med tanke på eventuella servicebehov,reparationsmöjligheter, tillgång på reservdelar t.ex,batterier måste det vara vansinne att köpa en utgången modell,(oavsett vad man tycker om designen).

Kommer det alltså inte att gå att reparera eller serva en 2G nano efter detta? Så alla som redan har en kan lika gärna slänga den om den går sönder... Man har väl garanti som är tänkt att täcka allt som kan hända inom det närmsta året efter inköpet, även om det har kommit en ny modell?

Mvh Anton

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-09 00:18

Svårt att säga, jag har Apple protection plan till mina podar men räknar inte med att Apple bryr sig, dom är ju inte direkt kända för kundvård och intresse av att reparera utgågna modeller.
I och med släppet av de nya modellerna så är förra generationen att betrakta sin död
Så ska du handla köp för f.n den nya modellen.

Ursprungligen av sunkhead:

Svårt att säga, jag har Apple protection plan till mina podar men räknar inte med att Apple bryr sig, dom är ju inte direkt kända för kundvård och intresse av att reparera utgågna modeller.
I och med släppet av de nya modellerna så är förra generationen att betrakta sin död
Så ska du handla köp för f.n den nya modellen.

Vad baserar du allt det där på?
Jag vet INGEN som har haft problem med servicen från apple. Tvärtom så har de varit väldigt generösa.

Ursprungligen av anton_m5:

Kommer det alltså inte att gå att reparera eller serva en 2G nano efter detta? Så alla som redan har en kan lika gärna slänga den om den går sönder... Man har väl garanti som är tänkt att täcka allt som kan hända inom det närmsta året efter inköpet, även om det har kommit en ny modell?

Mvh Anton

Apple slutar inte reparera spelaren bara för att de har bytt modell, du har ju garanti som täcker det mesta i ett år, sedan kan man ju skaffa AppleCare som utökar garantin med ytterligare ett år (såvida den köps inom ett år efter att du köpt spelaren). T.ex. så stödjer ju Apple fortfarande batteribyte för iPod 1G från 2003, så bara för att modellen inte tillverkas längre så är man inte lämnad ut i kylan.

Jag skulle fortfarande välja 2G, men valet är ju ditt.

Tack för alla svar. Jag tror nog att jag väljer 2G ändå... det känns bäst.

Mvh Anton

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-09 13:54

Jag har AppleCare till poddarna (en 3 månader gammal Ipod G5 och en 14 dagar gammal Nano G2), men att lita på att Apple servar utgågna modeller gratis i två år njeeee..........
Var inne i Gbg i dag och frågade en försäljare på Teknik Magasinet ang. service och AppleCare till utgågna modeller, svaret jag fick var att "det kan man inte svara på i nuläget speciellt som de gamla modellerna säljs "så billigt" (???). (Däremot var han mycket intresserad av att sälja de gamla modellerna.......??). Jag blev inte klok på vad som han rekommenderade.
Men jag hade aldrig köpt utgågna modeller (intresset från tillverkare brukar svalna väldigt snabbt när det finns något nytt).

Ursprungligen av sunkhead:

Jag har AppleCare till poddarna (en 3 månader gammal Ipod G5 och en 14 dagar gammal Nano G2), men att lita på att Apple servar utgågna modeller gratis i två år njeeee..........
Var inne i Gbg i dag och frågade en försäljare på Teknik Magasinet ang. service och AppleCare till utgågna modeller, svaret jag fick var att "det kan man inte svara på i nuläget speciellt som de gamla modellerna säljs "så billigt" (???). (Däremot var han mycket intresserad av att sälja de gamla modellerna.......??). Jag blev inte klok på vad som han rekommenderade.
Men jag hade aldrig köpt utgågna modeller (intresset från tillverkare brukar svalna väldigt snabbt när det finns något nytt).

Det där är bara dumheter från försäljaren. Har du AppleCare så har du, den täcker hårdvarufel på din iPod i två år. Det står skrivet i avtalet och Apple följer naturligtvis detta. Dom tjänar ju pengar på att folk köper AppleCare, klart att Apple vill att kunden ska få en känsla av att dom köpt något av värde den dagen AppleCare behöver utnyttjas.

Ursprungligen av Mattias A:

Det där är bara dumheter från försäljaren. Har du AppleCare så har du, den täcker hårdvarufel på din iPod i två år. Det står skrivet i avtalet och Apple följer naturligtvis detta. Dom tjänar ju pengar på att folk köper AppleCare, klart att Apple vill att kunden ska få en känsla av att dom köpt något av värde den dagen AppleCare behöver utnyttjas.

Dessutom är det viktigt för företag att kunder återvänder när de är redo att uppgradera och förnya. Att inte erbjuda service för modeller äldre än några månader vore ekonomisk självmord. Trotts allt så köper ändå många nyare iPod/mobiler/datorer osv trotts att sin gamla fungerar än.

Ursprungligen av headlessmike:

Det uppenbara är såklart videofunktionen, men det finns även en ny grafisk gränssnitt som i mina ögon är otroligt snyggt. Dessutom har den större skärm, 2" jämfört med 1.5" på 1 och 2G nanon och 2.5" på iPod 5G. Batteritiden på gamla och nya nanon är både 24h musikspelning (5h video på nya nano). Nya nano väger lite mer än gamla (49g vs 40g), och är kortare men bredare men är lika tjock.

Ja, gamla har samma material på fram- och baksida. Nya har Alu-framsida med Krombaksida.

Det du missar med den gamla (förutom video och nya GUI) är känslan av att ha det senaste. För vissa är detta viktigt men för mig spelar det ingen roll. Jag har en 30GB 5G iPod och min vän har en 8GB 2G Nano, hans nano är den första, och hitills enda, iPod som jag tyckt passar i svart och den är verkligen snygg. Dessutom slås man av hur liten den är, efter att jag testat den känns min stor och otymplig, men jag gillar min i alla fall.

Vad hade jag gjort? Jag hade köpt den gamla, liksom dig är inte video viktig och den känns mer robust med sitt skal. Dessutom tycker jag bättre om desigen på den än den nya. Det enda som skulle kunna få mig att överväga den nya över den gamla är just GUI:n, men den gamlas fördelar överväger nog detta.

Hoppas du fått något ur mitt svammel:p .
Lycka till med valet, oavsett vad du väljer lär du bli nöjd.

/Michael

Tack för informationen. Jag tycker också att det känns som om mitt behov täcks bäst av 2G.
Det nya gränssnittet... innebär det ungefär att man kan kolla på Coverflow eller är det hela menysystemet? Jag har sett att man i huvudmenyn kan se bilder från tex det album man spelar och från videos, men är det allt eller finns det något mer som jag inte vet?

Mvh Anton

Ursprungligen av anton_m5:

Tack för informationen. Jag tycker också att det känns som om mitt behov täcks bäst av 2G.
Det nya gränssnittet... innebär det ungefär att man kan kolla på Coverflow eller är det hela menysystemet? Jag har sett att man i huvudmenyn kan se bilder från tex det album man spelar och från videos, men är det allt eller finns det något mer som jag inte vet?

Mvh Anton

Funktionellt gör inte nya gränssnittet så mycket nytt föröutom CoverFlow och bilder i menyer. Här kan du se videodemon på Nanons olika funktioner "In Action".

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-10 18:50

Att åta sig garantiåtagande (jag har "AppleCare") i två år efter att en modell har utgått är knappast ekonomiskt, Apple måste tjäna mer på att kunden köper en ny modell i stället för att utföra gratisreparationer på modeller som inte tillverkas längre.
Var inne på Apples site och kollade "nya" Itunes, inte ett ord näms om att Itunes är "bakåtkompatibelt" med tidigare modeller av Ipod, Nono och Shuffle. Detta visar klart att Apple ine är ett dugg intresserade av dom som köpt gamla modeller.
En intressant sak slog mig när jag var inne på "pricerunner" där säljer man tydligen fortfarande utgågna modeller av Ipod för fullt, borde inte försäljningen upphöra när modellerna är"döda"?
Om Apple är så hemlighetsfulla att man släpper nya modeller utan förvarning borde man vara så justa att man samtidigt stoppar försäljningen av gamla modeller som företaget tydligen är helt ointresserade av när det gäller support sevice etc.
Med sitt hemlighetsmakeri tycker tydligen Apple att det är kul att en massa idioter har köpt gammalt skit bara någon dag innan nya modeller släpps.

sunkhead:
Återigen, svara på detta:
Vart har du fått ifrån att de inte reparerar "utgångna" iPodar som fortfarande täcks av apple care?
Känner du till ett fall då detta hänt?
Och, jag kan lova att apple förlorar mer på att bli stämda av kunder och uteblivna kunder som är besvikna på servicen, än att serva dem och hålla sitt avtal(Apple Care är alltså ett avtal som de juridiskt sett måste hålla).
"Bakåtkompatibelt"?!!? Vad betyder detta ens?
Nya iTunes versioner innehåller en mångd nya funktioner OCH behåller de gamla som en gång i tiden uppdaterades för de modeller som var nya då. Vad fan trodde du egentligen?
Det känns som allt du kommer svamlande med är taget ur luften och helt utan substans.
Du låter mest som en bortskämd barnunge som vill ha det senaste bara för "sakens skull". Du bryr dig inte ett skit om vad den kan/ska användas till.
Jag kan jämföra med pajasarna på golfbanan som står med golfset för 14.000:- och knappt kan träffa bollen. Dom har prylarna enbart för att visa upp.
Dina iPods fyller väl sitt syfte, gott och väl?!?
Eller?
Och OM de går sönder och Apple vägra reparera trots att dina apple care täcker skadan, kom och gnäll då...

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-10 22:27

Att som privatperson stämma Apple är nog bland det dummaste man kan göra med de resurser som dom har.
Det finns inte en enda anledning till att Apple skulle reparera antika ipods gratis, det finns ingenting för Apple att vinna på detta det enda dom gör är att förlora pengar.

Ursprungligen av sunkhead:

Att som privatperson stämma Apple är nog bland det dummaste man kan göra med de resurser som dom har.
Det finns inte en enda anledning till att Apple skulle reparera antika ipods gratis, det finns ingenting för Apple att vinna på detta det enda dom gör är att förlora pengar.

Jag tror knappast att ett företag bara reparerar saker som dött efter några år. Men har du garanti kvar (eller AppleCare) så kan du känna dig säker på att om något händer så blir det fixat. Jag har fått två iPod Shuffle:s av första generationen utbytta efter att den nya släppts på grund av att de dött. Anledningen till deras plötsliga död är med största sanolikhet slarv från mina sida då jag glömt "mata ut" dom när jag använt dom som USB-minne.

Tycker ändå det visar att Apple fixar gamla produkter...

Ursprungligen av sunkhead:

Att som privatperson stämma Apple är nog bland det dummaste man kan göra med de resurser som dom har.
Det finns inte en enda anledning till att Apple skulle reparera antika ipods gratis, det finns ingenting för Apple att vinna på detta det enda dom gör är att förlora pengar.

Den första generationens iPod kanske man kan kalla för antik, men den går fortfarande att få reparerad......

Återigen: Så länge du har garanti i någon form, antingen vanlig 1-årig eller AppleCare så kostar det dig inte en krona att få iPoden fixad om det blir något hårdvarufel på den. Är iPoden äldre än så, så kostar det naturligtvis pengar att få den lagad/utbytt. Detta gäller ju allting: Bilar, datorer, TV-apparater......

Har du något belägg för att Apple skulle strunta i att reparera/byta ut en iPod eller någon annan produkt som det inte är garanti kvar på? Apple förlorar inte pengar på att reparera något utaför garanti, tvärtom. Du som kund får ju betala för reparationen. Apple tjänar pengar på detta.

1
Bevaka tråden