- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
Jag hade för mig att vi diskuterat detta tidigare, men hittade ingen sådan tråd, därför startar jag denna:
iPhone saknar idag möjligheten att installera tredjepartsprogram utan att man hackar den. Mycket av diskussionerna har handlat om ifall Apple i framtiden kommer att öppna upp iPhone för fristående utvecklare med ett riktigt API och en SDK (dvs verktyg för utvecklare).
Redan idag utvecklas dock iPhone-program och -spel för fullt, men utan Apples stöd och hjälp och utan garantier för att det kommer att fungera efter en uppdatering av programvaran i iPhone.
Oavsett om Apple öppnar upp eller inte kan vi räkna med allt fler program för iPhone. Samtidigt har vi i Macvärlden ett stort gäng duktiga utvecklare av högkvalitativa shareware-program av olika slag. Det jag undrar över i denna tråd är:
Vilket/vilka Mac OS X-program vill du se i iPhone?
Det handlar alltså om program som redan finns för Mac OS X idag, men som ni tror skulle passa utmärkt i iPhone (eller iPod touch för den delen).
Här är min första lista, kommer säkert på fler senare:
PasswordWallet - för säker lagring av lösenord, kortnummer mm.
MacJournal - för att synka mina anteckningar mellan Mac och iPhone.
NetNewsWire - Underbar RSS-läsare som skulle passa utmärkt i iPhone.
Windows Live Messenger
AdiumX
Photo Booth (Vore riktigt ku!)
Microsoft Excel
Microsoft Word
iChat (Borde funnits med från början!)
Men det jag ändå vill ha mest är ett program som funkar som en fjärrkontroll till Apple TV! Tänk er själva, kunna styra allt från iPhonen i ett riktigt snyggt gränssnitt som påminner om Front Row, men tyvärr så saknar ju iPhonen IR så det får bli via Wifi isåfall.
Också vill jag ha spel! Möjligheterna är oanade på iPhonen, om man bortser från att det saknas kontroller, kolla bara på Nintendo DS!
Sen är det också intressant att diskutera hur programmen skulle synkas med datorn och iTunes, det bästa vore om man installerade programmen i iTunes först så att man alltid hade programmet där, även om det blev nåt strul i iPhone så man blev tvungen att återställa.
TETRIS - finns som buggig beta och med kontrollerna på fel ställe - gestures i stället ?
iPhoneSync - komplett synkning med alla uppg i iCal och Adressboken
Wi-Fi Finder - nosa rätt på trådlösa nät
En mer udda sak jag längtar efter är möjligheten att bära med mig den samlade informationen om mitt iTunes bibliotek - inte låtarna, bara tag info, så att jag slipper handla dubletter när jag snubblar på en rea-butik eller en loppis.
Men det jag ändå vill ha mest är ett program som funkar som en fjärrkontroll till Apple TV! Tänk er själva, kunna styra allt från iPhonen i ett riktigt snyggt gränssnitt som påminner om Front Row, men tyvärr så saknar ju iPhonen IR så det får bli via Wifi isåfall.
Nyligt rykte: iPod or iPhone Media Remote Control
Sen har jag svårt att släppa det gamla ryktet om Apple Universal Remote som de jobbade med för över fem år sedan, det är en väldigt bra idé faktiskt.
Sen har jag svårt att släppa det gamla ryktet om Apple Universal Remote som de jobbade med för över fem år sedan, det är en väldigt bra idé faktiskt.
Utan den funktionen är en iPhone / iPod Touch för mig helt ointressant. Så snälla Apple, do it.
Utan den funktionen är en iPhone / iPod Touch för mig helt ointressant. Så snälla Apple, do it.
Håller med. Det och min käpphäst anteckningar. Gäller Touchen då...
Detta är något jag har saknat så länge att jag inte ens minns när tanken startade, det enda jag vet är att jag blivit en papegoja i detta forum angående denna funktion.
Nu jobbar de som gör Coverbuddy (www.coverbuddy.com) febrilt på att göra denna funktion både för iPhone samt iPod touch.
Det man skulle önska är att både coverflow samt Coverbuddy varianten gjordes. Coverflow är nice men ibland är Coverbuddys variant mer användbar.
Nu hoppas jag ändå på att Apple gör något liknande själva och inspireras av Coverbuddy.
---
Andra program
Skype, Adium, Scrivener
Sen är det också intressant att diskutera hur programmen skulle synkas med datorn och iTunes, det bästa vore om man installerade programmen i iTunes först så att man alltid hade programmet där, även om det blev nåt strul i iPhone så man blev tvungen att återställa.
Det där var faktiskt en riktigt bra idé.
RSS finns i iPhone.
Delicious Library, Yojimbo, Adium, Skype.
First Class och Photo Booth.
Shake, Motion & Garageband. Eller Firefox i alla fall ...
wunderbaren: är du inte offtopic?
ztaafen: First Class har webbgränssnitt oxå, fungerar inte det?
ztaafen: First Class har webbgränssnitt oxå, fungerar inte det?
Jag har använt det ett par gånger på min iPhone, och det fungerar bra och så, men ..det skulle vara smidigt med ett eget program.
Vilken texteditor som helst, men Scrivener vore ju inte helt fel om man får drömma.