Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 20" Alu har färgfel på skärmen

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

håller med Patrikb.. en liten sak, som antagligen inte många hade lagt märke till, om det inte vore för "perfektionisterna" som kollar allt! men men... som sagt, den kanske inte passar alla..

Har tagit bort två inlägg eftersom det spårade ur till rena glåpord. Håll tillmälena borta, så kan diskussionen förhoppningsvis fortsätta på ett konstruktivt sätt.

/Mod

tråkigt att skärmen är så dålig. Nu verkar olika personer rapportera att problemet är olika stort men alla är överens om att skärmen är långt ifrån bra. Detta är väldigt tråkigt då man ändå betalar premiumpriser för sin imac.

Jag tycker det är oroväckande att apple är så nonchalanta och inte utvärderat skärmen bättre innan de släppte datorn. Det borde inte röra sig om några enorma summor för dem att sätta in en panel som åtminstone är ett snäpp bättre.

Ursprungligen av PsychoSaurus:

tråkigt att skärmen är så dålig. Nu verkar olika personer rapportera att problemet är olika stort men alla är överens om att skärmen är långt ifrån bra. Detta är väldigt tråkigt då man ändå betalar premiumpriser för sin imac.
.

Som sagt iMac skärmarna är inte de allra bästa men allvarligt vad det mest handlar om är nog att det finns folk som tror att det finns perfekta LCD skärmar, det gör det inte inte ens de absolut dyraste är ju felfria. sen verkar många inte inse att belysningen i rummet är nästan lika viktig som skärmens kvalitet..
Sen så är det dessutom brist på vissa LCD skärmar så Apple och de flesta andra datortillverkare är tvingade att köpa paneler från olika leverantörer vilket kan betyda att kvaliten varierar.

Men även om dom satte i en display som var "snäppet" bättre, så kanske priset hade hamnat runt samma som för den billigaste 24":aren.. vem hade då valt en 20"??

PS.
Vi kan speculera om detta i evigheter.. men det är ändå bara Apple själva som kan tala om just varför dom valde denna! det finns säkert ett bra skäl, någonstans..

Ursprungligen av rosen888:

Men även om dom satte i en display som var "snäppet" bättre, så kanske priset hade hamnat runt samma som för den billigaste 24":aren.. vem hade då valt en 20"??

PS.
Vi kan speculera om detta i evigheter.. men det är ändå bara Apple själva som kan tala om just varför dom valde denna! det finns säkert ett bra skäl, någonstans..

Skälet till den enklare typen av skärm i 20" måste väl vara en kostnadsfråga.

Var på Media Markt häromdan för att jag blev nyfiken på att se om det var så stort problem med egna ögon. Måste nog hålla med dom som är kritiska till skärmen. Ikonerna i Dock ser helt urvattnade ut, jämfört med 24" (som var uppställd bredvid) så upplevde jag 20" som riktigt dålig. Förstår inte varför det är en så stor skillnad på hur skärmen är upptill jämfört med nedtill. Är det vanligt på skärmar av enklare modell ?

Mina dockikoner såg bleka ut till dess att jag kalibrerade skärmen.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2007-09-20 18:57
Ursprungligen av thurfjell:

Hur gör man det egentligen?

Intressant att se hur den nya dockan i Leopard kommer se ut då med spegeleffekterna.

Ursprungligen av Cappachino:

Intressant att se hur den nya dockan i Leopard kommer se ut då med spegeleffekterna.

Jo, det blir intressant.

Jag kontaktade för övrigt Apple igår, angående skärmproblemen. Killen på Customer Relations (dit jag blev vidarebefordrad efter en halvtimme med bakgrundsmusik och sporadiska frågor från en trevlig supporttjej) "hade aldrig hört talas om problemet". Då jag påtalade att jag inte sett en 20" iMac utan problemet (jag har kollat på Macoteket och Humac i Uppsala och Apple Store Mayfair i Milwaukee) blev han intresserad och bad mig skicka in bilder så att de "kunde börja undersöka problemet". Så det gjorde jag och bilderna går nu att se här: http://picasaweb.google.com/thurfjell/20AluminumIMacScreenProblems

Systeminställningar >> Bildskärmar >> Färg >> Kalibrera...

• Medlem
  • Älmhult
  • 2007-09-21 19:50

Systeminställningar >> Bildskärmar >> Färg >> Kalibrera...

TAckar!

Lägg ribban på rätt nivå

Har visserligen inte sett de nya Imacarna men att tro att en 20" skärm för ca 4-5000 (höftat pris på skärmdelen i en Imac 20) är ett bra val för sådant som bildhantering är väl ändå att lägga ribban väl högt.

Här gäller LaCies eller Eizos spetsmodeller med hårdvarukalibrator (kostar från 15000 och uppåt).

Att många fotografer använder Imac ställer jag mig tveksam till (som mjg skrev). Varför lägga +100.000 spänn på kameror med tillbehör för att sedan köpa en dator du inte kan jobba med bilderna i?

Senast redigerat 2007-09-21 12:15

Denna bilde tycker jag är intressant: http://hardmac.com/news/2007-09-25/#7238

Alltså översta bilden i inlägget; ser ni skillnaden i färgton mellan 20" och 24"? Ingen liten skillnad, tycker jag.

Har undersökt min skärm efter att jag hörde detta, o visst kan jag se en skillnad! Den är tydlig, men det stör mig inte så mycket och tur är väl det... men nu när det är såhär, vad säger apple om det, kommer de göra något åt det eller får man helt enkelt leva med att skärmen är sådan?

• Medlem
  • 2007-10-25 19:09

Innebär detta att man bör vänta med att köpa sig en imac, eller kan man slå till ändå? Jag menar för oss som inte har råd att byta till en 24" då..?

Jag har för mig att han sa att det var ungefär 25% chans att drabbas om man köper 20" iMac och 10% för den större. Men, jag är inte säker på siffrorna.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2007-10-25 20:00

Vore intressant att veta om risken är lika stor att drabbas när man fått den utbytt? Det här gör mig tveksam över att i morgon, som tänkt, beställa en dator överhuvudtaget, i synnerheet eftersom det är just 20" som blir aktuell.

Bevaka tråden