Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VARNING för iPhone-bedrägeri på Blocket!!

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-01 21:12

Iphone-bedrägeri på blocket

Hej!
Jag verkar inte vara den första här på forumet som varit naiv och betalat i förskott utan att ha fått någon vara..
Här är iaf min historia. Har någon något liknanade så hör av er så gaddar vi ihop oss! Ju fler anmälningar mot han/hon/de desto mer måste polisen göra.

Ringde på en iphone 16gb 3g för 3900kr. Väldigt billigt, jag vet.. Han uppgav sig för att bo i västerås (även om det stod kramfors i annonsen, men det förklarade han att han råkat skriva av misstag). Då jag förklarade att jag reste mycket i jobbet så ville han gärna mötas upp vilket jag fann ganska tryggt. När vi efter ett tag kom fram till att det inte funkade med jobbet att åka och hämta den så skulle han skicka den dagen efter.
Han sålde den pga att han flickvän tyckte den var för teknisk och hellre ville ha en "vanlig" mobil. Dum som jag var satte jag över pengarna men har inte sett röken av någon telefon alls. Detta var den 23/9. Har ringt honom men mobilen är avstängd vilket den varit i flera dagar. Har även mailat och hotat med polisänmälning men även där utan svar.
Nu har jag kontaktat både min bank och polisen och tydligen är det fler än jag som gått på han trovärdighet.

Nu till det skumma.. han har haft kvar annonsen på blocket fram tills den 28/9, därefter försvann den. MEN istället kom en ny annons upp men exakt samma bild. Det är en bild man fotat hemma och ingen reklambild från apple. Hur mycket jag än sökt på internet så hittar jag inte bilden någonstans, så bilden är antagligen inte kopierad från nätet.
Detta är en företagsannons och i texten säljer de iPhones till företag. Det står att alla telefonerna är olåsta, jailbreakade etc MEN de är även inplastade och sprillans nya!
Rätt mig om jag har fel, men det är väl fysiskt omöjligt att jailbreaka en iPhone om plasten och kartongen är helt oöppnad?

Jag har tagit en screen shot på båda annonserna och där ser man tydligt att det är exakt samma bild.

Har någon varit med om samma så kontakta mig gärna!
Tillsammans kan vi sätta dit de jävlarna!!

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-10-01 21:15

Länka till den aktuella annonsen.

M

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-01 21:33
Ursprungligen av Mattias L:

Länka till den aktuella annonsen.

M

Olåsta iPhone för ditt företag, 2G/3G/8GB/16GB är adressen till företagsannonsen. jag har som sagt kvar annonsen jag föll på också.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-01 21:42
Ursprungligen av melle:

Olåsta iPhone för ditt företag, 2G/3G/8GB/16GB är adressen till företagsannonsen. jag har som sagt kvar annonsen jag föll på också.

iphonecafe är seriösa så det är nog bara att hans som bedrog dig tog bilden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-01 21:46
Ursprungligen av zappee:

iphonecafe är seriösa så det är nog bara att hans som bedrog dig tog bilden.

Men hur fungerar det med att sälja olåsta, jailbreakade telefoner när de fortfarande ligger inplastade i kartong?

Vill varna för en annonsör på blocket som annonserar under namnet ADAM har säker fler "alias".

Har haft billiga Iphone med mera på blocket.
Vill ha pengarna insatt på sitt SEB konto innan leverans.
Hans IP nummer samt clearing nummer går till malmö men han påstod i mitt fall att han var från Trollhättan.

Han skickar en bild på "sitt" ID kort men detta kort är stulet, har fått det bekräftat från den riktiga Adam som faktiskt kommer från Trollhättan.

[email protected] är den mailadress han svarade på i mitt fall.

Sprid gärna detta till andra forum så inte folk blir lurade av denna säljare.

Nyttiga länkar:
Bankplatser i Sverige
Kollar vilket bankkontor som anväder det clearingnummret.

IP Address Locator - Enter an IP address to find its location - Lookup Country Region City etc
Kollar i vilken stad som IP numret finns.

  • Medlem
  • 2008-10-01 22:51
Ursprungligen av holmis54:

Hans IP nummer samt clearing nummer går till malmö men han påstod i mitt fall att han var från Trollhättan.

Just clearingnummer betyder inte ett smack. Jag öppnade mitt första lönekonto i Uppsala för 20 år sedan, och har kvar det kontot med samma clearingnummer fast jag nu bor i Skåne.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-01 22:56
Ursprungligen av melle:

Men hur fungerar det med att sälja olåsta, jailbreakade telefoner när de fortfarande ligger inplastade i kartong?

De har väl låtit plasten sitta kvar när de har jailbreakat dem?

Clearingnummer behöver inte betyda ett smack, men i detta fall gick både IP och clearing till Malmö. Personen i fråga identifierar sig med ett falskt ID så i mitt fall så var det en bedragare, men visst det stämmer inte alltid.

Gav det som ett hjälpmedel, inget att lita blint på.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-10-02 13:53

Kalla mig naiv blåögd eller vad som jag är tyvärr båda.
Betalade in handpenning på en iPhone 3G 16g vit igår.
Totalpris: 3200:- handpenning erlagd 1000:-

Dessa kommer jag antagligen inte se röken av?
Killen heter Mikael från Helsningborg.

Någon känner igen detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-02 18:46
Ursprungligen av DanneE:

Kalla mig naiv blåögd eller vad som jag är tyvärr båda.
Betalade in handpenning på en iPhone 3G 16g vit igår.
Totalpris: 3200:- handpenning erlagd 1000:-

Dessa kommer jag antagligen inte se röken av?
Killen heter Mikael från Helsningborg.

Någon känner igen detta?

Troligtvis inte om han inte är hjärndöd då han lär gå med bra förlust på det priset.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2010-10-09 00:42
Ursprungligen av DanneE:

Kalla mig naiv blåögd eller vad som jag är tyvärr båda.
Betalade in handpenning på en iPhone 3G 16g vit igår.
Totalpris: 3200:- handpenning erlagd 1000:-

Dessa kommer jag antagligen inte se röken av?
Killen heter Mikael från Helsningborg.

Någon känner igen detta?

Hej, jag vet vem han Mikael är! Han heter Mikael Graff och bor i kattarp! Har hört att an lurat på den Ena och den andra.

Senast redigerat 2010-10-09 19:12
  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-10-03 11:52

Japp VARNING alltså!!
Han kallar sig Mikael, kontonummer:
Clearing:8214-9
Kontonummer:904 487 134-2
Swedbank

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-03 12:23

Sätt ALDRIG in några pengar i förskott, hur svårt kan det vara?

Jag har både krängt av och köpt saker på blocket och aldrig blivit blåst.
Det finns enkla regler som är enkla att följa, och följer man de kan man göra banköverföring utan att ligga vaken om natten.

1. Fråga dig själv hur seriös säljaren borde vara.
2. Nöj dig ALDRIG med enbart mail-kontakt. Ring ALLTID och prata med personen ifråga.
3. Om personen ifråga inte finns registrerad på hitta.se eller eniro så börjar det lukta skumt. Påstår personen sig köra kontantkort eller skyddat nummer så be om ett hemnummer eller sådär. Det viktiga är helt enkelt att kunna få tag i individen på ett eller annat sätt. Och var säker på att han/hon faktiskt bor på den adressen.

Jag har följt de här reglerna sen jag började sälja och handla på blocket, och har faktiskt nästan alltid gjort banköverföringar. Än har jag inte blivit blåst.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-03-28 13:28

Jag har också blivit lurad men inte på samma sätt som er andra.
Jag la ut en annons på blocket på min Iphone 3g 8gb för 3700kr
Fick sjukt många svar, men åter till saken, en kille ringer mig från ett 0700 nr trots att jag inte har lagt ut något nr i annonsen, han skickade även mail,
Så jag svarade han att jag hade kvar telefonen, så han frågar mig om jag kan lämna telefonen till hans bror i Malmö då han själv studerade i Kalmar, så jag svarar han att visst kan jag göra det men efter att jag har pengarna på mitt konto.
fick en överföring på 800kr en till på 1500kr o slutligen en på 2000kr alltså totalt 4300 kr det blir 600kr mer än vad jag beärde, så han tog kontakt med mig och frågade om dem 600kr så jag svarade att jo jag hade fått in för mycket pengar men att jag inte har kort till det konto men att jag kan överföra dem till han.
Då säger han att jag kan behålla dem om jag kör telefonen till Malmö.
Jag skulle ända jobba som det var snabba 600kr

Men nu till det verkligen fula.
Han har lagt ut bluff annonser på blocket, och när folk skall betala för sina varor dem skall ha så har pengarna gått in på mitt konto, så nu står jag utan en Iphone och med 3 bedrägerier på mig.

Killen som tog kontakt med mig kallade sig för Andreas Holmberg, med mailen Andy.holm@hot....
Sökte på nr han hade ringt mig från o det visar sig att han har lurat endra på nätet på samma sätt.
KOlla på www.efterlysningen.nu
Han ringde mig dagen efter och frågade något om Iphonen ( då visste jag inte om bedrägeriet )
men han ringde inte fårn ett skyddat nr så jag har hans adress o riktiga namn o allt nu.
Han bor i Malmö på Amirals gatan,
Sen härom dagen såg jag att min iphone kom ut på blocket i Malmö för 3000kr alltså 1300kr mindre än vad han hade betlat.

Känne tecken på han annonser gällande min iphone är följande
1 på orginal lådan så är den vit nere runt om, fraktsedlen satt där när jag fick den så jag fick inte av den helt.
( lådan skadad )
2, ett svart/gått gummi fodral till men som är till en PDA från början.

Har polis anmält han och gett dem ip nr och allt så utredningen är i gång nu,
Får vänta tills efter rättegången senare så jag kan ta han då.
Rör jag han nu så åker jag själv på övergrepp i rättssak.

Ps OM NÅGON SER EN ANNONS SOM PASSAR IN PÅ MIN BESKRIVNING OVANFÖR SÅ TA KONTAKT MED MIG SKICKA ÄVEN LÄNKEN TILL ADRESSEN

länk till efterlysning där folk skriver om han
http://www.efterlysning.nu/ad/1930/telefon-nummer-0700193983-varning-internetbed/ dS

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-29 16:45

Jag har läst Tuzzens inlägg ett par gånger och förstår det inte. Bedragaren har alltså uppgett Tuzzens kontonummer på vilket tre köpare av iPhone betalt in pengar? Då är det ju inte Tuzzen som är bedragen utan de förhoppningsfulla köparna. Låter snarast som om "bedragaren" är så vimsig att han uppgett fel kontonummer. Han lär väl knappast komma åt pengarna på Tuzzens konto även om han känner till numret?

Affärsidén att sälja den nyligen förvärvade iphonen för 3000 kr förefaller lite märklig - dessutom till tre stycken.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-29 17:05
Ursprungligen av jonasolof:

Jag har läst Tuzzens inlägg ett par gånger och förstår det inte. Bedragaren har alltså uppgett Tuzzens kontonummer på vilket tre köpare av iPhone betalt in pengar? Då är det ju inte Tuzzen som är bedragen utan de förhoppningsfulla köparna. Låter snarast som om "bedragaren" är så vimsig att han uppgett fel kontonummer. Han lär väl knappast komma åt pengarna på Tuzzens konto även om han känner till numret?

Affärsidén att sälja den nyligen förvärvade iphonen för 3000 kr förefaller lite märklig - dessutom till tre stycken.

"Affärsiden" var ju att få någon annan att betala för iPhonen. Genom att lägga ut bluffannonser och ange Tuzzens kontonr så kom det in pengar på konto som han trodde var från iPhone-köparen. I själva verket kom pengarna från intet ont anande tredje part som tror att de betalat för varor i bluffannonserna. Så nu står Tuzzen utan iPhone och med tre arga "köpare" efter sig.

Riktig illistigt gjort...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-29 18:41

Tack för förklaringen. De tre delbetalningarna gjorde förfarandet mindre uppenbart för mig. Dessutom kände ju bedragaren till det överskjutande beloppet. Bedragaren har tydligen kommit överens med varje presumtiv köpare om handpenning. Fult och listigt. Borde med i Aftonbladet som varning.

Vore intressant att veta hur bankerna anser att man ska skydda sig mot denna form av bedrägeri. Om bedragaren lagt in annonser på förhand kan han ju redan ha tagit reda på betalarnas namn och adress och uppge dessa som sina egna. Förefaller som om man inte kan lämna ut varan med mindre än att man får se giltigt leg och får en kopia av detta och jämför med inbetalarens uppgifter.

Om jag bara får in en betalning på konto, bg eller pg - får jag då namn och adress på inbetalaren? Någon form av avsändaridentifikation borde ändå stå - och om inte annat så borde mottagaren av de tre betalningarna ändå kunnat konstatera att de kom från tre olika källor. Men det är ju faktiskt också möjligt att pengarna mellanlandat på ett enda konto och att bedragaren skickat dem vidare från detta enda konto - men då kunde han ju lika gärna ha snott pengarna.

Om så inte är fallet - lämnar banken ut namn och adress på innehavarare till privat konto i Sverige? Det kommer nog att anses att Tuzzen brustit i kontroll och att han får stå risken av att ha lämnat ut sin iphone.

Tack för varningen.

Senast redigerat 2009-03-29 20:53
  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-03-29 22:51

så är det

Det kanske var lite klyddigt att förstå allt så jag skall göra ett exempel på det.

Du lägger ut en annons på blocket att du säljer en Ex: Mio bärbar data för 6000kr.
En köpare hör av sig till dig och frågar om du kan lämna datan till hans kompis efter att 6000kr inkommit på ditt konto?
Han överför alla pengar till ditt konto, du ser alltså en överföring på 6000kr på ditt konto.
I och med att du fått pengarna så lämnar du datan till kompisen.
Någon dag senare får du ett samtal från någon och dem frågar dig om du har sålt en Ex: Ps3 med 10 spel till?
Du svarar nä det har jag inte, personen förkarar för dig att någon lagt ut en annons på blocket med en Ps3 och upgett ditt konto nr att pengarna skulle in på det konto.

Så med andra ord, du står utan din barbara data och är misstänkt för bedrägeri för pengarna kom in på ditt bank konto.

Tror alla förstod det bättre nu.

Han som köpte min Iphone på det viset har lagt ut en hand full annonsen dem sissta 2 dagarna, han säljer allt från Ipon nano till gaming datorer.
Jag har anmält alla hans annonser.

Är det någon som mer blivit lurad av samma person som uppger sig studera i Kalmar så skriv ett PM till mig så skall jag ger er hans riktiga namn och adress

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-30 12:25

Men du fick ju flera betalningar. Var det samma inbetalare i alla fallen? Man kan naturligtvis trixa med att begära betalt viaöverföring, bankgiro, pg, men i de senare fallen går det alltid att få reda på vem inbetalaren är.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-03-30 22:34
Ursprungligen av jonasolof:

Men du fick ju flera betalningar. Var det samma inbetalare i alla fallen? Man kan naturligtvis trixa med att begära betalt viaöverföring, bankgiro, pg, men i de senare fallen går det alltid att få reda på vem inbetalaren är.

Pengarna kommer från Handelsbanken, Swedbank och Seb.
jag har varit på banken och försökt få namn uppgifter men dem ger mig inte det, så nu är det upp till polisen att sköta sitt jobb, snackade med den på polisen som har hand om mitt ärende och han berättade att den killen som lurade mig är misstänkt för flera fall av bedrägeri.
Men att detta sättet han har gjort det på är mycket svårt att få någon fäld för men som tur är så hade jag själv en massa bevis på det, dessutom så hade inte ens Sthml polisen hört om ett sånt här bedrgäeri innan, alltså är detta det nya sättet

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-16 12:57

Betalning från flera

Ursprungligen av Tuzzen:

Pengarna kommer från Handelsbanken, Swedbank och Seb.
jag har varit på banken och försökt få namn uppgifter men dem ger mig inte det, så nu är det upp till polisen att sköta sitt jobb, snackade med den på polisen som har hand om mitt ärende och han berättade att den killen som lurade mig är misstänkt för flera fall av bedrägeri.
Men att detta sättet han har gjort det på är mycket svårt att få någon fäld för men som tur är så hade jag själv en massa bevis på det, dessutom så hade inte ens Sthml polisen hört om ett sånt här bedrgäeri innan, alltså är detta det nya sättet

Den här typen av lur fortsätter men nu har bluffmakarna lärt sig att förbereda säljaren på att pengar kommer att komma in från flera olika konton:

Dubbelblåsning på Blocket - DN.se

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-30 23:01

Kanske den här återfallsförbrytaren:

http://www.sr.se/cgi-bin/kalmar/nyheter/artikel.asp?artikel=1369297

Undras vad banken hade svarat på följande fråga: De betalningar som kommit in avser en vara som är såld på Blocket. Risken för bedrägeri är stor. Det är anmärkningsvärt att pengar kommit in i form av delbetalningar från olika banker. Totalen överstiger vidare begärt belopp. Min fråga är om dessa konton innehas av samma person och är det i så fall denne NN vilken kontaktat mig för köp?

Formulerad så tror jag du hade kunnat få ett svar på frågan. Banken behöver bara svara ja eller nej.

Man skulle ju kunna lura folk på samma vis även om man använder blockets egna internetgirot..eller?.

Enklaste lösningen vore att Blocket angav ett unikt artikelnummer för varje vara som säljs och att detta nummer ska anges vid betalning.

Fast Blockets ägare verkar inte så angelägna om att minska risken för bedrägeri.

Senast redigerat 2009-03-30 23:20

Lurad på Tradera!

Vill härmed lägga ut en varning om en kvinnlig bedragare på Tradera!
Jag blev ordentligt blåst på ett antal sköna tusenlappar på en Iphone för några dagar sedan. Inte mycket att snacka om från min sida! jag vill bara varna er som letar efter Iphone på Tradera, tydligen går det inte att lita på folk som har bra omdömen som säljare! Tradera själva har stängt av denna unga kvinna som finns i Falköping (hon kallar sig själv på Tradera för "sweet_volvobrud" hon är född -89 och alla som vill veta hennes namn och adress är välkommen att maila mig för vidare information.;)
Fortsättning följer...

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-13 11:33

Jag är rädd att jag också gått på en blåsning.

Svarade på en annons på blocket i lördags, iPhone 3G 16 GB, köparen hade tydligen två, en svart och en vit.
Priset var 4000 styck, ungefär vad dom går för på tradera tyckte jag så jag slog till.
Säljaren kommer från stockholm, angav sitt fulla namn och kontonummer, emailadressen hittar jag nu ingenstans på nätet.

I alla fall, jag förde över pengar, han verkade väldigt trovärdig och schysst. Han skrev att han skulle skicka telefonen redan på lördagen, och skulle återkomma när den var skickad. Han hörde av sig senare på lördagkvällen och skrev att han inte hunnit skicka den och skulle göra det i söndags (igår). Idag (måndag) har jag ännu inte hört ett ord från honom. Jag var tyvärr för ivrig och fick inte tag i mer personuppgifter än hans namn, och det finns några med han namn i sthlm.

Jag tänker att om han inte hört av sig inom någon dag till och jag inte ser röken av någon iphone, kan jag gå till banken med ärendet och be dem föra tillbaka pengarna? Har läst att det ska gå.

Men fan vad man känner sig dum, och jag håller tummarna för att det har hänt något så han inte kan svara på mina mail och att han faktiskt skickade telefonen, men hoppet blir mindre och mindre ju längre tid det går.

Ursprungligen av sebsongs:

Jag är rädd att jag också gått på en blåsning.

Svarade på en annons på blocket i lördags, iPhone 3G 16 GB, köparen hade tydligen två, en svart och en vit.
Priset var 4000 styck, ungefär vad dom går för på tradera tyckte jag så jag slog till.
Säljaren kommer från stockholm, angav sitt fulla namn och kontonummer, emailadressen hittar jag nu ingenstans på nätet.

I alla fall, jag förde över pengar, han verkade väldigt trovärdig och schysst. Han skrev att han skulle skicka telefonen redan på lördagen, och skulle återkomma när den var skickad. Han hörde av sig senare på lördagkvällen och skrev att han inte hunnit skicka den och skulle göra det i söndags (igår). Idag (måndag) har jag ännu inte hört ett ord från honom. Jag var tyvärr för ivrig och fick inte tag i mer personuppgifter än hans namn, och det finns några med han namn i sthlm.

Jag tänker att om han inte hört av sig inom någon dag till och jag inte ser röken av någon iphone, kan jag gå till banken med ärendet och be dem föra tillbaka pengarna? Har läst att det ska gå.

Men fan vad man känner sig dum, och jag håller tummarna för att det har hänt något så han inte kan svara på mina mail och att han faktiskt skickade telefonen, men hoppet blir mindre och mindre ju längre tid det går.

Om jag vore i dina kläder skulle jag kuta iväg på studs till banken eller ringa och stoppa överföringen redan nu eftersom det är måndag, kanske är det inte försent!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-07-13 12:23
Ursprungligen av ekonsult:

Om jag vore i dina kläder skulle jag kuta iväg på studs till banken eller ringa och stoppa överföringen redan nu eftersom det är måndag, kanske är det inte försent!

Fast det var swedbank till swedbank, det går väl direkt?

Ursprungligen av sebsongs:

Fast det var swedbank till swedbank, det går väl direkt?

Jag tror det är vilket som, bara du snor dig på;)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-13 21:09
Ursprungligen av sebsongs:

Jag är rädd att jag också gått på en blåsning.

Svarade på en annons på blocket i lördags, iPhone 3G 16 GB, köparen hade tydligen två, en svart och en vit.
Priset var 4000 styck, ungefär vad dom går för på tradera tyckte jag så jag slog till.
Säljaren kommer från stockholm, angav sitt fulla namn och kontonummer, emailadressen hittar jag nu ingenstans på nätet.

I alla fall, jag förde över pengar, han verkade väldigt trovärdig och schysst. Han skrev att han skulle skicka telefonen redan på lördagen, och skulle återkomma när den var skickad. Han hörde av sig senare på lördagkvällen och skrev att han inte hunnit skicka den och skulle göra det i söndags (igår). Idag (måndag) har jag ännu inte hört ett ord från honom. Jag var tyvärr för ivrig och fick inte tag i mer personuppgifter än hans namn, och det finns några med han namn i sthlm.

Jag tänker att om han inte hört av sig inom någon dag till och jag inte ser röken av någon iphone, kan jag gå till banken med ärendet och be dem föra tillbaka pengarna? Har läst att det ska gå.

Men fan vad man känner sig dum, och jag håller tummarna för att det har hänt något så han inte kan svara på mina mail och att han faktiskt skickade telefonen, men hoppet blir mindre och mindre ju längre tid det går.

Gyllende regel, betala aldrig i förskott.

När ska folk lära sig.

Bevaka tråden