Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela skrivare med en PC???

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I helgen ska jag hjälpa min flickvän att få sin nya iMac att fungera tänkte jag. I dagsläget sitter hon med en gammal PC i sin familjs hemmanätverk.

Hennes föräldrar har också en PC av okänd modell som dom kör Windows 2000 på och som dessutom har en gammal skrivare av okänd modell kopplad till paralellporten.
Den skrivaren är sedan utdelad på nätverket och min flickvän har inga som helst problem att skriva ut på den skrivaren från sin dator.

Nu är dock min fråga om det rent generellt borde vara några problem att få hennes iMac att göra detsamma???
Om det är så att det av någon anledning inte fungerar så vore jag väldigt glad att få reda på det redan nu...

Jag är dessutom tacksam för allmänna råd och tips på hur jag ska gå tillväga. Jag har inte använt Windows sedan version 95 var ny och häftig, jag är med andra ord lite vilsen i den världen...

Tips och råd som sagt...

skulle också vilja skriva ut på en windowsutdelad skrivare från min mac, hur gör jag.

Jag har själv försökt få detta att fungera, dvs att skriva ut via en skrivare som är kopplad till paralellporten på en Windosws XP burk, från min Mac. På pappret ska detta vara fullt möjligt. Men efter en veckas grävande i XP´s olika insällningar för utdelning av skrivare för unix-maskiner gav jag upp. Det är helt sanslöst knepigt att få detta att fungera, XP är som bekannt inte ett speciellt användarvänligt OS.

Jag har istället köpt en printerserver så jag kan koppla skrivaren direkt till nätverket istället. Detta gör också att jag slipper sätta på PC´n varje gång jag vill skriva ut något från Macen.

Men som sagt, vill man så ska det gå att konfigurera PC-bukren.

Mer info från Apple finns här!

/M

edit: tillägg

[ 08 Januari 2003, 20:12: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

Kolla den här tråden. Här försökte Svante förklara för mig hur jag skulle konfigurera XP för att det hela skulle funka. Det var efter detta jag gav upp och köpe en print-server. Hoppas det går bättre för dig.

/M

• Oregistrerad
  • 2003-01-08 20:28

Eller helt enkelt göra så här:

1. Starta terminalen och skriv in detta kommando:

sudo ln -s `which smbspool` /usr/lib/cups/backend/smb
<Enter>

2. Starta om datamaskinen.

3. Öppna Print Center, håll ner "Alt"-tangenten och klicka på "Lägg till". I listan som dyker upp väljer du "Windows printer via SAMBA". Använd sedan följande rad i "printer address":

smb://användarnamn:lösenord@<arbetsgrupp>/<server>/[u]

Exempel:

smb://nisse:NisSeiHuLt@WORKGROUP/PC/HP_harven

Jag blev tvungen att göra det med min gamla LaserWriter Pro 630 som bara har AppleTalk på Ethernet. D-Link-routern routar nämligen inte AT på den trådlösa delen, så IP var enda vägen att gå.
Hur då, då? Jo, genom att skriva ut till den utdelade PC-skrivaren som är ansluten via parallellporten.

• Oregistrerad
  • 2003-01-08 20:43

Förlåt, det skall vara:

sudo ln -s `which smbspool` /usr/libexec/cups/backend/smb
<Enter>

Har inte fått det att funka än.

Vem vet, rätt vad det är så spottar kanske skrivaren ut ett papper. Jag fortsätter

Fler tips mottages tacksamt.

jag vill inte se ut som ett frågetecken om någon bekant frågar "kan du skriva ut den?" när jag sitter och demonstrerar detta OS X

tänkte jag skulle slippa köpa skrivarserver nämligen

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-10 11:34

Men åt andra hållet är det kört, va?

Skrivaren kopplad till macen och utdelad till pc?!? Har försökt få det att fungera, men det verkar som om osx bara kan dela ut skrivare via Rendevouz.

Frågan blir då om Win klarar av Rendevouzskrivare?

Min TiBook har inte speciellt många paralellportar. Tanken är ju att ha skrivaren kopplad på en pc som alltid är på. så alla på mitt trådlösa nätverk kan skriva ut vartifrån dom vill.

• Oregistrerad
  • 2003-01-10 16:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Men åt andra hållet är det kört, va?

Skrivaren kopplad till macen och utdelad till pc?!?

Jag tror det ska fungera!

Kolla här: http://www.18james.com/osx_printer_sharing.html

Jag har just nu problem att komma in /etc/smb.conf och skriva i den filen. Jag har ju admin-rättigheter, men måste tydligen ändå logga in som root för att komma åt filen. Varför?

1
Bevaka tråden