Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Effekt: 'Bromsande'/'hackande' samplingar

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-09-17 23:03

Jag skulle vilja veta hur man gör en den specifika effekten av att bromsa/hacka upp/repetera en sampling. Jag talar här inte om den effekten som uppstår av att man bara bromsar en skivtallrik utan någon slags kombinationseffekt där denna verkar ingå. Svårt att förklara men om man tex lyssnat på Shpongle så finns de i vissa låtarna tex 'Shpongle Falls' ofta prat som verkar just bromsa in/hacka/repetera samtidigt. Ibland så hackar/repeterar det bara. Ibland låter det som någonting moduleras med en snabb lfo. Ljudet får en lite metallisk klang. Kanske en vocoder? Det kanske är flera olika effekttyper som jag blandar ihop men jag kan inte beskriva det bättre.

Är det någon som fattar vad jag menar? Och isf vet hur man går tillväga för att få till den här effekten?

Lägg upp ett ljudklipp så blir det lättare för oss som inte lyssnar på Shpongle.

Men jag skulle tro att det är en kombination av timestretch/granulärsyntes + sampleklippande/retrigg/buffereffekter + gate/AM.

Finns en liten VST som heter Glitch som kanske gör det du vill.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-18 00:05

Den finns inbyggd i Logic tror jag, till och med Express. Jag å Lappen använde den / eller en liknande till vår Erasure-remix.

Jag antar att det handlar om en "granulizer"-effekt som uppstår vi extrem timestretch?
Den här beatbox-snubben är grym på att göra den med munnen: (Se 3.12 och 4.27)
http://www.youtube.com/watch?v=sMr2cn04wKA

  • Medlem
  • 2007-09-18 01:21

Martin: Japp, han gör något liknande i slutet av sin första del av framföranded.

Jag hittade ett exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=rKGkzSlgAh0

De sista 10 sekunderna så hör man rösten med den här effekten (lite svag tyvärr). Jag skall lägga upp ett riktigt exempel i morgon.

  • Medlem
  • 2007-09-18 08:29

Kolla in Crumblenaut av Younger Brother (Simon Posford är med, en av Shpongle killarna)
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=54726392
Där gör han ännu sjukare grejer med en röst, tror iofs att det är nån slags plugin där man kan blanda t.ex. röstsampling med synth (har sett att det finns sådana). Låten kanske inte var precis det du menade men tycker det är snajdigt gjort i varje fall.

Har också letat efter en effekt som gör så. Om man kör Impulsetracker heter effekten iaf "Offset". Där väljer man i effekten vari samplingen man ska börja spela, men om om man väljer startposition 1, 1, 1, 1, 1, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 3, 3, 3,3 ,3 osv så får man den där hackiga/slowmotion effekten...

Man borde kunna åstakomma samma sak i Reason med NN19 samplern genom att automatisera "Startposition". Det borde man väl kunna dona på vilken modern sampler som helst igentligen...

  • Medlem
  • 2007-09-18 09:16
Ursprungligen av Synapskollaps:

Man borde kunna åstakomma samma sak i Reason med NN19 samplern genom att automatisera "Startposition". Det borde man väl kunna dona på vilken modern sampler som helst igentligen...

Ja det går utmärkt om man automatiserar Sample Start som du säger. Det finns faktiskt en gratis refill uppe på propellerheads hemsida just nu som har exempel på det. Blue Chip heter refillen!

  • Medlem
  • 2007-09-18 19:34

eXode: Ja, lite åt det hållet.

SynapsKollaps: Kan mycket väl vara någon sådan effekt. Då kanske man kan göra den i tex Kontakt 2. Den borde ju ha möjlighet att ändra starten på ljudet tycker man.

Som utlovat, här har jag tagit fram ett klipp ur Shponglelåten:

http://www.grislygrotto.com/ShpongleEffect.mp3

Det är alltså den där långsamma rösten i bakgrunden. Här är effekt och pitch ganska jämn hela tiden men jag tycker mig komma ihåg att jag hört den också bromsa från normal röst till den här effekten och pitchen. Är dock osäker om det är något Shpongle gjort.

Jag har inte Reason så något annat sätt att tillverka den här effekten vore önskvärt. Något som funkar i Cubase vore helt perfekt. Eller måste man investera i en Voice Transmogrifier

TMB, den där effekten blev jag också nyfken på hur man gör. Jag har fått fram statiska sådana exempel genom att i AKAI S-1000 timestrecha med ett fast litet värde och runt 200% - men det här lät mycket bättre och mjukare.
Jag kör också Cubase och vst/dx pluggar.

P3 hade dille på att göra så i sina jinglar för ett par år sedan.

  • Medlem
  • 2007-09-18 20:43

Ja, det roliga är ju att den låter så dynamisk. Liksom accelerar och saktar in och tonhöjd ändras upp och ner nästan som om ett modulationshjul var med på ett hörn. En läcker effekt är det iaf men banne mig om jag kan komma på hur man skall göra den.

För övrigt så har jag sedan många år ett par samples från System Shock 2 (har dock aldrig spelat spelet tyvärr) där rösten från AI:n har en massa fräna effekter och moduleringar som hackar upp och blandar in andra ljud mm. Låter så stört och coolt samtidigt. Men sitter verkligen folk och designar varje ljud för sig för hand eller använder man sig av ett par effekter som får hacka sönder ljudet? Verkar ju fruktansvärt tidödande om det är det första alternativet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-18 20:47

Jo, men det där låter som en typisk extrem timestretch. Hur klangen blir beror på FFT-inställningarna (för det låter som FFT-baserad timestretch). Du kan göra detta med en mängd program. Jag brukar använda Phase Vocoder funktionen i SoundHack.
Testa med stort analysfönster (t ex 4096 bands) och 2 eller 4 ggrs overlap.
Men passa dig för att hamna i timestretch-träsket... det är lätt hänt.;)

Ursprungligen av emp:

Jo, men det där låter som en typisk extrem timestretch. Hur klangen blir beror på FFT-inställningarna (för det låter som FFT-baserad timestretch). Du kan göra detta med en mängd program. Jag brukar använda Phase Vocoder funktionen i SoundHack.
Testa med stort analysfönster (t ex 4096 bands) och 2 eller 4 ggrs overlap.
Men passa dig för att hamna i timestretch-träsket... det är lätt hänt.;)

Du får hemskt gärna tipsa om några vst, om du vet några. Jag har letat på kvr efter fft och grain, men de jag hittat låter mest som en prutt i en låda

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-20 00:52
Ursprungligen av charliecrash:

Du får hemskt gärna tipsa om några vst, om du vet några. Jag har letat på kvr efter fft och grain, men de jag hittat låter mest som en prutt i en låda

Har tyvärr inga bra tips.. Tror dessvärre att det kan vara svårt att hitta realtidspluggar som låter bra. Jag skulle också bli glad över tips.

Ursprungligen av emp:

Jo, men det där låter som en typisk extrem timestretch. Hur klangen blir beror på FFT-inställningarna (för det låter som FFT-baserad timestretch). Du kan göra detta med en mängd program. Jag brukar använda Phase Vocoder funktionen i SoundHack.
Testa med stort analysfönster (t ex 4096 bands) och 2 eller 4 ggrs overlap.
Men passa dig för att hamna i timestretch-träsket... det är lätt hänt.;)

Håller helt med om den analysen. Det man också kan göra är att köra samma timestretch flera gånger på samma ljud om man vill ha mer artefakter. (Och känner man sig påhittig gör man sånt som att timestretcha till dubbla längden, sen ner till halva (dvs originallängden), dubbla igen, osv, tills man har så mycket digitala artefakter man klarar av.)

Vilken sampleeditor som helst borde ha en timestretchfunktion som kan funka, men det underlättar med fler inställningar.

Själva processen är ju nog inte så värst cpu-törstig, men det ska va en snygg algorithm. Det handlar ju mest om att läsa en sample lite i en cykel som förflyttar sig i en viss hastighet över tiden på själva ljudet - inte alls svårt för såna som kan programmera sånt.

  • Medlem
  • 2007-09-18 20:51

Simon Posford är kung på att manipulera röster. 3:e shpongle albumet har också lite crazy manipulationer, hela det albumet känns mkt mer 'glitch' än de 2 första. Som jag nämde så har jag sett en plugin som kan använda två ljudkällor och sen skapa en hybrid av dem, att man kan applicera typ hamoniskt innehåll från ena källan till den andra. Tyvärr har jag ingen aning om vad just Posford använder när han knorrar till röster sådär. Kommer inte ihåg vad programmet heter heller men har du provat med typ Absynth eller dylikt? Det stödjer väl granular synthesis?

  • Medlem
  • 2007-09-18 22:27

En prutt i en låda behöver man ju ingen effektenhet för

emp: Verkar som om SoundHack bara finns för Mac

eXode: Absynth äger jag så det kanske man skall kolla noggrannare på då. Har mest kört presetsen i den och inte haft tid att göra något själv. Dock så låter ju presetsen som ingenting annat man hört från någon synt man äger/ägt så den är ju ett välkommet tillskott till ljudalstrarna.

  • Medlem
  • 2007-09-18 23:44

På tal om sampleeditor: Finns det någon fri till PC som folk här kan rekommendera? Eller duger de sampleeditfunktioner man kan hitta inbyggda i tex Cubase eller Kontakt 2?

  • Medlem
  • 2007-09-19 00:29

Förresten, Kontakt 2 har väl inga sampleediteringsfunktioner whatsoever när jag tänker efter. Den vill väl starta en extern editor för mer avancerade saker än att sätta looppunkter och liknande.

  • Medlem
  • 2007-09-19 08:16

Jag kan rekommendera Wavosaur varmt. Gratis sampleeditor som påminner lite om Sound Forge www.wavosaur.com

  • Medlem
  • 2007-09-19 23:01

eXode: Tackar för tipset. Hemtagen och lekt lite. Skall djupa dykare i den vid tillfälle VST-kopplingarna ser intressanta ut.

Hm.
Intressant uppslag, att timestretcha extremt några gånger, och landa i ursprungspitch/speed igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-20 12:57
Ursprungligen av The Introvert:

Hm.
Intressant uppslag, att timestretcha extremt några gånger, och landa i ursprungspitch/speed igen.

Jodå. Kan vara väldigt kul... Och helt i linje med glitch-estetiken.:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-20 14:54

Värst vad ni elaborerar när effekten finns fix färdig i Logic - avslöjat redan i inlägg 4 - denna tråd..., borde finnas till de andra DAWarna också. : )

Ursprungligen av PF:

Värst vad ni elaborerar när effekten finns fix färdig i Logic - avslöjat redan i inlägg 4 - denna tråd..., borde finnas till de andra DAWarna också. : )

Du tänker på Spectral Gate, gissningsvis. Eftersom den också jobbar med FFT så låter det åt samma håll, men du får ju inte alls samma timestretch av ljudet. Och det finns ett par olika FFT-pluggar av varierande kvalitet, men tex mdsp FFTTools är bra och dessutom gratis.

Ja, jag tror nu att det finns realtidstimestretching som vst, när det finns inbyggt i billiga djmixrar - det gäller bara ta reda på vad dom kallar den effekten.
Och logic håller jag på mils avstånd från min dator.

Det finns en VST som låter såhär i realtid. För en nackmassage och en latte kan jag berätta vad den heter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-20 23:04

Problämät är jä sä ätt sägä ätt jäg äntä kömmer ähåg vä hänna där Plöggen häter!

Bevaka tråden