Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ipod ljud kvalité

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag har tänkt att köpa en "digital media player" till min pappa. skälv skulle jag självklart köpt en ipod men den gamla mannen är mera intresserad av ljud kvalite en märke. Jag undrar hur bra ljudkvalite ipod har jämfört med andra spelare och ev. vilka ipod/annan "mp3" som har bäst sound quality?

/tobbe

MP3 är ju alltid MP3 (liksom AAC) och därmed aldrig något för guldöronen då det är komprimerat. Men för de flesta är nog ljudet tillräckligt bra. Det som brukar vara sämst är hörlurarna oberoende av märke på spelaren.

Fördelen med iPod är väl att man kan köra med Apple Lossless som är ett ickeförstörande komprimerat format som visserligen tar upp mer plats än MP3/AAC men inte lika mycket som rena AIFF eller WAV-filer (okomprimerat cd-ljud).

Sedan får man inte glömma hanteringen - det är nog inte många som klår iPod när det gäller detta. Samt integreringen med iTudes förstås. Det finns massor av trådar på 99.se som alla slutar med att man skall låta iTunes hålla ordning på musiken (efter att man själv "taggat" alla låtar ordentligt) så blir det lätt att hitta det man vill.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-23 23:21

Mitt tycke om iPod ljud kvalitén är bra, lyssnar man på musik som inte har alltför tung bas låter det bra. Ljudet är fylligt och klart, jag såg på en dokumentär på Discovery för ungefär två veckor sedan "The Revolution About iPod". I dokumentären sa dem att Steve Jobs är en riktig ljud nörd som verkligen vill ha bra och fylligt ljud, så när iPoden för första gången lanserades så var Steve Jobs den som godkände ljudet, tog ett tag innan han blev helt nöjd

Jag tycker defenitivt att du ska skaffa en iPod till din pappa, ljudet är bra. Menyerna är de bästa jag sätt på en mp3 spelare, och desginen är toppen.

1
Bevaka tråden