Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill bränna DVD

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle vilja använda typ iDVD med en extern dvd-brännare till min Tibook 667MHZ

VARFÖR har inte apple gett oss den möjligheten

ingen mer som undrar detta

dvd studio pro går att använda med externa brännare eller?
borde det inte gå att fixa något hack så även iDVD funkar så

Nej, det är inte roligt att vi som har inte köper en dator med inbyggd dvd-brännare inte kan utnyttja Idvd.

/c

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 15:19

Det fanns ett hack/plugin/mod/whatever som gjorde så att idvd2 funkade med externa brännare, men den drogs tillbaka rätt omgående (tack apple)

dvdstudio pro fungerar med externa brännare, formac har även ett eget idvd liknande program

Citat:

Skrevs ursprungligen av stefanw
Det fanns ett hack/plugin/mod/whatever som gjorde så att idvd2 funkade med externa brännare, men den drogs tillbaka rätt omgående (tack apple)

what, har apple haft en sån grej officiellt, eller vad menar du? Vad den inte bra eller eftersom du skrev "tack apple"

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 15:31

Jag har för mig att det var OWC (kan ha fel i fråga om leverantören) som sålde den med sina externa brännare.

Apple "bad" dem sluta leverera pluginen och de lydde snällt

Iof så fungerade viss plugin'en bara med deras firewire låda men det visar ju att det bara är apple som inte vill att vi ska göra annat än att köpa nya maskiner

<edit> Från xlr8yourmac

"Although we had received strong support from our customers for the DVD Enabler software and our iDVD support, we value our long-standing relationship with Apple Computer," said Larry O'Connor, president of OWC. "We have, therefore, agreed to honor Apple's request and have halted all sales and marketing of DVD Enabler and all support of Apple's iDVD."

Citat:

Skrevs ursprungligen av LongSunnyDay
Jag skulle vilja använda typ iDVD med en extern dvd-brännare till min Tibook 667MHZ

VARFÖR har inte apple gett oss den möjligheten

Varför frågar du? Jo, Apple tjänar i stort sett sina pengar på hårdvara. Apple återinvesterar sina intäkter på hårdvarusidan på att konstruera överlägsen programvara. För att få ekvationen att gå ihop måste Apple göra det nödvändigt/viktigt för kunderna att köpa hårdvaran från Apple och inte en tredjepartsleverantör.

Lite förenklat kan man säga att Apple tvingar oss att köpa lite dyrare hårdvara och lockar oss med överlägsen/enkel/billig programvara. Om Apple skulle ändra någon av parametrarna till kundernas fördel så måste antagligen den andra parameter ändras till kundernas nackdel.

Typ, om iDVD skulle släppas i en version för externa (tredjeparts) brännare så kanske iDVD skulle vara tvunget att kosta 1500:-.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Varför frågar du? Jo, Apple tjänar i stort sett sina pengar på hårdvara. Apple återinvesterar sina intäkter på hårdvarusidan på att konstruera överlägsen programvara. För att få ekvationen att gå ihop måste Apple göra det nödvändigt/viktigt för kunderna att köpa hårdvaran från Apple och inte en tredjepartsleverantör.

Lite förenklat kan man säga att Apple tvingar oss att köpa lite dyrare hårdvara och lockar oss med överlägsen/enkel/billig programvara. Om Apple skulle ändra någon av parametrarna till kundernas fördel så måste antagligen den andra parameter ändras till kundernas nackdel.

Typ, om iDVD skulle släppas i en version för externa (tredjeparts) brännare så kanske iDVD skulle vara tvunget att kosta 1500:-.

jag vet att dom måste tjäna pengar på hårdvara, inget fel med det. jag betalar så gärna för snygga lösningar/datorer;)
Men när jag köpte min powerbook fanns den inte med superdrive (då hade jag köpt en sådan) hade inte tid att vänta längre (personalköp). Superdriven kom ett par veckor efter i nya powerbooken.:mad:
Får väl lära mig Studio pro istället jag som ville testa konsumentprogrammet iDVD, känns lite smidigare / mer mac-igt. Så komplett var det med iLife för min del (inte för jag köpt det men ändå)

dom kan ju lansera en portabel superdrive till oss med powerbooks eller att vi kan uppdatera dom, som när cdbrännare kom till tibook

Datorn är ju inte ett år ens. man har ju inte råd att byta dator stup i kvarten

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 23:17

lite off topic kanske och TOTALT oseriös inledning...

**kontakta valfritt apple service center och köp en reservdels superdrive..kostar bara ca 27.000+moms som hittat eller hur?**

Mce i usa säljer en uppgradering för våra tibooks, men tyvärr har de inget auktoriserat service center här i sverige, och dessutom så är det ju rätt enkelt att byta slot in driven i de nyare dvi maskinerna.

Jag *SKA* ha superdrive i min 800dvi frågan är bara var jag får tag i en lös drive

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 23:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av LongSunnyDay
Får väl lära mig Studio pro istället jag som ville testa konsumentprogrammet iDVD, känns lite smidigare / mer mac-igt.

Så svårt behöver inte DVD Studio Pro 2 vara/bli. Interfacet har en basic och en advanced del. Titta själv på Apple´s DSP 2 hemsida.

• Oregistrerad
  • 2003-05-07 11:13

Det finns ju lösningar för DVD-bränning på externa DVD-brännare. Jag vet inte om programmet är bra, eller vilka brännare det fungerar på, men det skall gå att köpa separat för ca 1000 SEK. Utvecklas av japaner tror jag och bundlas med bl. a. LaCies externa FW-brännare. Det finns ju andra brännare som har andra program som följer med. Är det ett måste att det skall vara iDVD?

ett måste och ett måste är det väl inte kanske. men det hade känts bättre. man vill ju leva "the iLife style" fullt ut. Men man får väl gå på dom lite tyngre dro.. programmen på en gång, dvd studio pro. har inte råd med dvdbrännare iallafall i nuläget.

• Medlem
  • 2003-05-13 23:22

Detta är visst på ryska, men det lär fungera. Men jag tar inget ansvar för det.

• Medlem
  • International user
  • 2003-05-14 06:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711

Läste också att det har med licencen till DVD-konsortiet att göra. Genom att låsa iDVD till interna spelare och inte sälja det separat så kommer Apple undan med en kombinerade licens för iDVD+Superdriven. Om iDVD gick att använda på externa spelare så skulle de vara tvungna att betala separat mjukvarulicens och hårdvarulicens.

Låter ganska troligt...

Det går nu att köpa en intern DVD-brännare för PowerBook som klarar iDVD!

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2003-08-06 09:29

Coolt! Fixar dvd-ram också... Fast lite nervöst att skeppa iväg datorn till usa för montering, kanske man kan beställa hem den och låta ett svenskt serviceställe sätta i den?

1
Bevaka tråden