Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur koppla billigt headset till MacBook?!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi använder MacBooks inom grundskolans högstadium - suveränt smidiga maskiner men jag är ute efter en enkel (=billig) lösning för att kunna använda billiga (pc) headsets på våra Macar. Är det helt omöjligt att koppla in mikrofonen på dessa billiga headsets på Macen, genom någon sorts konverterare eller vad det nu kan vara frågan om? Jag är medveten att problemet går att lösa genom ett externt ljudkort men då springer det iväg prismässigt något otroligt..

Kanske Apple har en egen lösning som inte är hutlöst dyr? Då är jag mycket intresserad!

Tack och hej från
/Niilo i Luleå

Har du tittat på.USB headsets? Jag använder något billigt USB headset själv och det fungerar bra.

Skall definitivt ta en titt på usb-headsets men helst skulle jag också kunna ha två headsets på en MacBook (lite radioreportage-stuk, värd och gäst kanske) och då tror jag det blir något problematiskt med usb..? Det behöver inte vara något finlir - att man kan justera nivåerna mellan headsets eller så - bara det fungerar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-23 14:50

Du har väl också en inbyggd mic på datorn.
Jag använder skype och spelar även in enklare låtar direkt med en inbyggda micen och ett par hörlurar på mig, det fungerar jätte bra och jag kan sitta flera meter från datorn men micen tar upp ljudet bra ändå

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-23 14:55

Ett alternativ är i och för sig att använda den interna ljudingången...

Dessutom bättre än flertalet USB-ljudkort...

Ursprungligen av PF:

Ett alternativ är i och för sig att använda den interna ljudingången...

Dessutom bättre än flertalet USB-ljudkort...

Utveckla gärna!

Inbyggda micen är bra och tar upp ljudet rätt skapligt även lite längre ifrån, som du säger - vilket man helst inte vill i en skolmiljö som sällan är väldigt tyst Därav längtan efter headsets..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-23 15:00

Ingången med märkningen >O< är en ljudingång, den kan användas både till mikrofoner och linjenivå-prylar. I inställningarna för ljud på datorn väljer du om det ska vara mik- eller linenivå på ljudet som kommer in.

Annars använder du interna mikrofonen som sagt och "pratar direkt med skärmen", funkar också utmärkt.

Ursprungligen av PF:

Ingången med märkningen >O< är en ljudingång, den kan användas både till mikrofoner och linjenivå-prylar. I inställningarna för ljud på datorn väljer du om det ska vara mik- eller linenivå på ljudet som kommer in.

Ok.. headset-koppling?

Annars använder du interna mikrofonen som sagt och "pratar direkt med skärmen", funkar också utmärkt.

Funkar bra - i lugn miljö!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-23 15:03

Ooops. Fel av mig. Dagens macar kan nog tyvärr inte ta in ljudet med miknivå.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303722

Så då måste det vara en förstärkt mikrofonsignal om du ska ta in den "kablat" till datorn, kan göras med hjälp av en svinbillig liten mixer. Sånt finns på www.musicstore.com exempelvis. Då kan man också använda en långt bättre mikrofon än vad headset normalt erbjuder.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-23 15:16

Som med all mikrofonupptagning

Ursprungligen av PF:

Som med all mikrofonupptagning

Där har du allt en poäng - fast nog e det en skillnad om man använder ett headset, jämfört med att man snackar i en rundtagande mic en bit bort..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-23 15:45

Ja, ljudet från headsetmiken blir mycket sämre

Finns även externa mikar som är mer direktupptagande.

Men visst, headset ser ju lite smidigt ut, jag tror dock mer på riktiga mikar om det ska vara någon väsentlig förbättring jämfört med MacBookens interna mik.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-23 16:08

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=257440

Det finns en liknande pryl på Biltema också. Det står att Windows krävs men jag har för mig att de funkar utan problem med OS X.

Ursprungligen av rhesus:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=257440

Det finns en liknande pryl på Biltema också. Det står att Windows krävs men jag har för mig att de funkar utan problem med OS X.

Now we're talking! Helt rätt med tanke på grundskolans budget..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-23 16:19

Har själv suttit och letat runt efter att bra externt usb-ljudkort. Kan nog säga att det finns faktiskt inget riktigt bra, inte i rimlig prisklass iaf.
Jag vill ha växling mellan headset & högtalare, kunna muta micen och gärna en volymkontroll.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-23 18:51

Smäck.

Något liknande prylen ovan finns/fanns på Kjell & Co:
http://www.kjell.com/?item=31624&path=38400000,38500000,41700000
Kan var värt att kolla?

Ursprungligen av MagnusB:

Något liknande prylen ovan finns/fanns på Kjell & Co:
http://www.kjell.com/?item=31624&path=38400000,38500000,41700000
Kan var värt att kolla?

Kan definitivt vara värt att kolla! Hoppas bara den funkar ihop med OSX också.

1
Bevaka tråden