Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med switchen...?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter 20 år i PC-träsket väntar jag med spänning på min MacBook.
Får dock lite ångest av jobbet som ligger framför mig mig med att
konvertera och flytta alla mail, kontakter mm.

Vet någon om denna tjänst går att köpa ??

- Jag lämnar in den gamla PC'n och min nya Mac, och får allt fixat..

Tack på förhand, Pelle

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-12 00:14

Det finns många trådar angående att flytta epost och kontakter från outlook till Mail-programmet i OS X.

Gå till den avancerade sökfunktionen genom att ställa markören i sökrutan uppe till höger på forumets sida. Och sedan tryck Enter utan att ha angett något sökord.

Sen skriver du in sökord som t ex "outlook" och sedan markerar du underforumet "Switcher - Byt till Mac" och sist trycker du på Sökknappen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-12 10:18

Har inte provat Move2Mac men kan inte det vara något? Steve JObs snackade om det på scen för några år sedan så helt dåligt kan det ju inte vara.
http://www.detto.com/mac-file-transfer.html

Tack för tipset om Move2Mac.

Detta är det första jag skriver på min nya MacBook. Har just startat upp och
den lilla saken frågade direkt om jag ville ansluta till mitt hemnätverk som den
hittade helt själv..... En ny värld för en gammal PC-freak!

Har köpt Move2Mac och skall ägna helgen åt att fullända transformeringen.

pmartensson hälsas välkommen till den ljusa sidan!

Tveka inte att fråga om det är något du undrar över.

Jag vill varna för att använda Move2Mac.

Jag installerade i helgen och lät PC'n och MacBook "prata" med varandra.
Det tog 20 timmar att flytta över 72GB !!

När det var klart visade det sig att alla filer och mappar som innehöll Å Ä Ö
ej flyttats. Eftersom det var helt orimligt att manuellt kolla alla filer så fanns det
bara en sak att göra. Radera rubbet och kopiera manuellt.
Tyvärr hade Move2Mac ändrat nätverksinställningarna så jag kom inte längre
åt min utdelade disk. (Hittade inget nätverk överhuvudtaget)

Tillslut återstod bara att stoppa in OSX CD och formattera samt installera om OSX.

Jag kopierade allt manuellt, vilket tog 10 timmar. Alltså halva tiden jämfört med USB.

Nu har min bild av det "problemfria" ägandet fått sig en rejäl törn.
Det kändes som jag var tillbaka i PC-träsket...:confused:

Känner stor oro inför flytten av kontakter och mail.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-24 12:26
Ursprungligen av pmartensson:

Jag vill varna för att använda Move2Mac.

Jag installerade i helgen och lät PC'n och MacBook "prata" med varandra.
Det tog 20 timmar att flytta över 72GB !!
...
Nu har min bild av det "problemfria" ägandet fått sig en rejäl törn.
Det kändes som jag var tillbaka i PC-träsket...:confused:

Känner stor oro inför flytten av kontakter och mail.

Så trist! Jag braskade lite då jag inte använt det själv.
Döm inte ut Mac-plattformen för ett dåligt program även fast jag förstår hur du känner dig. Fan vad pinsamt att göra ett program som inte stödjer öäå!

Vart köpte du det? Om det är gjort över internet så skicka ett mail, förklara och begär pengarna tillbaka.

Efter 53 minuter och 4 vidarekopplingar i Apple Store ,Apple Care och TNT express
så fick jag äntligen OK att returnera programmet och få pengarna tillbaka....

SKall ta itu med att importera mail och kontakter i helgen.

Wish me luck !

Om någon har erfarenhet av att importera från Outlook är jag tacksam för alla tips.

Skall man köra Mac Mail eller Entourage förresten ?
Entourage verkar likna Outlook mer. VIlket är att rekommendera ??

Thanx, Pelle

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-27 20:54

Efter 53 minuter och 4 vidarekopplingar i Apple Store ,Apple Care och TNT express
så fick jag äntligen OK att returnera programmet och få pengarna tillbaka....

SKall ta itu med att importera mail och kontakter i helgen.

Wish me luck !

Om någon har erfarenhet av att importera från Outlook är jag tacksam för alla tips.

Skall man köra Mac Mail eller Entourage förresten ?
Entourage verkar likna Outlook mer. VIlket är att rekommendera ??

Thanx, Pelle

Entourage är Outlook för macen, om du behöver kalender synk och annat som synkar med ett Windows AD så är det den som gäller.

Om du inte behöver de sakerna, då räcker Mail samt iCal utmärkt, för att inte tala som bättre oftast

Nu är jag nära att ge upp...

Har ägnat helgen åt att försöka få över mina mail och kontakter till Macen.
I Entourage har lyckat att manuellt återskapa alla mailkataloger och manuellt kopiera över alla mail. Tog ett tag...
Entourage klarar dock ej att importera kontakter från outlook med bibehållna ÅÄÖ.
Det gör däremot Contacts. Tyvärr så klarar Mail inte av att importera mail från outlook....

När jag kopplade upp kontorets nätverk hängde sig Macen och efter återstart via knappen fungerar nätverket inte alls. I Finder står nu "Network" istället för "Nätverk" och när jag klickar på detta får jag ett felmeddelande "Can not find device network" eller nåt sånt.

Ett stort skäl att switcha var att slippa allt liknande strul. Nu är det nära att min
nya MacBook hamnar på blocket.:mad:

SKall jag behöva anlita en Apple konsult.....?
(Finns det några sådana förresten.....?)

Pelle

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-04 19:13

Ett stort skäl att switcha var att slippa allt liknande strul. Nu är det nära att min
nya MacBook hamnar på blocket.:mad:

Men nu tänker du väl fel. Att Outlook är krångligt att exportera från är inte något man kan skylla på Apple för? Du ska se att det blir bättre så fort du fått över allt.

http://www.apple.com/getamac/movetomac/

vet ej om dom erbjuder samma tjänst i Sverige?

When you buy a new Mac from any Apple Store, you qualify for a free data transfer as part of your Standard Care service. That means you can walk into an Apple Store with your old PC and walk out with a new Mac that contains all of your data. And in many cases, you can do it all in one day. No muss, no fuss, no downtime. A real-life, honest-to-goodness, certified Apple Genius will take care of everything for you, including walking you through the process so you’re never in the dark.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-04 19:14
Ursprungligen av Tussen69:

Nej, eftersom det inte finns några Apple butiker i Sverige.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-04 20:20
Ursprungligen av Tussen69:

When you buy a new Mac from any Apple Store, you qualify for a free data transfer as part of your Standard Care service. That means you can walk into an Apple Store with your old PC and walk out with a new Mac that contains all of your data. And in many cases, you can do it all in one day. No muss, no fuss, no downtime. A real-life, honest-to-goodness, certified Apple Genius will take care of everything for you, including walking you through the process so you’re never in the dark.

Det där kan bara en Apple Genius göra, och dessa finns ju bara i en Apple Store. Dessvärre finns det ju inga Apple Stores i landet.

Kanske kan du gå till Macoteket/InLife eller liknande och fråga där? Någon kan ju hjälpa dig i tron att du vill köpa en dator..

1
Bevaka tråden