Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

chickensys translator + ASR10

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som använt denna för att t.ex. läsa ut banker från ASR10 hårddiskar och vice versa?

Jag vill helt enkelt rädda alla gamla goa banker som vi har på några zip- och hårddiskar.

Krångligt? Enkelt?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-25 22:47

Vet inte, kom aldrig igång med det, men jag har en licens du kan överta billigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-25 23:36

Krångligt tyvärr Iaf lyckades jag dåligt med DiskTools från samma firma. Garth verkar ofta trevlig och så men tyvärr verkar inte vara nån klippa på att få till stabil programvara. Kanske funkar Translator bättre... kanske inte. Garth försöker alltid få det att låta som att allt funkar, men om man läser en del på forum etc så inser man att det är många som haft problem med hans mjukvaror.

• Medlem
  • Lidingö
  • 2007-09-26 20:58

Har haft Translator i 5 år nu. Köpte den för utlovat stöd för Yamaha AxK. Det är tyvärr mycket snack och liten verkstad (bokstavligen, chickensys är i princip 2 pers vad jag har förstått). Han är väldigt undvikande när man mailar honom. Nu senaste krävde han att minst 10 pers ifrån A5000-listan skulle åta sig att köpa translator för att han ens skulle fundera på att implementera stöd för formatet. I 3 års tid har det hetat "ett par veckors jobb" och "det mesta är på plats".

En riktig snackpåse verkar han vara. Finns andra produkter därute värda att titta på istället:

Extreme sample convertor
CDXtract
mfl.

M v h

Danne

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-26 21:15

Garth var den som implementerade import av olika format i Kontakt och det var samma sak där, att det var en massa strul med format som minsann skulle fungera till 100% enligt honom själv.

• Medlem
  • Lidingö
  • 2007-09-26 22:36

Det där känner man tyvärr igen.

Kollade nu på den senaste versionen som ligger ute och där ser man följande info (i urval):

"UPDATE HISTORY OF TRANSLATOR FULL EDITION
-----------------------------------------
Current Version 2.9, Build 108

Listing of features/fixes implemented since version 2.9 Build 107
-----------------------------------------------------------------
[ALL] Vista support

[NI] Includes ->Battery 2, ->Battery 3 (Kit and Cell) support
[NI] Includes ->Kontakt 2 support
[NI] Includes Kontakt and Battery Monolith file support
[AKAI] Includes ->MPC-1000 support
[ALL] Includes New "Convert From->" formats
VSampler 2
Emulator X
Emu Emax
Battery 2/3 (includes Kit and Cell)
DR-008
MPC-1000
Ensoniq ASR-X

[ALL] Improved Slice Tempo Change algorithm
[ALL] Recycle-> conversions now include Creator Info if destination allows it
[ALL] Fixed bulk Kontakt-> in some cases
........
"

Så det verkar som ASR-X är ett format som stöds nu. Hur stabilt det är är dock en helt annan fråga

m v h

Danne

Mm... en riktig pratpelle alltså... nåja, vi får väl se, det verkar inte finnas så många andra som
kan mounta en SCSI-HD och läsa Ensoniq-format så det är väl bara hoppas att det funkar då... :-/

När jag själv installerade demon någon gång för många år sedan visade det sig efter mycket krångel att den krävde att man skulle installera i kataloger motsvarande Windows 3.1. Alla sökvägar var hårdkodade... Sånna grejer får man tänka på om man ska ha igång eländet. Garth brukar gasta på mailinglistorna om hur förskräckligt det är att folk inte vill betala för mjukvara men tyvärr är den han själv säljer ganska skräp.

Själv rekommenderar jag Gieblers mjukvara, men den är för DOS och kan också kräva ett ömt handlag* för att fungera. Har aldrig testat den med ASR-10-hårddisk heller.

* läs: svart bälte i config.sys

1
Bevaka tråden