Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone-rykten från Telenor/Vodafone-försäljare

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tvivlar på att någon operatör i Sverige kommer bygga ut EDGE. (Ok, Telia påbörjade en gång utrullning av EDGE, men inte fullt ut) Själva idén med EDGE är att överföra fler databitar/symbol vilket medför högre krav på signalstyrkan. Då krävs det, utöver fler, basstationer även ny utrustning i varje befintlig basstation för att kunna erbjuda samma EDGE-täckning som GSM-täckning. I stadsmiljö är det ju fullt möjligt pga reflexer. Men om jag känner PTS rätt så finns högre krav på att även landsort. får sitt:)

Om iPhone uppgraderas till 3G så borde det väl orättvisst att endast en av de fyra ledande operatörerna får iPhone? Detta med tanke på att Tre och Telenor delar på en 3Glicens samt att Tele2 och Telia delar på en. Troligt är att de företag som delar på en licens får iPhone.

Men att tro att man vet något är ju att överdriva.

Ursprungligen av mr.kongo:

Jag tvivlar på att någon operatör i Sverige kommer bygga ut EDGE. (Ok, Telia påbörjade en gång utrullning av EDGE, men inte fullt ut) Själva idén med EDGE är att överföra fler databitar/symbol vilket medför högre krav på signalstyrkan. Då krävs det, utöver fler, basstationer även ny utrustning i varje befintlig basstation för att kunna erbjuda samma EDGE-täckning som GSM-täckning. I stadsmiljö är det ju fullt möjligt pga reflexer. Men om jag känner PTS rätt så finns högre krav på att även landsort. får sitt:)

Om iPhone uppgraderas till 3G så borde det väl orättvisst att endast en av de fyra ledande operatörerna får iPhone? Detta med tanke på att Tre och Telenor delar på en 3Glicens samt att Tele2 och Telia delar på en. Troligt är att de företag som delar på en licens får iPhone.

Men att tro att man vet något är ju att överdriva.

Kan meddela att Telia har ett väldigt bra EDGE nät i Sverige, och som du säger så kommer inte nån annan operatör att bygga ut det, så i mina ögon är iPhone given till Telia.

Och ang iPhone 3G, så kommer ju inte två operatörer få dela på iPhone bara för att dom delar 3G nät, det har ju överhuvudtaget inget att göra med vilka telefoner dom säljer, dom är ju konkurrenter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-26 11:26

För det första, Tre och Telenor delar INTE på nån 3G licens, de har en var. De enda som delar på 3G licens är Telia och Tele2 och det enda det gäller är rätten att skicka och ta emot signaler på UMTS frekvenserna... så det delar i praktiken enbart på masterna men har egen infrastruktur bakom som sköter resten.

Vad gäller iPhone och vem som får det så talar EDGE för Telia och emot Telenor... samtidigt som Visual Voice Mail talar för Telenor och emot Telia då Telenor har sagt att de enbart behöver trycka på knappen så funkar det.

Men vad jag kommer ihåg när Steve lanserade iPhone med AT&T var att exklusiviteten för iPhone var tidsbunden i 2 år... så ingen vet vad som händer efter två år... det kan lika gärna vara så att den släpps helt operatörsoberoende då.

Ursprungligen av Trineo:

För det första, Tre och Telenor delar INTE på nån 3G licens, de har en var. De enda som delar på 3G licens är Telia och Tele2 och det enda det gäller är rätten att skicka och ta emot signaler på UMTS frekvenserna... så det delar i praktiken enbart på masterna men har egen infrastruktur bakom som sköter resten.

Vad gäller iPhone och vem som får det så talar EDGE för Telia och emot Telenor... samtidigt som Visual Voice Mail talar för Telenor och emot Telia då Telenor har sagt att de enbart behöver trycka på knappen så funkar det.

Men vad jag kommer ihåg när Steve lanserade iPhone med AT&T var att exklusiviteten för iPhone var tidsbunden i 2 år... så ingen vet vad som händer efter två år... det kan lika gärna vara så att den släpps helt operatörsoberoende då.

Jag läste att AT&T har skrivit kontrakt för 5 år, 24 månader är bara bindningstiden för abbonemanget.

Vad du skriver om EDGE och Visual Vociemail stämmer nog ganska bra, Telia talar för EDGE men emot Voicemail, och Telenor tvärtom.

Men Telenor verkar inte dugg intresserad av EDGE bara för just iPhone, Sverige är inte en lika stor marknad som övriga länder, det är en kostsam investering.

Fast dom har ju EDGE i Norge, så man vet aldrig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-26 12:46

Just det, 5 år var det och inte 2... men det talar ändå för att Apple ser det som en lansering där de ger den exklusivt till vissa operatörer först för att sedan släppa den fritt. (Även fast 5år är lite väl lång tid i mina ögon)

Att Telenor har EDGE i Norge gör absolut ingenting för EDGE i Sverige, det funkar liksom inte att bara boosta det norska nätet eller kopiera några konfigfiler utan det handlar om en större implementering i det hela nätet på svenska marknaden och den är kostsam. (Hade den inte varit det så hade fler valt att implementera EDGE i Sverige redan för länge sedan)
Telia valde att implementera EDGE för att tillgodose en bättre internetuppkoppling i hela landet i och med att utbyggnaden av Svenska UMTS Nät tog längre tid än de räknade med.

Frågan är vad Apple prioriterar högst:
Edge = Telia
Visual Voicemail = Telenor
Båda = vi får vänta längre på iPhone...

Ursprungligen av Trineo:

Just det, 5 år var det och inte 2... men det talar ändå för att Apple ser det som en lansering där de ger den exklusivt till vissa operatörer först för att sedan släppa den fritt. (Även fast 5år är lite väl lång tid i mina ögon)

Att Telenor har EDGE i Norge gör absolut ingenting för EDGE i Sverige, det funkar liksom inte att bara boosta det norska nätet eller kopiera några konfigfiler utan det handlar om en större implementering i det hela nätet på svenska marknaden och den är kostsam. (Hade den inte varit det så hade fler valt att implementera EDGE i Sverige redan för länge sedan)
Telia valde att implementera EDGE för att tillgodose en bättre internetuppkoppling i hela landet i och med att utbyggnaden av Svenska UMTS Nät tog längre tid än de räknade med.

Frågan är vad Apple prioriterar högst:
Edge = Telia
Visual Voicemail = Telenor
Båda = vi får vänta längre på iPhone...

Om man kollar på valet av andra operatörer så känns det som att Apple måste ha båda delarna, eftersom det marknadsförs så hårt som det görs. Men vad jag förstår så är det väl inte omöjligt för Telia att skaffa Visual Voicemail. Telia har dessutom EDGE i hela Norden, så det är redan klart.

Det är isåfall Visual Voicemail som du säger, även om Telenor verkar vara en het kandidat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-26 13:07

Wunderbaren: Och enligt en forumanhängare här så har inte Telia några planer på visual voicemail i sitt voicemailsystem... den forumanhängaren jobbar tydligen med utvecklingen av telias nya system... sen har personen dock slängt in en brasklapp om att det kan ju försiggå nån utveckling på sidan om men att det vore lite märkligt.

Ursprungligen av Trineo:

Wunderbaren: Och enligt en forumanhängare här så har inte Telia några planer på visual voicemail i sitt voicemailsystem... den forumanhängaren jobbar tydligen med utvecklingen av telias nya system... sen har personen dock slängt in en brasklapp om att det kan ju försiggå nån utveckling på sidan om men att det vore lite märkligt.

Hursomhelst så kommer iPhone inte hit i år med alla säkerhet, den kommer våren/sommaren 2008. Både Telenor och Telia har sagt att den kommer inte i år.

Ursprungligen av wunderbaren:

Hursomhelst så kommer iPhone inte hit i år med alla säkerhet, den kommer våren/sommaren 2008. Både Telenor och Telia har sagt att den kommer inte i år.

Det där har du ingen aning om.

  • Medlem
  • 2007-09-26 13:20

Är det troligt att varje operatör behöver göra sin egen utvecklig av voicmeilen? Visst krävs det anpassningar, men jag skulle tippa att man sprider AT&T:s/Apples utveckling.

Eller hur fungerar det?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-09-28 14:43

Det ringde en säljare till mig från Telia och ville att jag skulle förlänga mitt abbonemang med dom..hursomhelst så sa jag att jag ville vänta tills iphone kom och se vilken operatör som skulle få den. Då sa han att det var bekräftat att Telenor skulle få den....jag orkade inte bråka och sa bara "jasså du.."

Ganska kul tyckte jag

Ny info om Telia, blir galet glad av denna information!
http://macworld.idg.se/2.1038/1.123592

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-03 13:18
Ursprungligen av wunderbaren:

Ny info om Telia, blir galet glad av denna information!
http://macworld.idg.se/2.1038/1.123592

Oj, nu gick pulsen upp lite:D Håller tummarna!

Hoppas verkligen att det inte blir telenor då de kostar skjortan.. speciellt på datatrafik. Eller att de i a f ändrar sin prissättning.. as if.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-10-04 07:12

Hoppas på Telia då övriga, oavsett teknik, inte är i närheten av den täckning som Telia har här i norr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 10:37

Med tanke på att Jobs har hintat om att iPhone kommer med 3G tidigast i slutet av nästa år så har nog den tjejen du pratat med rökt nåt konstigt på lunchen.

Mer Telenor-rykten(fakta?)

I går blev jag uppringd av ännu en av alla de företag som samarbetar med Telenor. Hon ville (som vanligt) att jag skulle signa upp för 24 månader till. Jag svarade (som vanligt) att jag inte signar upp mig någonstans innan jag vet vem som kommer att föra iPhone i Sverige. Men, sade jag ryktet säger att det är Telenor som komemr att ha iPhone så du kan väl ringa tillbaka när det är offentligt. Svaret blev (och döm om min förvåning): Jo, vi kommer att ha den om någon månad så då ringer jag tillbaka.

Hon hade ingen anledning att säga så om inte det skulle varit sant och att Telenor redan nu börjat distribuera info om att iPhone kommer inom en relativt snar framtid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 11:58

evangelist: Vad får dig att tro att en inhyrd telesäljare som ringer för Telenors räkning sitter med sådan konfidentiell information?

Ibland är en realitycheck på sin plats.

Vi kan iallafall komma fram till att varenda jäkla operatör i Sverige kommer att börja sälja iPhone

Jag talade med en Telenor-försäljare häromdagen. Enligt henne skulle de inte få iPhone. Det hade hon fått mail om. Den skulle istället gå till någon liten, mindre känd operatör som "hon hade glömt namnet på". Telenor skulle istället satsa på Neonode N2.

www.neonode.com

En operatör hon glömt namnet på? O-k... Låter mer som att hon skulle få fin bonus om hon lyckades kränga en Neonode.

Jag börjar undra om inte alla säljar blir utbildade i att nabbt kasta ut en lögn om iphone bara för att få behålla eller locka till sig kunder.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-10-30 13:18

Jag bara har en lite vild tanke.. Tänk tanken att telefonen inte alls blir bunden till en viss leverantör... Kan ju mycket väl vara så att Apple har insett svårigheterna att hålla sig till en leverantör.

Snackade med en vettig Telia-säljare i Nordstan här om dagen. Han sa som det var, kommer till vissa länder i europa i november, men absolut inget är känt gällande eventuell lansering i sverige.

Ärliga svar belönas, så jag köpte ett headset.

Okej folks. Nu är detta avgjort. Två pers på Macworlds forum har chattat med Oscar på Telenor (han jobbar som säljare) och enligt honom får Telenor iPhone efter årsskiftet. I vart fall verkar hela forumet där haka på idén så det måste väl va så...

http://forum.macworld.se/lofiversion/index.php/t59424.html

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-02 08:08

Nyss skulle de satsa på Neonode N2 och nu har de iphone kontrakt .... Mycket märkligt

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-02 08:39

Men för guds skuld, INTE Telenor, totalt oanvändbart här uppe.
Men man får jo en himla motion, sen man måste springa til närmaste mast varje gång man vill ringa eller ta emot et samtal.

Nej, låt Telia få ta hand om iPhone, så man täcker hela Sverige som salgsyta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-02 10:27

Jag pratade lite med en kille som kände en person på Apple. Enligt honom satt de just nu i förhandlingar med de olika operatörerna i Sverige och som det verkade skulle iPhone tidigast komma i februari.

Men som ni vet så får Apples anställda inte veta någonting innan ledningen går ut med något officiellt.

Och för de som eventuellt inte noterade det var jag hyfsat ironisk. Det är väl bäst att säga det, ironi är svårt på internet. Varför skulle Oscar som är säljare veta ett dyft om hur förhandlingarna går?

Förstår inte snacket om Telenor. Dom har ju inte ens edge. Det blir telia som släpper om inte Sverige får en ny version av iphone med 3g i slutet av våren, då kan det blir med Telenor.

Bevaka tråden