Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Safari visa lite konstiga tecken på vissa sidor. Antar att detta har något att göra med teckenuppsättningen sidan specifierat - men går det att göra något själv?
Sidan i fråga är vuxenpoang.com.
Det betyder, precis som du säger, att sidan anger t.ex. UTF-8 men använder något annat, t.ex. ISO-8859-1. Om du använder Firefox bör den själv känna efter vad dokumentet använder, och lita på det "mer" än vad dokumentet specifiserar. Men ah, själv föredrar jag Safari.
Ja, det har jag. Tycker att man borde ha det, eftersom UTF-8 är king pingeling, men tydligen så vill inte Safari lira bra med det som förval. Problemet löst i alla fall, så gott som.
Ja, det har jag. Tycker att man borde ha det, eftersom UTF-8 är king pingeling, men tydligen så vill inte Safari lira bra med det som förval. Problemet löst i alla fall, så gott som.
I detta fall tycker jag dock Safari gör rätt. Om du går till en sida som inte har angivit teckenkodning (fy skäms på den webbskaparen) och den använder ISO Latin 1 och du har ställt in att UTF-8 ska vara förval, då har inte Safari så mycket val utan visar sidan som UTF-8 och vissa tecken blir fel.
Jag har aldrig haft detta problem med Firefox, eller ens IE under Windows. Jag antar nästan att de kör någon slags autodetektering (vad är mest rimligt, att han vill se ett "å" eller ett "√ß?"-tecken). Tycker det är någon slags bugg.
Jag har aldrig haft detta problem med Firefox, eller ens IE under Windows. Jag antar nästan att de kör någon slags autodetektering (vad är mest rimligt, att han vill se ett "å" eller ett "?ß?"-tecken). Tycker det är någon slags bugg.
Jo iofs, det är kanske lite sämre funktionalitet i alla fall. Testade just sidan i Firefox 2 och den visade först frågetecken medan den laddades, men sen verkade den mycket riktigt göra någon form av autodetektering och bytte till ISO Latin.