Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva ut pdf:er med äldre dator.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag gör en del trycksaker med hjälp av Adobe CS2-programmen och brukar spara dem som pdf:er till tryckeriet. Jag har dock ingen egen färgskrivare utan har ibland gått till ett grannföretag som har en värstigskrivare, Canon 1150. Problemet är att de inte har de senaste programmen. Inte Acrobat proffessional, och endast Mac OS 10.2.8. Jag har skrivit ut med Acrobat Reader och med systemets Förhandsvisning.Det brukar bli knas med färg eller innehåll. Text i Ilustratorbilder kommer inte alltd med och genomskinlighet stöds inte alltid. Ibland kan det bli bra, men jag har inte fattat varför. Möjligen krävs att färgprofilen bifogas i pdf:en, vilket inte alltid varit fallet. Ska kolla det.

Något annat tips? Finns det något bra gratisprogram för att skriva ut pdf:er, annat än Acrobat Reader?

(Förlåt, missade att du skrev att du kollat med denna!
Förhandsvisning på 10.2.8 öppnar pdf-er
Hade ingen komplicerad pdf att kolla med - men en vanliga skrev den ut OK)

Har de senaste Adobe Reader? 10.2.8 klarar 7.09

Vilken version använder du för utskrift i InDesign. Kanske göra en med lägre krav på version

Senast redigerat 2007-09-20 16:04
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-20 15:57

Jag har märkt att många icke-Adobe-program som öppnar PDF-filer inte nödvändtigtvis tolkar dom på rätt sätt. Inte heller äldre Acrobat Reader-versioner gör rätt på PDF-filer tillverkade av modernare Acrobater. En sak var tex en ansökningshandlig för visa från kinesiska ambassaden - där gick det inte helt smärtfritt att fylla i med Acrobat Reader om den var för gammal.

Jag ska kolla vad de har för Acrobat reader. Har också tänkt på det, kan möjligen vara så att de inte uppdaterat på länge. Hoppas att det är så enkelt.

Nu har jag skrivit ut med Acrobat reader 7 och då fungerade det bättre. Transparens fungerade i ett fall, men inte i ett annat! Det är tydligt att jag måste bifoga målprofilen i pdf:en för att skrivaren ska få till rätt färger. Dock är det en blå färg PMS 302 PC i ett fält skapat i Indesign, som inte blir bra. Däremot blev den bra förra veckan från ett annat dokument, gjort med annorlunda inställningar. Jag får väl försöka analysera skillnaden mellan olika pdf-inställningar... Ingen som har en checklista för korrekta utskrifter på färglaser?

Testa med att skriva ut pdf med inställningen PDF/X-1a:2001. Det läget skall vara säkert för (nästan) samtliga skrivare/rippar. Uppstår problem ser du det i regel direkt i din egen Acrobat Reader.

Här är en bra tråd: http://www.99.se/adobe-macromedia/213782-skapa-pdf-med-indesign-destiller.html

1
Bevaka tråden