Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minsta möjliga MIDI-keyboard?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan alla trevliga musikmänniskor!

Jag är just på jakt efter ett så litet MIDI-keyobard som möjligt för kommande live-events. Kraven är enkla:

> Ett så litet MIDI-klav som möjligt (2 oktaver eller mer)> MIDI-anslutning (såklart!)> Helst batteridrift (mindre sladdar)> Helst en liten prislapp då det blir rätt tuffa tag (faktum är att vi ska vara glada om vi själva överlever Säger bara hustak, baby!)

Har letat men hittar bara en massa avancerade varianter med alldeles för många kontrollmöjligheter. Trevligt på sitt sätt men onödigt i detta läge. Pirset ska helst ligga under tusenlappen i alla fall begagnat.

Alla tips är varmt välkomna!

Edirol PCR-M1

Mycket bra tips! Synd att den kostar bara ... Hur ser det ut med äldre grejer?

Tips på nåt som är lätt att få tag på ... tänker sunkigt hemmakeyboard med MIDI ... Typ Casio?

BR har en 500kr's keyboard med midi out/in och minitangenter.

Hehe där kanske man har nåt

Vil du ha foto och ljudexempel? (Jag har en sån här! )

Ursprungligen av charliecrash:

Vil du ha foto och ljudexempel? (Jag har en sån här! )

Gärna det! Vore kul att se. Om inget annat måste man ju kunna modda dem så det ser riktigt ball ut. Det viktigaste är MIDI och ett par oktaver. Batteridrift är ett stort plus.

De där edirol-plankorna är rätt billiga ändå. Nya kostar de runt 1500:- och begagnade en bit under lappen.

De är väldigt platta för övrigt! Jag får plats med min i ena laptopväskan tillsammans med laptop + en tjock bok

Ursprungligen av Volantiz:

De där edirol-plankorna är rätt billiga ändå. Nya kostar de runt 1500:- och begagnade en bit under lappen.

De är väldigt platta för övrigt! Jag får plats med min i ena laptopväskan tillsammans med laptop + en tjock bok

Det är sant. De är inte alls dumma, men snäppet för dyra rätt ofta. Sedan har de plattaste oftast bara USB-matning och det duger tyvärr inte då vi inte kör med laptops eller dator.

Fastnade annars för Korgs supersnygga K25! Den verkar verkligen läcker, men har tyvärr ingen batterimöjlighet. De skulle dock göra sig snygga på scen!

Inte lätt detta ... Bra tips allihopa hursom. Ni ska ha jättestort tack så här långt!

Fler förslag emottages förstås också tacksamt!

Men edirol pcr-m1 har ju riktiga midi-portar (och batteridrift) även om den är plattast.

Korg K25 är väl ungefär lika stor om man ser rakt ovanifrån.. men i verkligheten så är den ~3 ggr större.

Om man ska kolla på lite större burkar (i stil med k25) så finns även alesis photon25, ett par olika från novation, Edirol PCR300, Korg mikroKontrol med många fler.

Sant, den måste vara avgjort minst. Den är minsann inte dum. Men dyr.

• Medlem
  • 2007-09-13 19:55

...men snälla, 1500kr - dyrt?
(nöjd pcr-m1-användare här, köpte min för 1800 i tyskland, den gick för 2495 i sverige då - med pcr-m1 & pb17 i ryggsäcken har man allt man behöver - överallt!)

Budgeten är minst sagt minimal och jag behöver två. Då är nästan allting dyrt

Nästan 1900:- på Musikbörsen är det dessutom. Thomann o.s.v. är ett alternativ, men då blir det väl frakt också.

De hade dock varit jädrans sexy. Få se vad man kan ordna.

Hittar inte min %¤#& kamera, men såhär ser den ut:

66cm lång x 23cm djup x 7cm tjock

Låter som ett uselt dataspel, så jag orkar inte ens koppla in mig...

Den har endast MIDI OUT förresten, inte IN som jag sa.

Batterilucka som sväljer 6st R-14 på baksidan.

Coolers! Ska kolla in, men tror den är lite fet.

Kollar just nu på Edirols variant eller M-Audios trådlösa. Hade varit supersoft ... Hmmm ...

1
Bevaka tråden