Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SwePhone

Tråden skapades och har fått 492 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-11-25 23:38
Ursprungligen av heiko:

Funkar SwePhone på en 1.1.2?

Har letat runt men inte hittat något riktigt svar.

Nej det gör den inte! Var tvungen att testa nyss.. Det skulle jag inte ha gjort. Nu fick jag göra en återställning på den

Ursprungligen av Patrikg:

Nej det gör den inte! Var tvungen att testa nyss.. Det skulle jag inte ha gjort. Nu fick jag göra en återställning på den

Tack för ditt svar.
Tråkigt att du fick göra en återställning.

Vi får hoppas att iFun släpper en uppdatering inom kort.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-25 20:54
Ursprungligen av Baron:

Var står det "Volym"?

Jo, jag hittade i /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/sv.lproj/SpringBoard.strings:

<key>RINGER_VOLUME</key>
        <string>Volym</string>

och bytte ut det mot Ringsignal.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-25 11:07

OK, vi har en ikon (i form av en högtalare) och ljudvågor. Troligtvis handlar det om ljud då högtalare ger ifrån sig sådant. Under finns det en stapel som kort eller lång. Alltså en indikator för lite och mycket. Troligen mängden ljud.

Vi har alltså precis beskrivit begreppet ljud och dito styrka, vilket vi som begrepp kallar volym.

Kvarstår att komma på vilket ljud som avses. Jo ringsignalen. Varför då lägga in redundant information i form av [ring]volym när vi redan har beskrivit detta mha ljudvågorna och stapeln?

Jag är inte ute efter att det ska vara (helt) korrekt svenska. Att upprepa samma information flera gånger gär det inte nödvändigtvis mer lättförståligt.

  • Medlem
  • 2007-11-25 21:31

Var i telefonen ser man att det står Volym? Var upplever man att det är felöversatt?

Ursprungligen av Baron:

Var i telefonen ser man att det står Volym? Var upplever man att det är felöversatt?

Det är den textsträng som syns när man ändrar volymen på högtalarna med knapparna på telefonenens sida, den är alltså inte bara till ringsignalen. Jag vill behålla Volym.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-25 23:31
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det är den textsträng som syns när man ändrar volymen på högtalarna med knapparna på telefonenens sida, den är alltså inte bara till ringsignalen. Jag vill behålla Volym.

På min 1.1.1 med SwePhone 1.0b3 står det inte Volym eller Ringsignal när jag trycker på (ljud)knapparna på sidan. Jag får endast högtalarikonen med tillhörande stapel under. Det är baserat på detta och labeln RINGER_VOLUME som jag ändrade på översättningen.

För jag får inte (felaktigt som det då skulle vara) texten Ringsignal när jag ändrar på ljudstyrkan (volymen) under pågående samtal.

Är det kanske annorlunda på andra versioner och/eller upplåsningsprogram?

Senast redigerat 2007-11-25 23:43
Ursprungligen av frazze:

På min 1.1.1 med SwePhone 1.0b3 står det inte Volym eller Ringsignal när jag trycker på (ljud)knapparna på sidan. Jag får endast högtalarikonen med tillhörande stapel under. Det är baserat på detta och labeln RINGER_VOLUME som jag ändrade på översättningen.

För jag får inte (felaktigt som det då skulle vara) texten Ringsignal när jag ändrar på ljudstyrkan (volymen) under pågående samtal.

Är det kanske annorlunda på andra versioner och/eller upplåsningsprogram?

Har själv en identisk telefon (1.1.1 och 1.03b) upplåst med INdependence och anySIM. Lägger dock märke till att den beter sig lite sporadiskt och inte alltid visar texten nu när du säger det:

Anser dock fortfraande att det det ska vara Volym, speciellt eftersom det är en volym-symbol (högtalare och ljudvågor) och inte en ring-symbol (ringklocka).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-26 09:30
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Har själv en identisk telefon (1.1.1 och 1.03b) upplåst med INdependence och anySIM. Lägger dock märke till att den beter sig lite sporadiskt och inte alltid visar texten nu när du säger det:

Den är kanske inte så sporadisk som du tror...

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Anser dock fortfraande att det det ska vara Volym, speciellt eftersom det är en volym-symbol (högtalare och ljudvågor) och inte en ring-symbol (ringklocka).

Har du tänkt på att det är tre (3) olika volymer som du kan ställa in? Helt oberoende av varandra.

  1. volymen på ringsignalen.

  2. volymen på (den interna , eller vad ska man kalla den?) högtalaren när du pratar.

  3. volymen på den externa högtalaren som du kopplar in med knappenHögtalare(högst upp till höger på knappsatsen som du har när ett samtal är uppkopplat).

Den första får sin ledtext från RINGER_VOLUME, men de andra två får aldrig någon ledtext. Det är endast (högtalar)ikonen.

Därför anser jag (för att citera ett populärt uttryck) att ledtexten RINGER_VOLUME är just där för att upplysa användaren om att du ställer in ringsignalen och inte samtalsljudet. Allt för att förtydliga. Det generella ordet Volym säger ju inget om vilken volym som avses. Eller hur?

Tänk att en liten text kunde engagera så?

  • Medlem
  • 2007-11-26 12:25
Ursprungligen av frazze:

Den första får sin ledtext från RINGER_VOLUME, men de andra två får aldrig någon ledtext. Det är endast (högtalar)ikonen.

Därför anser jag (för att citera ett populärt uttryck) att ledtexten RINGER_VOLUME är just där för att upplysa användaren om att du ställer in ringsignalen och inte samtalsljudet. Allt för att förtydliga. Det generella ordet Volym säger ju inget om vilken volym som avses. Eller hur?

Aha, jag ska be att få revidera min ståndpunkt.

Jag kan hålla med om att det kanske ska stå "Ringsignal" eller nåt i stället. I kombination med piktogrammet räcker det.
Och jag tycker absolut att den korrekta svenskan är extremt viktig i såna här sammanhang.

Ursprungligen av frazze:

Den är kanske inte så sporadisk som du tror...

Märk väl att när jag sänker volymen så försvinner texten ibland. Mysko.

Ursprungligen av frazze:

Tänk att en liten text kunde engagera så?

Välkommen till min vardag

  • Medlem
  • 2007-11-26 13:45
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Välkommen till min vardag

Och min...

  • Medlem
  • 2007-11-26 07:01

Visst ska det vara Volym?! Det är ju vad det handlar om.

Ursprungligen av Baron:

Visst ska det vara Volym?! Det är ju vad det handlar om.

Det skulle ju också kunna vara "Ljudstyrka", "Amplitud", "Ljudvolym", "Ljudnivå" eller bara "Ljud".

Om nu de mer specifika orden är diskvalificerade, annars går det ju också att sätta samman en massa möjliga ord som slutar på -styrka eller -nivå (typ ringsignal, signal) et cetera.

Jag tror frazze är inne på rätt spår. Det är olika volymer som telefonen redovisar i olika sammanhang.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-26 12:43

Jag trodde också att det var en och samma volym tills att jag började forska i ämnet. Däremot håller jag med Niklas att Apple hade kunnat kosta på sig olika ikoner för ringsignal respektive samtalsvolym. Märk väl att båda kommer från samma enhet (högtalaren). Två entryn till hade dom väl kunnat kosta på sig.

  • Medlem
  • 2007-11-26 15:16

kommer swephone funka till 1.1.2 utan problem när telefonen bli "knäckt"?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-26 15:44

Nej, nuvarande version av SwePhone är endast för 1.1.1.
Installera den inte på 1.1.2 om ni vill slippa återställning.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-11-26 16:54
Ursprungligen av Buckner:

Nej, nuvarande version av SwePhone är endast för 1.1.1.
Installera den inte på 1.1.2 om ni vill slippa återställning.

Jo tack jag fick lära mig det den hårda vägen igår haha.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-26 19:26

lyckades också me de samma! så nu vill den inte riktigt starta! den stannar vid loggan under uppstart. hur gör man för att återställa?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-27 01:26

Jag filar redan på SwePhone för 1.1.2 översättningen i sig är det inga stora förändringar i. Mest i hur den skall installeras och aktiveras.

Största problemet just nu utöver tidsbrist är att jag saknar en 1.1.2 telefon att testa på.

  • Medlem
  • 2007-11-27 11:36
Ursprungligen av Buckner:

Jag filar redan på SwePhone för 1.1.2 översättningen i sig är det inga stora förändringar i. Mest i hur den skall installeras och aktiveras.

Största problemet just nu utöver tidsbrist är att jag saknar en 1.1.2 telefon att testa på.

Det är ganska enkelt att uppgradera till 1.1.2, tar max någon timme - och du kan ju alltid rulla tillbaka till 1.1.1 sen om du behöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-27 14:40

Jag har en 1.1.1 och har installerat den allra senaste SwePhone (från igår). Jag har ändrat i inställningarna så att jag har svenskt tangentbord och ordlista.

Jag vet inte om jag har gjort något fel, men jag upplever att ordlistan inte riktigt fungerar. Jag får inte upp några förslag på ord när jag skriver. Den rättar inte heller ord som jag har skrivit fel (som den skall göra enligt instruktionsvideon från apple). Är det någon annan som har samma problem?

Ursprungligen av kia2:

Jag har en 1.1.1 och har installerat den allra senaste SwePhone (från igår). Jag har ändrat i inställningarna så att jag har svenskt tangentbord och ordlista.

Jag vet inte om jag har gjort något fel, men jag upplever att ordlistan inte riktigt fungerar. Jag får inte upp några förslag på ord när jag skriver. Den rättar inte heller ord som jag har skrivit fel (som den skall göra enligt instruktionsvideon från apple). Är det någon annan som har samma problem?

Jag upplever också att det inte funkar med ordlistan. Jag vår nästan bara förslag när ett ord är färdigskrivet och inte alltid är det vettiga grejjer den föreslår

//marcus

Jag har en liten funderina kring var man hittar översättningen av veckodagen som framträder när telefonen är låst? Någon som vet..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-27 21:04
Ursprungligen av Viktor B:

Jag har en liten funderina kring var man hittar översättningen av veckodagen som framträder när telefonen är låst? Någon som vet..

Jag med. För i exempeltexten för regionsformat så är datumformateringen fel också.

Jag är dock inte ute efter datumformateringen eftersom den verkar vara hårdkodad.

Buster E som är utvecklare av swephone beskriver detta bra på ifun.se

Citat:

Datumordningen går att ändra, det gjordes i SwePhone för 1.0.2 men är borttaget igen i 1.1.1 p.g.a. att detta är hårdkodat. Vill inte förstöra möjligheten att byta tillbaks till engelska.

Jag undrar bara vilken fil veckodagarna ligger i som sagt? Någon som har någon aning?

jag har 1.0.2 firmware och vill inte uppgradera. var får man tag i swephone till 1.0.2?

Ursprungligen av el gringo:

jag har 1.0.2 firmware och vill inte uppgradera. var får man tag i swephone till 1.0.2?

håller med el gringo.

letar du också efter swephone till 1.0.2? blir lite osäker på hur bra det är att uppgradera till 1.1.1 - ser lite rapporter att det inte är så enkelt alltid:

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/224399-traden-foer-upplasning-operatoersspaerr-pa-iphone-13.html#post1407269

Ursprungligen av anders gbg:

håller med el gringo.

Bevaka tråden