Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för iPhone 3G-diskussioner

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mjg:

För mig är lägsta nivå för internetverksamhet WiFi. G3 - i alla dess former - är fullständigt ointressant i min värld. Jag vet att för t.ex. synskadade är G3 rena guldet, men i övrigt betraktar jag tekniken som stenålder.

Nu när du säger samma sak för tredje gången så kan jag inte hålla mig längre utan att påpeka att synskadade inte har någon som helst nytta av 3G, hörselskadade däremot kan ha nytta av att kunna ringa videosamtal...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-18 17:43
Ursprungligen av Marcus Wernvik:

Nu när du säger samma sak för tredje gången så kan jag inte hålla mig längre utan att påpeka att synskadade inte har någon som helst nytta av 3G, hörselskadade däremot kan ha nytta av att kunna ringa videosamtal...

Jisses :"> :"> :"> :"> varfr höll du dig så länge? Vilken idioti...nå, jag skyller på att jag sitter och klipper video mot deadline samtidigt som jag försöker delta i ett forum...nej, tre forum...
Nå - tack för tillrättavisningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-18 13:46

Jag vill kunna ta emot min mail när jag sitter på väg till jobbet på t-banan... försök det med WiFi...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-18 13:57
Ursprungligen av Trineo:

Jag vill kunna ta emot min mail när jag sitter på väg till jobbet på t-banan... försök det med WiFi...

Jag upprepar: Det gör jag också - med 2G.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-18 13:47

Handen på hjärtat, jag använder det när jag kollar SL, tar ned mail, trafiken.nu, lite forum nån gång ibland, internet på landet... då använder jag 3G och det går bra mycket snabbare än GPRS.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-18 14:00
Ursprungligen av Trineo:

Handen på hjärtat, jag använder det när jag kollar SL, tar ned mail, trafiken.nu, lite forum nån gång ibland, internet på landet... då använder jag 3G och det går bra mycket snabbare än GPRS.

Alla förstår att det är snabbare är GPRS - som är ÄNNU uslare såklart - men du kan väl berätta om hur du upplever stabilitet och prestanda. Är det som blixten? Eller är det så att du biter ihop då och då - lite svett i pannan över eländet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-18 14:07

De gånger jag surfar så funkar det bra tycker jag... dock inte som blixten... snarare som något mellanting mellan modem och 512K/bit bredband.

Biter ihop... nope, inte då, jag är van med teknik och vet att detta är början på ett bra nät...

Ursprungligen av Trineo:

...

Biter ihop... nope, inte då, jag är van med teknik och vet att detta är början på ett bra nät...

Jo - det finns ju folk som använder Windows Me, är van med teknik och har slutat bita ihop - de bara suckar och läser tidningen under tiden - resignerat kallas det visst.

Allvarligt talat - vad är det som är så fö-rb-nn-t mycket bättre med 3G? Förutom den häftiga vetskapen av att det är just 3G? Vad kan man göra som inte GSM/Edge kan. Hur mycket stabilare är det? Hur snabbt är det - i praktiken - siffror kan jag läsa på annat håll.

Försök släppa de fundamentaliska argumenten nu - berätta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-18 15:56

Det är snabbare än GPRS, det vet jag i alla fall för den skillnaden ser jag då den växlar över till GPRS från 3G... och 3.5G är klart snabbare de gånger jag har det.

GPRS funkar kasst skulle jag påstå, har svårt med roamingen också... däremot funkar 3G hela vägen på tåget mellan Uppsala <-> Stockholm t.ex.

Ni snackar bara om att surfa. Men inget på själv mottagningen när man pratat i telefon? Det är väl egentligen det stora problemet? Eftersom det bara Telia (vad jag vet) som har edge, så måste man ju binda sig till dom istället. Det är inget vidare enligt mig. Men jag kanske har fel?:">

3G i iPhone?

Var nere och köpte en iphone nyss, och sitter och leker med den, öppnar sim-korts luckan, och upptäcker att det sitter ett at and t kort i som är märkt "3G" vadan är detta? är det så på era med?

serienumret är 7u738, alltså den förra versionen..

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-01 17:56

Jag har också fått med ett sådan kort... skumt. Mitt serienr börjar på 7R738.

Det gör det på alla simkort som kommer med iPhone, jag antar att alla simkort som At&t tillverkar/beställer är av 3G modell, varesig telefonen det ska sitta i stödjer 3G eller ej.

Ska också kanske tilläggas att CPU i iPhonen har stöd för 3G i andra prylar som har samma CPU. Så iPhonen kan ha stöd för 3g fast apple stängt av det.

Och innan alla nu skriker fel och sluta gissa så har jag här en länk:
http://iphone.fiveforty.net/wiki/index.php/IPhone_Hardware_Facts#CPU

Ursprungligen av poseidon84:

Ska också kanske tilläggas att CPU i iPhonen har stöd för 3G i andra prylar som har samma CPU. Så iPhonen kan ha stöd för 3g fast apple stängt av det.

Och innan alla nu skriker fel och sluta gissa så har jag här en länk:
http://iphone.fiveforty.net/wiki/index.php/IPhone_Hardware_Facts#CPU

Detta har diskuterats förut, iPhone har INTE 3G, den har stöd för det, samma sak som att den har stöd för GPS och en massa andra roliga saker, men den har inte 3G i sig nu, utan det är hårdvara som måste läggas till.

Som att säga att en dator har stöd för GPS, 3G, TV, 5TB hårddisk m.m.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-10-02 12:53

Men vad säger FCC om att apple smusslar ut en massa 3G enheter som de tänker aktivera senare?

"3G Phone on a Chip" från Broadcom

Det kanske inte dröjer så länge innan 3G luren kommer!

Tidbits optimistically points to a new 3G chipset from Broadcom as the chip that Apple has been waiting for.

The new Broadcom chip is described as "a new single-chip HSPA (high-speed packet access) processor that integrates all of the key 3G (third generation) cellular and mobile technologies on an extremely low power, single 65 nanometer CMOS die. "

The press release claims that it will allow manufacturers to build 3G phones with sleek form factors and a very long battery life.

Apple's Steve Jobs has been vocal that high power consumption has been the main hurdle towards adopting 3G technologies into the iPhone. Apple is expected to release a 3G iPhone in the future. Whether or not this chip plays a role remains to be seen.

Edit: Källa: MacRumors. /Adrian

Senast redigerat 2007-10-15 14:38

Åh nej, ännu mer tjat om 3G..

  • Medlem
  • 2007-10-15 13:03

Jo, varför inte. Jag vill kunna använda video-call. Kan man göra det med 2G eller 2,5G eller vad det heter?
Jag väntar på en 3G iPhone, tack.

Detta 3G-chip har inget att göra med Apple, så varför ska allt kopplas ihop med Apple? Känns så långsökt. Steve Jobs har ju redan sagt att Apple ska börja kolla på 3G senare nästa år.

  • Medlem
  • 2007-10-15 13:14

Det största problemet med 3G verkar väl vara att det så ofta går ned på GPRS ... Det är ju oftast när man är i obygden som man behöver en telefonuppkoppling, och då är den för det mesta inte särskilt snabb. Även mitt i stan kan man få väldigt seg uppkoppling.

Jag skulle gärna haft 3G på min iPhone, men i dagsläget tycker jag inte att det spelar någon avgörande roll.

iPhone har ju bara en kamera, så konferens blir svårt utan en spegel.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-15 15:33

Och så var vi igång igen.. För mig är 3G mest möjligheten att köpa ett datapaket från Tele2 för 135 kr/månaden och kunna slösurfa till och från jobbet. Kanske någon gång ibland när man inte är vid en dator. En ren lyx dvs. Videosamtal testade jag en gång när det var nytt, och har sedan dess inte använt det. Och jag är liksom många här ändå en early-adopter med stort intresse för teknik. Vi får väl se. iTMS Wi-Fi via 3G vore väl iofs smarrigt..

Skillnaden på EDGE och 3G är inte så stor som du tror

Iallafall inte enligt denna intressanta artikel:

http://www.blackfriarsinc.com/blog/2007/10/why-edge-versus-3g-less-than-you-think

Artikeln tar upp fler aspekter på att den upplevda hastigheten inte bara har med kb/s att göra. Nokias 3G-lur E61i upplevdes t.ex. mycket långsammare än iPhonen. Intressant läsning.

Saxat:

"But the question left unasked as been, "Does 3G really improve the user experience dramatically?" Most pundits would reply, "Well, of course Internet experiences improve with higher bandwidth. That's why the world went broadband." And if the pundit is having a bad day, they'll add "Duh."

Funny thing though. They're wrong. Bandwidth doesn't affect the mobile phone experience nearly as much as most people think. And in some cases, high bandwidth Internet is actually worse for the user than a low-bandwidth one."

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-16 16:29

Synd att det bara är telia som har edge i sverige då.

Att lansera ett vettigt dataabonnemang vore ju inte fel om dom gjorde snart

Tråden för iPhone med 3G

Nu slår jag ihop alla trådar som handlar om iPhone med 3G, därav ser det lite konstigt ut i tråden. Men detta för att minska antalet trådar som handlar om samma sak.

/Patrik

  • Medlem
  • 2007-11-29 17:47
Ursprungligen av Schnaas:

Det kanske inte dröjer så länge innan 3G luren kommer!

Tidbits optimistically points to a new 3G chipset from Broadcom as the chip that Apple has been waiting for.

The new Broadcom chip is described as "a new single-chip HSPA (high-speed packet access) processor that integrates all of the key 3G (third generation) cellular and mobile technologies on an extremely low power, single 65 nanometer CMOS die. "

The press release claims that it will allow manufacturers to build 3G phones with sleek form factors and a very long battery life.

Apple's Steve Jobs has been vocal that high power consumption has been the main hurdle towards adopting 3G technologies into the iPhone. Apple is expected to release a 3G iPhone in the future. Whether or not this chip plays a role remains to be seen.

Edit: Källa: MacRumors. /Adrian

Elektroniktidningen har publicerat en artikel om Broadcoms nya 3G-chip.
Artikeln heter "Världens första 3g-telefon i en krets". Det står att Broadcom "siktar på kommunakatorer men också på mobiler med mycket multimedia som Treo och Nokias N95." Det står inget om iPhone men jag förmodar att den inte ligger långt utanför "mobil med mycket multimedia".
Artikeln finns även på webben --> http://www.etn.se/index.php?option=com_content&task=view&id=22636&Itemid=126

3G på gång kanske

Ett rykte är ute enligt artikel i MacWorld om nytt strömsnålt 3G chip till iPhone.
http://db.tidbits.com/article/9239

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-16 16:12
Ursprungligen av adress@mac:

Ett rykte är ute enligt artikel i MacWorld om nytt strömsnålt 3G chip till iPhone.
http://db.tidbits.com/article/9239

3G hit och dit, jag vill ha 16gb lagring sen köper jag. Kan väl inte vara så mkt begärt?

Rykten talar om en 3G telefon "redan" i maj:
http://macworld.idg.se/2.1038/1.131910

Bevaka tråden