Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stulen Mac Pro Dual 2.66 o Mac G4 i vår lilla designstudio

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-29 18:10

Hej. Skriver detta i chock, då jag just fick veta att vi haft inbrott i vår studio.

Min 2 veckor nya MacPro 2.66 som jag sparat ihop till för evigt känns det som och min gamla arbetsmyra, en G4 Quicksilver har blivit stulna i vår lilla studio natten till lördagen 29/7.

Det läskiga är att de snodde backup-en på extern hårddisk också så nu är allt precis allt borta. En personlig katastrof för mig. Vet inte riktigt vad man kan göra. Har läst en tråd här på 99mac om att det går att spåra datorn via MAC-adressen…

Är det någon som vet hur man spårar, har några konkreta råd?
Kan nån hjälpa en stackars förvirrad formgivare…

Ska fundera på nån bra belöning… för den som kan hjälpa m nåt som bidrar att finna tillbaks min kära vän o framförallt alla arbetsdokument.

Hjälp
Robert Z

Datorspec:
Mac Pro Två 2,66 GHz Dual-Core Intel Xeon, ATI Radeon X1900 XT och 3 GB minne (2x1 + 2x512), 250 GB hd

G4 800 Mhz, 1,5 GB minne, 120GB + 20GB hd

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-29 18:18

Fyfan vilka kräk det finns...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-29 18:23

Helt galet. Är mer i chock än irriterad. Är lite sårad över att de ger sig på såna små som oss. Det är ju inte som ett jätteföretag som kan fixa en sån förlust. Men medkänsla är det nog naivt att tro att de ska ha.

Blir så förbannad över att folk inte ge f*n i andras saker. Lider verkligen med dig.

Du råkar inte ha serienumren på datorerna antecknade nånstans? Ibland står dessa även på fakturan. Lämna serienumren till polisen och även här på forumet, så kan vi hålla utkik om någon försöker sälja datorerna.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-29 18:35

Å, stackars dig. Önskar jag kunde hjälpa men tyvärr har jag inte kunskap för det. Jag hoppas att det löser sig så att du får tillbaka dina datorer och dina dokument.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-29 18:43

Jag tror att serienumret står på fakturan… som är nånstans i röran på kontoret… de har stökat till det ordentligt och grejer ligger överallt på golvet i en enda röra.

kan man få tag på MAC-adressen via apple om man har serienumret. får ringa macoteket där jag köpt datorn imorrn o se om de kan luska ut numrena

Det var väldigt tråkigt att höra. Förutsatt att ni har försäkring får ni ju ersättning för prylarna, men det är ju desto svårare med innehållet om ni inte har någon speciell försäkring för det.

Ursprungligen av Beng:

Har läst en tråd här på 99mac om att det går att spåra datorn via MAC-adressen…

Inte riktigt. MAC-adressen är ett nummer som identifierar nätverkskortet, och det kan man inte spåra. Däremot kan det hända att man ställt in datorn på att kolla e-post automatiskt och om de kopplar den mot Internet och datorn letar efter e-post kan man från e-postserverns loggfiler i bästa fall få ut en IP-adress som man kan lämna vidare till polisen som förhoppningsvis i sin tur kan använda den för att spåra upp datorn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-29 19:34
Ursprungligen av Marcus K:

Inte riktigt. MAC-adressen är ett nummer som identifierar nätverkskortet, och det kan man inte spåra. Däremot kan det hända att man ställt in datorn på att kolla e-post automatiskt och om de kopplar den mot Internet och datorn letar efter e-post kan man från e-postserverns loggfiler i bästa fall få ut en IP-adress som man kan lämna vidare till polisen som förhoppningsvis i sin tur kan använda den för att spåra upp datorn.

Ah, jag förstår. Jag har tyvärr inga startup-objekt vad jag vet. iCal har väl nån osynlig grej den kör i bakgrunden, men jag har inga prenumerationer från .Mac eller liknande längre.

gissar att de e kört… suck
helt sjukt att de hittade backup-hd också…

Lider verkligen med dig. Vet hur det känns. Vi har haft inbrott 2 gånger och samtliga gånger har vi blivit av med 5st 24' Imacs. Nu är vi tvungna att låsa datorer i bordet med kedjor. Så lång har det kommit i dagens samhälle

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-03 12:23
Ursprungligen av BosnianX:

Lider verkligen med dig. Vet hur det känns. Vi har haft inbrott 2 gånger och samtliga gånger har vi blivit av med 5st 24' Imacs. Nu är vi tvungna att låsa datorer i bordet med kedjor. Så lång har det kommit i dagens samhälle

Det verkar vara den vägen man får gå… Djäkligt trist att det ska vara så. Nu blir det till att bulta o hårdlimma fast datorn i betonggolvet. Ska bli intressant o se hur de får loss det. Lär ju ta några timmar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-03 12:33

Synd, den enklaste lösningen är väll att skaffa bärbart och konka på datorn från jobbet.
Eller är en macbook pro för slö för dit arbete?
mvh

Eller kanske ordna ett ordentlig säkerhetskopieringssystem istället för att sucka och beklaga sig.

Medkänsla i all ära men litet proffesionalism skulle inte heller skada.

Vill du veta hur man gör?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-03 16:08
Ursprungligen av andrzejs:

Eller kanske ordna ett ordentlig säkerhetskopieringssystem istället för att sucka och beklaga sig.

Medkänsla i all ära men litet proffesionalism skulle inte heller skada.

Vill du veta hur man gör?

ärligt talat. om du ska skriva sånt kanske du kan lära dig att stava till ordet först

Men herregud, andrzejs, har du inget hjärta? Att sätta igång och läxa upp någon som just blivit av med allt sitt jobb.. mycket osmakligt, mycket dålig stil.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-03 19:55

Håller helt med. Krävs lite professionalism för att stava just det ordet men det misslyckades ju andrzejs med.

• Medlem
  • International user
  • 2007-10-03 20:10

trist....
Risken ar ju stor att tjuvarna tömmer datorerna direkt också. Håll utkik på blocket..

Har själv funderat på att skaffa följande program.....
http://www.orbicule.com/undercover/

Jo, det händer alltför ofta att jag stavar fel. Det är också möjligt att jag saknar smak och still.

Å andra sidan: hur många av Er erbjöd Beng någon lösning på hans problem?

Det gjörde tompa747, foccus och jag.

• Medlem
  • International user
  • 2007-10-04 14:15
Ursprungligen av andrzejs:

Jo, det händer alltför ofta att jag stavar fel. Det är också möjligt att jag saknar smak och still.

Å andra sidan: hur många av Er erbjöd Beng någon lösning på hans problem?

Det gjörde tompa747, foccus och jag.

Nja, du erbjöd ju honom en lösning som kanske innebär att han slipper hamna i en sådan här situation igen. Inget backupsystem hjälper honom idag dock, grejerna och datat är ju redan borta. Brevlådan har redan slagit igen om skägget så att säga.

Låter hemskt kanske, men det enda man kan göra är väl att planera i förväg för sånt här.

T ex att ha backupen på en annan fysik plats än i samma lokal.
Det skyddar ju både mt brand/översvämning och stöld.

Att ha burkarna fastlimmade i bordet, är det så bra när tjuvarna kanske ändå kommer in lätt i lokalen? Har de väl kommit in kanske de har tre timmar på sig ta loss burkarna. larm? rökfyllning av lokalerna? vilken nivå skall man lägga sig på.

Det borde väl finnas nån som kan "riskinventera" ens lokaler och ge en skriven sammanfattning av hur riskerna ser ut.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-12 14:42
Ursprungligen av Goflorp:

Låter hemskt kanske, men det enda man kan göra är väl att planera i förväg för sånt här.

T ex att ha backupen på en annan fysik plats än i samma lokal.
Det skyddar ju både mt brand/översvämning och stöld.

Att ha burkarna fastlimmade i bordet, är det så bra när tjuvarna kanske ändå kommer in lätt i lokalen? Har de väl kommit in kanske de har tre timmar på sig ta loss burkarna. larm? rökfyllning av lokalerna? vilken nivå skall man lägga sig på.

Det borde väl finnas nån som kan "riskinventera" ens lokaler och ge en skriven sammanfattning av hur riskerna ser ut.

Mm du tar upp flera av de frågor som vi varit tvugna att överväga mer noggrant.
I vårat fall har det handlat om flera investeringar. Vill inte gå in i detalj på vad vi gjort i våra lokaler: det blir ju som en instruktionsbok i hur man ska stjäla mer grejer från oss. [Paranoid cyniker har man gått å blivit].

Är det någon som vill ha en sammanfattad bruttolista på vad man kan göra så tror jag att jag har ett rätt bra underlag för en sådan.

För övrigt hade vi normalt sett backup på annan fysisk plats. Normalt sett gjorde vi backup på tisdagar och torsdagar just pga man ville få hem grejerna. Just denna dag (den första på 4 år) så hade vi backup-hårddiskar i lokalen kvar över natten. Vi skulle flytta/byta lokal dagen efter o höll därför på m backup på fredagen. Sen blev det fredagsöl som blev flyttöl som följdes av utgång. En kombination av ovilja att ha med sig hårddiskar på krogen o det jobbiga i att åka tillbaks till kontoret o hämta upp backupen gjorde att grejerna blev kvar. Så lättja i kombination m otur blev fallet. (Att köra internet-backup är inte möjligt för oss då vi har för stora filer).

Jisses! :S Inga backupdiskar i lokalen – utom just denna dag (på fyra år)! Å så händer det.. Är det slumpen eller vad? Låter som ett insider-case?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-12 14:50
Ursprungligen av Snabeldrake:

Jisses! :S Inga backupdiskar i lokalen – utom just denna dag (på fyra år)! Å så händer det.. Är det slumpen eller vad? Låter som ett insider-case?

Vi tror av flera skäl att det är någon som visste om att vi skulle flytta dagen efter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-12 15:04

Fast vem gör inbrott bara för att det finns extra mycket diskar i en lokal?

Dem är bara oyympliga att bära på. Lättare med mac pron som har handtag!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-12 16:49
Ursprungligen av atomlab:

Fast vem gör inbrott bara för att det finns extra mycket diskar i en lokal?

Dem är bara oyympliga att bära på. Lättare med mac pron som har handtag!

Haha. De är väldigt lättburna. Tack apple ; )
Dock menade jag inte att inbrottet gjordes pga diskarna… utan pga vetskapen att vi skulle flytta till en säkrare lokal dagen efter o mängden datorer som vistades i lokalen just under den kvällen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-13 13:25

Ja, jösses, man kanske skulle ta med sig MBP:n konstant i väskan så man har koll på den 24/7....

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-13 14:23

Beng: Nu har det gått en tid sen ni hade inbrott. Hur har det gått? Finns det hopp om att få tillbaka datorerna? Ersättning via försäkring? Har polisen kommit någonvart?

Då och då tänker jag på mina egna grejor i mitt hem. Även om "det kommer aldrig att hända mig", så känns tanken rätt obekvämt. Jag måste bli mer försikt med att "show-off:a" teknikprylar på olika communitys och forum. Det är ju rena rama utannonsering om vad man har för grejor i hemmet. Och kriminella kan ju bara surfa runt och kolla. Eftersom man har ofta sitt hela namn skrivet någonstans, så är det ju inte så svårt att ta reda på var man bor, osv...

Ursprungligen av Reisan:

Beng: Nu har det gått en tid sen ni hade inbrott. Hur har det gått? Finns det hopp om att få tillbaka datorerna? Ersättning via försäkring? Har polisen kommit någonvart?

Då och då tänker jag på mina egna grejor i mitt hem. Även om "det kommer aldrig att hända mig", så känns tanken rätt obekvämt. Jag måste bli mer försikt med att "show-off:a" teknikprylar på olika communitys och forum. Det är ju rena rama utannonsering om vad man har för grejor i hemmet. Och kriminella kan ju bara surfa runt och kolla. Eftersom man har ofta sitt hela namn skrivet någonstans, så är det ju inte så svårt att ta reda på var man bor, osv...

Ja, men å andra sidan så undrar jag hur ofta tjuvarna verkligen gör det.... Dessutom finns det ju datorer i i stort sett varje hem och kontor numera så...

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-16 22:02
Ursprungligen av Mr.Barbeque:

Ja, men å andra sidan så undrar jag hur ofta tjuvarna verkligen gör det.... Dessutom finns det ju datorer i i stort sett varje hem och kontor numera så...

Det är nog vanligare än vad man tror. Kanske målet inte är datorer, men andra attraktiva saker. Även om det är vanligt med t ex datorer i många hem idag, så underlättar det ju för den potentielle tjuven att välja ut det hem som har mest värde. Oavsett vad så ska man ju egentligen vara försiktig med att skylta med personuppgifter och ägodelar på internet.

Blir ju som en IKEA katalog, bara bläddra och välja...

1
Bevaka tråden