Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fildelning mellan PC och Mac.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska föra över filer mellan en PC och min iBook genom en ethernet-kabel. Fungerar det och hur gör man?

Jag har ingen pc brevid mig för att kontrollera att allt fungerar, men här är ett utkast till lösning. (Med reservation för att det finns smidigare lösningar som t.ex. sätta upp web sharing eller en ftp-server på någon av datorerna, jag har inte så mycket cross-platform erfarenhet.)

På PC:n:
1. Under nätverksinställningarna för TCP/IP, se till att TCP/IP över Ethernet är aktivt. Ge PC:n ett godtyckligt IP-nummer, t.ex. 10.0.0.1.

På Mac:
1. Under System Preferences / Network; se till att du aktiverar TCP/IP över Ethernet och ställ in ett närliggande IP-nummer, t.ex. 10.0.0.2. Se till att Macens netmask är samma som PC:ns (typ: 255.255.0.0).
2. Under Sys Pref / Sharing väljer du att aktivera Windows File Sharing. Se till att din firewall är avstängd och inte stänger av fildelningen.
3. Öppna inställningarna för användarkonton och se till att din user kan ansluta till macen via Windowsfildelning.

På PC:n:
2. Anslut till Macen genom att montera en nätverksenhet under ex.vis Z:. Adressen till din mac är nu \\10.0.0.2\ditt_username .

Borde fungera ungefär så här, jag pluggade in en kompis Dell i min TiBook på det här sättet i tisdags.

Tack. Det fungerade perfekt.

1
Bevaka tråden