Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ethernet crossover-problem

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-16 20:33

Skall koppla ihop 2 iMacar DV med en ethernet crossover. Burk A har OS 9.2 och med den andra har jag testat både i 9.1 samt 10.2, men de bara tvärvägrar kontakt. Som om kabeln inte fanns.
Det hör till saken att jag flera ggr innan de senaste två åren har kopplat ihop just dessa burkar med just denna sladd utan problem, men nu är det bara heldött. sladden som sådan äv f.ö den jag siter uppkopplad med när jag skriver inlägget, så den funkar.

E det nån bugg eller nytt trix som jag missat?
Nån som känner igen sig?

Koppla ihop med Firewire istället...

• Oregistrerad
  • 2002-09-16 20:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: El Tollo:
Koppla ihop med Firewire istället...

Correction: De ena är egentligen ingen DV utan enklaste modellen utan DVD-kapacitet eller FW. Jag brukar kalla dem båda DV för enkelhetens skull eftersom de är samma generation och det är sällan hårdvaruskillnaden brukar spela roll. Men nu gjorde det ju då det

Man kan alltså koppla ihop med FW? Hade jag ingen aaaning om.

Aha...! På så vis! Jo FW går att sladda ihop dom med...! *skulle gärna ha 2 DV burkar med...* Jag har en RevA O en DV, skulle vara supersmidigt att köra FW över till den andra.... slippa nätet med adsl & allt..!

Hittade svaret i ett tidigare inlägg:

"Föra över filer med Firewire "

Men hur faddriken gör man ett hopp till den sidan?

Startar man om en dator och håller ne "T" så fungerar den som en extern firewire hårddisk....

• Oregistrerad
  • 2002-09-19 22:43

Men jag blir ju f-n tokig!!

Nu har jag testat olika kablar, uppgraderat firmwaren på ena burken, zappat PRAM på båda, testat bådas ethernetportar samt testat alla övriga mjukvaru-konfiggar jag kan tänka mig. Vad jag än gör så får jag inte minsta indikation på at burkarna hittar varanda - som om sladden emellan inte fanns.

Somebody help me, please, I´m dying here

Dåså - ska vi lösa detta :

Kör du OS X på båda datorerna ?

Koppla in allt och öppna terminalen och skriv kommandot "ifconfig -a".

Då får du upp en radda text : titta efter denna raden :

media: autoselect (10baseT/UTP <half-duplex>) status: active

Står det active så har du iallafall fysisk kontakt, isåfall får vi leta vidare - annars är det kabel eller ethernet interface.

/ d

• Oregistrerad
  • 2002-09-19 23:15

Åh 1000 tack för en hjälpande hand, lilledanne!

Maskin A:
iMac Blueberry (samma generation som DV med slot-loading)
OS 9.2.1
Maskin B :
iMac DV SE
OS 10.2.1 (fast jag har testat med den ombootad i OS 9.2 oxå)

Jag gjorde som du sa i terminalen på maskin B och fick:
media: autoselect ([u]) status: inactive

Betyder det alltså att det är nåt vajsing med sladden ändå?

Jo - skulle tro sladden, iofs - säger det inte så mycket, för att det ska stå active måste du ha länk i båda ändarna, på blueberry imaccen också.

Men - du hade provat att byta sladd ? Och du är säker på att du har en korsad kabel ?

/ d

[ 20 September 2002, 09:46: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

Har du en hub av något slag? Jag hade liknande problem. En hub löste allt - utan huvudvärk. Det skall ju funka med cross-over, men bara i teorin? Jag fick cross-over att funka ett par gånger, men med oberäkneliga nedstängda anslutningar etc.

Hej !

Du har rätt - hub/switch är den bästa lösningen, köp en billig för 500 spänn !

/ d

[ 20 September 2002, 11:04: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

• Oregistrerad
  • 2002-09-20 12:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: lilledanne:
Jo - skulle tro sladden, iofs - säger det inte så mycket, för att det ska stå active måste du ha länk i båda ändarna, på blueberry imaccen också.
Men - du hade provat att byta sladd ? Och du är säker på att du har en korsad kabel ?
/ d

Jag har kört med en blå och en gul sladd. Jag har mest använt den gula som jag lånade av nätverksadmin på jobbet, och han sa att det var en crossover. Du brukar väl va färgglada?
Den blå sladden är just den sladd jag kopplat ihop samma två burkar med innan.

Lyckligtvis lånade jag en hub och några vanliga sladda oxå. har aldrig gjort detta innan men skall testar.

Känns dock lite dumt att eventuellt investera i en hub bara för att flytta mella två burkar ett par ggr om året. Speciellt då crossover-sladden gjort jobbet perfekt senaste två åren.

Tråd om fildelning

En tråd till om fildelning

Ännu en tråd

Eftersom en ny sladd kostar så lite så skulle jag definitiv kolla sladden först (de går ofta sönder) innan jag installerar om allt och lite till. De är mycket känsligare än man tror. Tydligen skall hjulen på en kontorsstol kunna ha sönder en kabel.

En stor fördel med en hubb är att de har små lampor som visar när något är trasigt.

I trådarna ovan ser du också hur man skiljer på korsad och rak kabel och lite annat man kan testa när det inte fungerar. (Det är inte färgen på sladden som avgör).

Men nätverksskort går också sönder.

/Ola

[Hittade en tråd till.]

[ 20 September 2002, 21:49: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

• Oregistrerad
  • 2002-09-21 13:12

Tack för all hjälp, det uppskattas verkligen!

Nu har jag med hubben fätt det att funka perfekt.

Rak kabel från Bostream-modemet till hubben. En rak från hubben till varje iMac. Burkarna sitter ihop perfekt och jag kan surfa på huvuddatorn. (Hubben har 4 portar men den ena är trasig)

"Share the internet connection" funkar däremot inte. Nån som har tips eller tips om trådar om det. jag letar vidare själv så länge.

Om du skall dela bostream så förmodar jag att du behöver en hub med switch, som kan dela en bredbandsuppkoppling till flera klienter. Det kanske går på något mek-sätt att fixa en vanlig hub - vet ej. En sådan switch är lite dyrare än en vanlig.

Väljer du share the internet connection i OS 10.2 förutsätter det att du konfar den andra datorn att få adress via DHCP.

Datorn med 10.2 startar en DHCP server nämligen.

/ d

1
Bevaka tråden