Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux på PM 4400?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under mitt datorbord står en gammal trött PM 4400 och samlar damm. Det är inget fel på den, förutom att jag inte använder den längre. 4400 tuggar på under Mac OS 9.1 och det tar åtskilliga minuter att starta upp den (åtminstone med alla tillägg påslagna), att surfa är segt o s v. Det finns två alternativ på mjukvarusidan, att köra Mac OS 8.6 eller eventuellt ett ännu äldre OS eller också att installera Linux. Nåväl, hårdvaran är ju föråldrad vad jag än kör, men är det någon som har testat någon Linux-variant på en så gammal Mac och spelar det i så fall någon roll om man kör Yellowdog eller Mandrake? Upplevs datorn snabbare då än under 9.1?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-05-05 10:22

Hej

Jag har installerat Yellow Dog Linux 2.3 på en 4400 med 80 Mb RAM och 9 Gb disk, det snurrar på helt ok även om jag inte hunnit jobba så mycket på den. Du behöver ett nätverkskort som stödjs t ex ett baserat på DEC21040 ( Farallon m fl ). Behövs nog minst 4Gb disk för att det skall vara lönt, eftersom du behöver en OS8/9 partition för bootningens skull.

/Göran

Jag upplever en rätt bra fartskillnad mellan YDL 4.3 och OS 10.2.3 på en 350 MHz G4, så Linux borde vara rena godiset på en 4400

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-05 11:04
Citat:

Behövs nog minst 4Gb disk för att det skall vara lönt, eftersom du behöver en OS8/9 partition för bootningens skull.

Nej, det behövs ingen Mac OS-partition för att starta datorn. Det ska gå med bara Linux.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-05-05 11:10

Yellow Dog Linux kräver i vissa fall MacOS för boot.

Jepp på äldre ( old world rom ) maskiner före G3 så måste du ha ett MacOS att boota från innan YDL tar över. På nyare maskiner ( new world rom) skall du kunna bota YDL direkt. Jag vet inte hur andra distributioner gör.

/Göran

Citat:

Skrevs ursprungligen av gpd
Hej

Jag har installerat Yellow Dog Linux 2.3 på en 4400 med 80 Mb RAM och 9 Gb disk, det snurrar på helt ok även om jag inte hunnit jobba så mycket på den. Du behöver ett nätverkskort som stödjs t ex ett baserat på DEC21040 ( Farallon m fl ). Behövs nog minst 4Gb disk för att det skall vara lönt, eftersom du behöver en OS8/9 partition för bootningens skull.

/Göran

10 MB MacOS partition eller något sånt ja, inte särskilt mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-05 11:33
Citat:

Yellow Dog Linux kräver i vissa fall MacOS för boot.

Hupp! Visst, det stämmer.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-05-05 12:43

Hur funkar det om man har en 4400 med G3-uppgradering(Sonnet Crescendo G3 - L2). Finns det några drivisar i YellowDog för G3-kort? Fungerar ATI-Rage 128 kort med linux?

Kör 8.6 på min 4400 för tillfället, vilket fungerar ypperligt, men man börjar ju bli bortskämd med OSX och sin multitasking

1
Bevaka tråden