Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Angående Apples marknadsandel

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples marknadsandel när det gäller bärbara datorer är betydligt högre än den totala marknadsandelen. Men jag tror egentligen den är ännu större än så. Något har hänt de senaste åren och den här bilden säger en hel del:

Bild 1
Bild 2

Bilderna är tagna på The Missouri School of Journalism (källa) och får mig att tro att Apples framtid är säkrad (Jag hoppas inte dessa postats tidigare.)

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-10-03 12:17

Har tyvärr blivit av med källan här, men jag läste en artikel för ett tag sedan om att de siffror som visas ang. marknadsandelar osv är något missvisande. När det t.ex står att andelen sålda macar är runt 6% så avses oftast ALLA sålda datorer, även de som säljs en masse till kontor osv. Tittar man på individuell försäljning så såg jag siffror på att mac (totalt) ligger på c.a 10% just nu, och på bärbara ligger de på c.a 16%.

Som sagt, blivit av med källan, men det var motsvarande computerworld news eller liknande.

/McWolfe

Ursprungligen av McWolfe:

När det t.ex står att andelen sålda macar är runt 6% så avses oftast ALLA sålda datorer, även de som säljs en masse till kontor osv. Tittar man på individuell försäljning så såg jag siffror på att mac (totalt) ligger på c.a 10% just nu, och på bärbara ligger de på c.a 16%.

Mm, det var lite det jag syftade på också, att i praktiken, när man man räknar bort företagens stora maskinparker (som förstås också är en del av försäljningen egentligen) så har Apple ett helt annat läge.

Jag gjorde förresten ett panorama av bilderna ovan.

• Medlem
  • 2007-10-05 17:19
Ursprungligen av Adrian B:

Mm, det var lite det jag syftade på också, att i praktiken, när man man räknar bort företagens stora maskinparker (som förstås också är en del av försäljningen egentligen) så har Apple ett helt annat läge.

Jag gjorde förresten ett panorama av bilderna ovan.

Värt att notera är att ingen av de få utan Apple-datorer tittar på sin skärm.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-03 12:34

Apple har väl länge tillhört en av världens största datortillverkare? Men det är kanske OS ni syftar på? Isåfall är t.ex.
Paralell: Isåfall är Nokia superlitet - ty dom gör väl inget OS alls?

Ursprungligen av mjg:

Apple har väl länge tillhört en av världens största datortillverkare? Men det är kanske OS ni syftar på?

Jag syftar på antal datorer som kör Mac OS X i första hand, jämfört med andra operativsystem. Bilden visar en lite annan fördelning än den som normal brukar tas upp.

Och det är solklart (?) att alla dessa datorer på bilden kör Mac OS X eller?

Ursprungligen av andrzejs:

Och det är solklart (?) att alla dessa datorer på bilden kör Mac OS X eller?

Näe, bara dom med äpplen på

Värst vad alla var petiga idag. Poängen var en kul bild som visar Apples genomslagskraft (och det marknadsföringsmässigt geniala i att ha ett lysande äpple på skärmens baksida).

Visst, det finns säkert någon promille där ute som i huvudsak använder ett annat OS än Mac OS X, men det spelar egentligen ingen roll. Apple dominerar igen på ett sätt som jag inte sett Apple göra på länge.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-03 18:40

Apple gör väldigt mycket rätt på Unversitet och högskolor just nu. De har fattat att det är här som de har störst möjlighet att påverka vilka val av datorer man gör längre fram i livet. På vår institution har man avtal med Apple för subventionerade köp av datorer till studenter och även till lärare och i höstas köpte 50% av studenterna bärbara från Apple. Tidigare genom åren har det varit 100% Dell.

Knalla in på valfritt Universitet och titta vilka datorer studenter sitter med i läsrum och korridorer - ni kommer bli glada

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-10-03 20:20

Nu saknar jag bara ett avtal för att köpa subventionerade apple datorer för afärssystemsutvecklare också så kommer allt att bli helrät

1
Bevaka tråden