Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Repa ljudlöst?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja, vet inte om det här är rätt forumdel att fråga i, och om det inte är det så får tråden gärna flyttas.

Till själva saken, min flickvän ska köpa en bas och hon skulle vilja kunna sitta hemma i sitt rum och öva utan att störa sina föräldrar eller omgivningen.
Så jag undrar nu vad kan behövas? Måste man ha en förstärkare eller går det på något sätt att köra typ bas->hörlurar direkt?

Vilka hörlurar och sånt är att rekommendera för en student med inte så mycket pengar?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-12 19:55

du måste förstärka signalen. det är svårt att komma med en universallösning utan att veta hur det ska låta eller hur mycket pengar som kan spenderas för att det ska låta bra. står det en dator i rummet kan man ju förstärka genom den, och man kan förstärka genom en hemmaförstärkare om man accepterar sunkigt ljud, men det enklaste är kanske att kolla efter preamp/pod med förstärkarsimulering och effekter. då kommer det låta hyfsat bra på en gång. kolla här:

http://www.thomann.de/se/bas_preamps.html

jag skulle satsa på ett par slutna lurar till. modell beror på prisklass.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-12 20:02

Man kan ju spela utan att plugga in den även om det låter rätt trist och lågt. Har hon nån förstärkare eller tänkt köpa nån? Många mindre övningsstärkare brukar ju ha hörlursutgång så den vägen funkar ju. Annars är väl nån form utan preamp med förstärkarmodellering och hörlursutgång den bästa vägen att gå. Typ pod eller liknande, behringer har ju en snikvariant som heter V-amp men jag vet inte riktig hur den låter.
Den kan man ju också ha när man spelar utan lurar sen.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2007-09-12 20:02

som billigaste blir det med en beggad zoom 506 II

Korg har väldigt billiga stärkarsimulatorer i fickformat också. Minns inte vad dom heter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-14 12:27

Den här kostar 995:- på 4sound:
http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m=5&i=80&s=0&articleId=442979

1
Bevaka tråden