Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handbok i modularsyntes?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en kompis som just blivit med modularsystem och nu när han fyller år tänkte jag ge honom en bra handbok. Har ni några tips? Den får gärna vara lite lyxig och omfattande.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-09-29 10:27

Manualen till Clavias Nördmodular?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-29 11:29

Clavias manual är bra ... Jag kan även rekommendera Moog Modular Users Manual som är väldigt grundläggande om man är ny på området.

Ursprungligen av Clase:

Manualen till Clavias Nördmodular?

Hahaha! Jo, den är bra. På riktigt faktiskt. Men jag är ute efter något mer "presentaktigt" och gärna riktat till "äkta" modularer, med lite mer ingående tips och fakta om CV och sånt.

Systemet ifråga är baserat runt ett stort System 100M.

electro-music har rätt bra tips. Arp2600-manualen har jag hört rekommenderas flera gånger, men då får man nog leta på Ebay.

Schysst! Jag trodde inte den gick att få tag på längre. Den tar vi. Tack!

ingen bok kanske men "synth sectrets" artiklarna i sos är inte så dumma

http://www.adp-gmbh.ch/csound/synth_secret.html

vill du ha nåt äkta "vintasch" så gav roland själva ut 4 böcker, "the synthesizer" 1981, som är baserade just på 100m systemet
http://www.bluesynths.com/modules.php?name=Literature
(långt ner i listan)
kan hittas på ebay ibland om man har tur....

å förresten, hur stort är ett "stort system 100m" ??

Senast redigerat 2007-09-30 12:07
Ursprungligen av synth_ollie:

ingen bok kanske men "synth sectrets" artiklarna i sos är inte så dumma

http://www.adp-gmbh.ch/csound/synth_secret.html


sen gav roland själva ut 4 böcker "the synthesizer" (sent 70/tidigt 80-tal) som är baserade just på 100m systemet, kan hittas på ebay ibland

Jo, men det ska vara en present så lite festligare än en hembränd CD med html-filer får det nog vara. "The Synthesizer" är ju intressant såklart. Men jag hittade Allens bok på nätet så den är beställd.

Ursprungligen av synth_ollie:

å förresten, hur stort är ett "stort system 100m;)" ??

Inte alls lika stort som ditt men ganska stort...

Ursprungligen av synth_ollie:

ingen bok kanske men "synth sectrets" artiklarna i sos är inte så dumma

http://www.adp-gmbh.ch/csound/synth_secret.html

vill du ha nåt äkta "vintasch" så gav roland själva ut 4 böcker, "the synthesizer" 1981, som är baserade just på 100m systemet
http://www.bluesynths.com/modules.php?name=Literature
(långt ner i listan)
kan hittas på ebay ibland om man har tur....

å förresten, hur stort är ett "stort system 100m" ??

De där böckerna har jag någonstans. De ligger i en härligt spånskivebrun liten box. Jag fick dem för länge sedan och har nog aldrig riktigt läst dem, det är väl femton år sedan jag kollade i dem senast. Någon som vet om de är bra?

  • Medlem
  • 2007-09-30 12:06

Hyr in mig för en helg. Jag skall lära honom allt jag kan!

Ursprungligen av jgb:

Hyr in mig för en helg. Jag skall lära honom allt jag kan!

Nåja, det går väl ganska fort. Eller vad det nu var Bagheera sa...

Fast det är ju en affärsidé! 99akuten: ring 99 000 och vi rycker ut!

Jag skulle vilja lära mej additiv FM-syntes.
Som DX-7 har.
Det har jag hört ska vara helt omöjligt...

edit: Nä men titta. Här har vi ju en bok:
The Complete DX7

Even if you're no FM-enthusiast, this book gives you a lot of information about Midi, advanced programming techniques... (280 pages)

(fanns i den där bluesynths.com butiken)

FM-syntes är nog bara möjligt att lära sig ordentligt om man använder Brian Eno-metoden, dvs hamnar på sjukhus i en månad med bara en DX7 som sällskap. Vad det säger om Yamahas gränssnitt vill jag inte tänka på.

Bästa sättet att lära sig FM är nog en bra datoreditor eller plugin (typ FM8), alternativt någon modulärmiljö, typ Nord Modular, Max/MSP eller Reaktor - gör det lättare att labba runt och se kopplingarna tydligare än i Yamahas kryptiska menysystem. Om man inte får tag på en Jellinghaus-programmerare, men det är aningen overkill om allt man vill göra är att lära sig lite mer om frekvensmodulering.

förlåt...men testar lite blinkGrejer

Ursprungligen av false messiah:

kan man inte få en DX på syra om man kör extern CC# kontroller?
- eller har jah bara drömt det?

Dr. KORG i vit kappa kan allt annars ;]

\\\ jahhoo .. så länge alla kör midi så ↓

Senast redigerat 2007-09-30 20:05
Ursprungligen av kallback:

kan man inte få en DX på syra om man kör extern CC# kontroller?
- eller har jah bara drömt det?

Yamaha sväljer bara Sysex, men det finns ett par burkar som skickar sånt också.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-09-30 16:14

Instämmer med false messah faktiskt. Själv använder jag en hel del FM-syntes och nästan allt jag gör i min nördmodular har alltid lite frekvens modulation för att få lite bättre topp på ljudet.

Syntesen är inte så svår i sig, fast det kräver en hel del tänkande för att använda den. Det enklaste sättet att använda FM-syntes idag, på ett förståeligt sätt, är FM8. Menyerna i DX7 tänker jag aldrig ens närma mig, kanske om jag måste ändra lite globala midi-inställningar på en så kanske iofs...

Själv lärde jag mig FM tack vare monomachine som har en väldigt enkel, men rolig lösning på att få fram alla hårda kalla klanger. Sedan har jag gått vidare därifrån.

Ursprungligen av Clase:

Själv lärde jag mig FM tack vare monomachine som har en väldigt enkel, men rolig lösning på att få fram alla hårda kalla klanger. Sedan har jag gått vidare därifrån.

Va e de?

1
Bevaka tråden