Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mattson Mini Modular.

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-20 08:16

Någon som sett det här?

http://matrixsynth.blogspot.com/search/label/MMM

Jag har försökt hitta mera info - men det verkar dött. Fula färger och ganska fult format. Men fult är det nya svart, så jag gillar det!

jag har sett . det kommer mer info på lördag tror jag. kan det vara små söta moduler för korv ören? nja. kanske är det diy kit? fult var det i allafall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-20 13:57

Om det är DIY är det ju intressant. Annars så får det nog vara. Om det inte skulle kosta korv..

Den som lever får se!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-20 13:59

Det jag oftast saknar i sånna här sammanhang när man presenterar nya modularer är de mer obskyra modulerna. LFOs, ADSR och ett moog-klon-filter! Woho! Alla har det ju och det kommer bara mer och mer. Jag vill se mer logikmoduler och cv-förvrängarmoduler - det vore mer spännande.

Det ser billigt och litet ut, kanske en doepfer-konkurrent? Lite fräsch med kvadratiska moduler dock.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-20 17:09

Kommer de med lika många moduler som Doepfer så är det ju bra.

• Medlem
  • Skövde
  • 2007-09-20 17:24

Detta kändes faktiskt väldigt fräscht för att vara DIY. Ser seriöst ut och känns som en smart lösning med panelerna. Sedan var det skönt typsnitt osv må jag säga. Gillas!

sumpar man inte skitmgt precision med så små rattar? lätt fixat men dum design.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-20 18:50
Ursprungligen av erikerikerik:

sumpar man inte skitmgt precision med så små rattar? lätt fixat men dum design.

Men det är väl bara pottarna som sticker upp? Inga rattar som sitter på dem än? Så har jag sett det iaf

Roligt att läsa alla kommentarer på matrixsynth. Många olika åsikter. Förvånansvärt många som inte tycker det är jobbigt med nya saker.. Konstigt! Vi borde ju omfamna det nya och älska det - enbart för att det är nytt och drömmer om att driva utvecklingen frammåt!

Hm, jag tycker den var fantastiskt snygg faktiskt.

Man kan nog lätt fucka upp det med fel val av rattar dock. Rattar av samma typ som sitter på Serge skulle se bra ut.

Tyckte att de var snygga.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-09-20 19:29

inga vco:er ?

nä zhtee, kolla s&h-modulen så ser man plastpluppar med pilar...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-20 19:59

Menar du det vita lilla strecket? Jag trodde det var blänk..

Vi får se på lördag hur han tänkt. Då ska ju hela systemet presenteras!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-20 20:02

Ah, man kunde ju klicka på bilden och få upp den större Ja, nu ser jag markeringen. Men det verkar ju skitkonstigt att man ska liksom vrida direkt i potten. Då får man inget grepp och det är svårt att ställa in snabbt.. Hmm.

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-23 16:10
Ursprungligen av zthee:

Ah, man kunde ju klicka på bilden och få upp den större Ja, nu ser jag markeringen. Men det verkar ju skitkonstigt att man ska liksom vrida direkt i potten. Då får man inget grepp och det är svårt att ställa in snabbt.. Hmm.

Hans argument är ju en aning konstiga, visst folk kan köpa sin ratt själv om de inte gillar
hans val men att en ratt skulle kosta mer än en pott är ju bara en massa dravel.

Det finns rattar som kostar 2kr i 100 tal och det finns pottar som kostar 2kr i 100 tal, sen finns
det rattar som kostar 50kr i stycket likaså finns det pottar som kostar 50kr stycket.

Sen begär han $1595.00 för ett system vilket är verkligen att ta i när du dessutom ska
behöva köpa rattarna själv, en snabb räkning på det blir för det system han har presenterat
på sin hemsida 24st rattar a 2kr blir 48kr! Hans argument går liksom inte ihop.

Förutom om man kollar vad man får för pengarna för Dopfer moduler så
är de inte mycket dyrare plus att du får rattar med.

Men han är ju amerikan och de är ju kända för att ha minde evangelistiska ideer.
Konceptet är ju kul om inte annat.;)

Senast redigerat 2007-10-23 16:26
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-20 20:24
Citat:

No, I don't call it a knob, didn't call it a knob...AND- It's not a knob, I agree with you. I told you there's only one. And, I'll slam myself on this one too. The one knob is a cheap, sleezy knob at that.

Premise 2:

Why? I don't care. Shocked? Let me explain.

The system is cheap. Yes, I used the word. I love sound, I love creating sound. I don't love paying for acid-etched, screen printed graphics or flashy knobs, etc. I designed this system by stripping all of the cost sucking cosmetics off the thing. I don't want to pay for something that has no bearing on the sound. I don't want to charge a customer a big markup for something they don't want or, not like "my" version of what looks good. That's a highly personallized call and subject to personal taste. It doesn't affect the sound or function any. I use my ears to create sound. I don't stare at the synth. When I listen to a CD or a radio, I can't see the instruments being used. If you're serious about cosmetics. Peter, Paul, Cyndi, etc have wonderful products that look awesome. Buy them. I'd give my eye teeth, if I still had them, for some of their gear.

Good product, good stuff. Kudo's. It's a lot of work to bring that stuff to the market. And, they do it well.

Premise 3: Buy your own knobs. You know what you like, you can buy your perfect knob and do it cheaper than paying for what I could have offered. Chances are good you would have replaced them anyway. The sad part is: Knobs cost almost as much or more than the control they're attached to. Somebody is making money for "pretty"

The dust caps cost less than a penny. They provide the necessary function: Tactile positioning of the control, and gives you finger space to do it. I don't charge for knobs, but-hey, you're not paying for it.

Så var det med rattarna!

Ursprungligen av zthee:

Så var det med rattarna!

Där ser man...

¡snükk! -- om det e riven plåt så låter jag den ligga ute ett år först

Senast redigerat 2007-09-21 18:50

angående rattarna tycker jag det låter som bs och förstår inte riktigt poängen, det vet väl alla som nån gång köpt komponenter bulk att priset sjunker drastiskt med kvantitet. sniket att offra så mycket funktion som precision ändå borde tolkas som när det utan tvekan blir dyrare för slutanvändaren att rätta till det medfödda problemet. tolkar texten som att rattar enbart är något estetiskt ur hans synvinkel- skulle jag köpa ett modularsystem skulle väl en av poängerna vara att jag kunde styra och finstämma saker i detaljnivå. nåja, nog klagat, kul med nya prylar (det är egentligen inte så jobbigt att fixa rattar, sunkig ursäkt bara!).

• Medlem
  • Skövde
  • 2007-09-21 16:17

Jag tycker det var bra val att skippa rattarna faktiskt. Det är ju inom DIY-världen och då är det vanligt att göra egen design ändå. Jag ser det snarare som en kul grej att få välja egen knob om jag köpte ett modularsystem. Att ha något helt personligt efter eget behov är något som försvinner mer och mer och som blir dyrare och dyrare på sistonde har jag märkt för övrigt.

Ursprungligen av Clase:

Jag tycker det var bra val att skippa rattarna faktiskt. Det är ju inom DIY-världen och då är det vanligt att göra egen design ändå. Jag ser det snarare som en kul grej att få välja egen knob om jag köpte ett modularsystem. Att ha något helt personligt efter eget behov är något som försvinner mer och mer och som blir dyrare och dyrare på sistonde har jag märkt för övrigt.

Håller med. Särskilt euroracksystem tycker jag ofta har fula rattar som jag gärna skulle byta ut. Undantaget är Livewire som har grymt snygga rattar.

angående det här med rattar och screentryck etc; allt hänger väl på slutpriset eller? skulle modulerna kosta mycket mindre pga saknaden av rattar etc så är det bra. Har det dykt upp nån pris info?

då var katten ur säcken eller vad det nu heter .sä här ser den ut. Detta basic system ska kosta 1595 dollar tydligen. Med dagens kurs ett väldigt förmånligt pris. Mer info på matrixsynth.

Snyggt, tycker jag!

Det har kommit fram lite mer info på vintagesynthforumet... Nu har han fixat egen domän också: http://www.mattsonminimodular.com
Systemet säljs enbart inom USA till en början. Alla huvudmoduler ska kosta $105, oavsett typ.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-23 12:38

Tydligen kommer nästa episod av insidesynthesis.blogspot.com vara ihopknåpad på Mattson minimodular prototypen. Ljudexempel uppe här:
http://insidesynthesis.blogspot.com

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-23 16:13

Snart kör han väll med argumentet att det finns olika material att välja på som front panel,
mässing, stål, aluminium, plast etc och därför får du köpa det själv! 10 minuter senare, nu
får du köpa motstånden själv! Konserverad gröt säljer!

Det hade vart en sak om han hade ordnat fram några rattar man kunde välja på.

I sitt forum säger han även detta, se det som en varning för den som tänker
försöka hitta pottar som passar.

Finding knobs will be tough. The one on the MIDI rate control won't even fit side-by-side on the 0.7" spacing. Of course, it's on a normal size pot. The guys who have played with this will back me on this, The caps on the pot shafts work really well. It's just different and people don't even want to try.

1
Bevaka tråden