Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ut och handla synth? Mo6 eller TR-61

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-01 19:16

Hejsan på er alla!

Jag tänkte gå ut och handla mig en synth och behöver eder råd. Jag är i grund och botten pianist och har ett Nord Stage som jag är nöjd och glad med här i livet. Saknar dock bra stråkar, bra blås och andra smådetaljer så tror mig att en liten synth kan fylla tomrummet. Vill även ha den till att kunna göra lite smågrejer (bells, kromatiskt munspel, oboe och annat skoj) och även kanske ha någon bra orgel när man inte orkar flytta med Staget för att bara spela orgel på det. Nu till min fråga. Jag har varit i musikaffären och fått syn på:

- Yamaha Mo6
- Korg TR-61

men vad skall man egentligen välja här i livet? Tycker båda grejerna har bra klaviatur (som inte Korg x50 har). Yamahan är något större på det estetiska planet men det är inte allt här i livet. Ska nog mest ha synthen live, dels i fullband och kanske att ta med på någon enklare och mindre piano/sångspelning för att då spela piano/rhodes. Inte så mycket i studioväg alltså, och därför är det ju viktigt med en flyttbar pryl. Är heller inte så intresserad av sequenser men det ser jag som att man får med på köpet.

Har ni erfarenheter eller synpunkter eller andra förslag så äro allt välkommet

/Simon

Hands down MO6!!! Körde en sån live förut och den är kanonbra. Den har samma ljud och arrpeggion som motif es har, fast den saknar samplingsmöjligheter och den "stora" pianosamplingen. Fast pianon känns ju mer som att nordstage får göra ändå va?

Tr61:an är ju typ en upphottad variant av triton Le, och var inte alls så kul som jag trodde. För "syntiga" ljud kanske den är strået vassare, men alla organiska ljud, orglar, rhodes, brass, stråk osv. är redigt mycket bättre på MO6:an.

Dessutom så har ju MO6 ett trevligare interface, som är väldigt lättjobbat och låg inlärningskurva. Definitivt bäst i sin prisklass!

Tycker Peppe!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-01 21:47

Bra sammanfattning av madman tycker jag.

Har haft både Korg (01/W, Triton) och Yamaha (SY85, EX5, Motif) när jag spelat i band och suttit och pulat ihop musik i hemmet. Min uppfattning är att Korgsoundet generellt låter maffigast när man kör ljuden var för sig. I en mix av tex. gitarrer etc etc tycker jag alltid det varit lättare att få Yamahasoundet att tränga igenom.

Jag har en MO6 och tycker den är väldigt bra till väldigt mycket, framförallt pianon, elpianon, syntljud och pads. Just stråkarna ger jag dock inte mycket för, har aldrig använt dom...

Ska man använda stråkar och blås live undrar jag om inte en Roland Fantom + ett par expansioner ger bäst klass på ljuden. Alltså, om man vill att det verkligen ska låta som stråkar... stråk-synt-pads gör MO:n bra.

Tillägg: MO6:an är myyycket billigare på thomann än i svenska butiker...

MO6....bättre ljudbild i tex piano och orgel (tänker på de gig du beskriver)

Andy

MO6! Även MM6:an tycker jag är helt ok, men den är ju i en helt annan klass...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-13 16:13

Okej. Tack ska ni ha för alla kloka svar. Har inte slagit till ännu, men har börjat kika lite på begagnatsidan på blocket. Vad skiljer en "Yamaha Motif 6" och "Yamaha Mo6"? Det finns folk som säljer "Yamaha Motif 6" begagnat, men om jag inte minns helt fel så har den rätt så många år på nacken nu (reservation, kan ha fel). Hur står är Yamaha Motif 6 och hur mkt väger den (viktigt, den måste vara hyfsat smidig), och hur mkt skiljer den sig ifrån Mo6an i ljudväg?

Vanliga motif 6 är mycket kompetent som synt...bästa märket om man vill har bra stråk o piano mycket bra synt för de pengar man får slanta upp på ( runt 6000 kr ).
Lite bökigt ibland att den bara har 4 parter i performance-läget.
Den stora nackdelen är vikten( och i stort sett anledningen till att jag sålde min) ,Den väger 16.5 kilo vilket är MYCKET om man ska gigga med den.
Ett hardcase på det så blir det tungt o släpa på..

Japp, tyvärr är Motifen hyfsat jobbig att släpa runt på. MM6 väger absolut ingenting, den är bara plast. MO6 känns som ett bra mellanting, mer utbyggd än MM6 men inte lika tung som Motif6. Bäst är ju så klart Motif ES rack - den väger lika mycket som MM6:an men kan ju ack så mycket mer...

1
Bevaka tråden