Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SY99 vs TG77

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Någon av er som haft både TG77 och SY99?

Jag har en SY99 och älskar ljudbilden, men som så många andra beklagat sig här på 99 så tar den plats. Vad tappar jag i ljudkänsla/ljudbild om jag byter till en TG77? Har läst spec men hur låter skillnaden egentligen......

Andy

Jag har inte haft någon SY99, men vad jag förstår så är de stora skillnaderna egna samplingar och bättre effekter, så beroende på hur de använder dem så är det antingen ingen skillnad eller omöjligt att göra samma ljud.

Men TG77 är definitivt kapabel till samma slags digital/hybridljud som SY99, och precis samma reverbdränkta 80-talsljud också...

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-24 23:33

Har haft alla tre dvs Sy99, Sy77, TG 77.

I Sy77 och Tg 77 sitter det samma reverb ASIC= DSP chip ,en senare variant av SPX90 därför
plåtar dessa maskiner väldans på långa reverb tider, för övrigt inte så kul men klart andvändbara
effekter. Sy99 å andra sidan har ett betydligt bättre reverb ASIC= DSP chip, tror det var en
SPX900 eller 1000. kommer inte i håg så noga det var så många olika då det begav sig,
hursom haver SY99 låter betydligt bättre på effekt delen.

Sy99 kan ta in egna samplinag i AWM delen vilket de andra inte kan däremot låter TG77 renast
och tystast och det har att göra med att dett sitter en packe med separata DAC'ar för alla utgångarna(TG77 har en hellvetes massa utgångar) vilket det inte gör i en SY77 och 99
AFM delen är likadan på all tre maskinerna,men skulle jag köpa nått i dag skulle jag köpa
en SY99 och såga sönder den och sätta den i en liten låda med rattar.:cool:

Ursprungligen av Heualia:

........vilket det inte gör i en SY77 och 99
AFM delen är likadan på all tre maskinerna,men skulle jag köpa nått i dag skulle jag köpa
en SY99 och såga sönder den och sätta den i en liten låda med rattar.:cool:

Låter som jag får ta efter mitt egna tips att ställa den på högkant och använda som modul...... Tror jag låter bli sågen.......det blir så blodigt när man har tummen mitt i handen.

Tackar.

Andy

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-25 19:29

Sedan har ju SY99:an dubbelt ROM minne, dvs. fler AWM vågformer, än vad som finns i SY77 (bla. ca 50 st vågformer som man gett det informativa namnet Stuff 1 - 47).

Sedan få man ju så löjligt lite pengar om man försöker att sälja sin SY99:a...

Ursprungligen av bjorx:

Sedan få man ju så löjligt lite pengar om man försöker att sälja sin SY99:a...

JA! Skandalöst egentligen. Jag säljer inte min för de "skampengarna" man erbjudits. Tack och lov är det en kanonbra synth så det gör inte jätteont att behålla den....det var ju bara det där med hur mycket plats den tar.

Andy

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-26 15:36
Ursprungligen av andy74:

Låter som jag får ta efter mitt egna tips att ställa den på högkant och använda som modul...... Tror jag låter bli sågen.......det blir så blodigt när man har tummen mitt i handen.

Tackar.

Andy

Med det menar jag ochså att en TG77 för 1500 spän är ett kap!:D
Liten 3U burk med massor av utgångar och kanon ljud, mysko kanon ljud!

Effekterna är SY-77 har ganska begränsade parametrar. De låter okej men jag var missnöjd med dem när jag hade SY-77.

Har du sålt din än?

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-26 07:36
Ursprungligen av DrArthurKrause:

Har du sålt din än?

Skulle nog kunna svara genom att ta en Copy'n'Paste på Andys svar här ovanför

(Sålde bort min Motif 7, så nu är SY99an masterkeyboard...= plats finns och ha den kvar...)

Fast är en SY99 så där värst mycket större än en "vanlig" synt? Det är ju fränt med stora syntar, för sjutton!

Absolut - man kanske skulle ha båda..... Vart finns en TG77 för 1500:-?

Jag har en TG77 som jag inte använder (har inte ens varit inkopplad de senaste 5 åren tror jag), fast jag vet inte om det är värt att göra sig av med den för de pengarna.

Hör av dig i så fall.....vem vet?

1
Bevaka tråden