Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

överföring från canon 5d till mac- snabbt?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Undrar om det finns något progam eller så som man kan ladda hem så att det går fort att överföra bilder från en Canon 5D till en vanlig MacBook?

Tar så lång tid när jag använder mig av iphoto, dessutom sparas mina bilder 2 ggr, originals och modified, vilket tar extra mycket minne. Kan jag göra detta snabbare och enklare?

/ tack

Har du provat Image Capture (heter väl Bildinsamling på svenska)? Det ligger i programmappen. Annars är väl det snabbaste om du har en kortläsare med FireWire.

En kortläsare borde väl funka bäst för dig? Sen är det bara att fixa lightroom och lära dig det. Mycket smidigt program!

Canons egna program (EOS Utility etc) borde väl duga om det är ett gratis alternativ du är ute efter. Om du inte har dem på CD så hittar du dem på Canons supportsidor.

Joakim

tack för era svar. EOS Utility är dock väldigt långsamt så jag tror också att ja måste satsa på en kortläsare. Men jag undrar om man kan ändra någon inställning så att det dyker upp en ikon som heter Canon på skrivbordet? Det brukar ju alltid vara så annars men inte nu.

tack o hej!

Har för mig att Canon inte har stöd för det (kameran monteras inte som skiva/avbild). Nikon kan det däremot. Alltid gått och undrar varför.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-10-02 23:53

kortläsare med FireWire !! om du plåtar störe mängder och i Raw..
dra undermappen till skrivbord ..öppna i Bridge.. CS ELLER imp från ett
tummnagelprogram (??) typ Lightroom ( dock se upp då för dubbleter
från org mapp) :/

Vad kostar en kortläsare med Firewire för Compact Flash? Måste det vara Sandisks egen läsare?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-10-03 00:26
Ursprungligen av Snabeldrake:

Vad kostar en kortläsare med Firewire för Compact Flash? Måste det vara Sandisks egen läsare?

http://www.kullander.se/product.php?productid=18356&cat=331&page=1

ok 750pix men det är det värt !!;)

bara du har snabbakort spelar märket ingen roll

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-10-03 00:06

nej spelar ingen roll finns en hel del jag har Lexar tex -> har div kort scandidk samt lexar dock pro högsta hastihet.. 5D tycker om det men kör Nikon själv
en firewireläsare är inte specielt dyr för compact flach..

1
Bevaka tråden