Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macar på företagen?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-10-04 12:39

Funderar på hur det ser ut där. Vi läser varje vecka någon blänkare om Apples ökande försäljning och kan se oss omkring och finna switchers lite varstans. I mitt fall är det dock hemanvändare, alltihop.
Hur ser det ut på företagen? Smyger det sig in macar där också? Kastar mindre bolag ut sina gamla PC's och bygger nätverk med imacs istället?

Ni som är konsulter, har ni någon uppfattning om hur det ser ut där ute? Jag jobbar med affärssystem - windows only (tyvärr) så jag ser inte mycket utav den varan, mer än att det droppar in önskemål då och då om en mac klient.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-04 12:55

Jag ser mycke bärbara macar ute bland företag när jag konsulterar folk, men på den stationära sidan tycker jag det är bara de gamla vanliga reklambyråerna och tidningar.

Apple saknar fortfarande en hel del fokus på företag och deras program är fortfarande mest fokus på film och foto samt studiomusik. Vanliga program som Pages är inte ett skrivprogram som lämpar sig för företagsmiljöer. Numbers, nja, för mycket i teststadiet ännu.

Domänhanteringen är lite för innefektiv i vissa scenarion. Total avsaknad utav en Terminal Service gör att större företag som just blivit sålda för tunna klienter får inte ens en chans.Det saknas väldigt mycket dokumentation och kunskap inom domänhanteringen i OS X Server, hur man får en Windows-maskin att ansluta på ett helt fungerade sätt till en OS X Domän, eller hur man får en OS X-maskin att ansluta sig till en Active Directory-domän. Detta är områden Apple knappt brytt sig om sedan OS X Server 1.0 visades upp runt 1999.

Tror Apple måste börja lansera OS X Professional Suit, där fokuset ligger på arbete istället för nöje, för att företag ska få upp ögonen för Apple. Det är hemskt svårt just nu att ens sälja på en stationär mac till en administrativ kontorsarbetare.

Office 2004 är PPC-only. 2008 har inte kommit ut ännu. Likaså är det en viss brist på svenska program ala SPCS osv. Det finns en hel del program, men dessa marknadsförs inte så bra. Företag har ofta skrivare, scanners osv. som inte alltid är garanterade att fungera i OS X. Det är många små probem som gör att folk har svårt att byta på sina kontor. Att sedan man måste köra mycket windowsprodukter för att ha kontakt med andra företag är ett stort problem också. Powerpoint, Excel och Word måste man ofta ha på sitt kontor, annars finns det risk för problem.

Senast redigerat 2007-10-04 13:19

Nog finns det Macar på företag men det är på tradtionella marknader mest. Grafisk, men också inom medicin.

Jag håller helt med Sidde om vad Apple saknar och det fokus mot företag måste höjas rejält.
En professional suite vore inte fel det kan jag verkligen hålla med om men samtidigt så kan de lämna det åt M$.
Det finns mycket att de måste koncentrera sig på.

T.ex. att förbättra OS X Server och dess tjänster. Dokumentation är en annan sak.
Prisbilden på deras pro-produkter.

Företagsmarknaden har fått stryka på foten länge nu och Apple får inte glömma att utan den trogna traditionella marknaden hade de inte överlevt i slutet av 90-talet.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-04 14:25

På kontoret där jag jobbar finns tre Macar (min jobbdator, bl.a) och ca 25 st. PC (med mestadels Windows). Sedan finns det iofs. fem personer som är Mac-användare privat.

Hade J2ME-utveckling på Mac sett bättre ut, så hade det nästan garanterat funnits fler Macar, eftersom vi får jobba med det vi tycker känns mest bekvämt, bara uppgifterna kan utföras.

Tyvärr kommer väl jag tvingas övergå till Windows när jag också snart ska påbörja J2ME-utveckling.

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-10-04 15:00

Tack för svaren, trist att Apple helt verkar ignorera den enorma potential som finns i företagsmarknaden. Schysst domänhantering är förstås grunden i det hela och Terminal Services använder nog de flesta idag. Vad gäller mycket av den övriga infrastruktur finns det väl gott om javabaserade sådana, Liferay, Alfresco, Zimbra etc

Affärssystem är kanske magert, Unicell, Hansaworld & Montania har jag lyckats googla fram men det är bara hansa som jag testat själv en gång i tiden (på Linux & KDE)

Apple kanske helt enkelt inte bryr sig om företagen? Det kanske är kul hemanvändarepaket och gadgets till dessa som är enda fokus än så länge?

På mitt jobb finns en det gammal PowerMac och kanske 200 PC:s, och PowerMacen ska snart skrotas och ersättas med en ny PC

• Medlem
  • Västervik
  • 2007-10-04 15:57

För vår del är det kört, jobbar för tillfället som gymnasielärare i foto, har drömt om att få en digital fotolabb med bara maccar. Idag fick jag tvårt nej, vi skall satsa på PC för det blir billigare, bättre och driftsäkrare.
Argggg.
Ilkka

• Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2007-10-04 16:17

En av de nya friskolorna i Malmö (som startade nu i höst) kör med Mac. Alla elever får låna en bärbar, cirka 60 datorer.

Nej, de har ingen grafisk utbildning utan kör med naturvetenskaplig inriktning.

Jag var med när lärarna/personal skulle utbildas på Mac och de satt mest och suckade över att de inte förstod någonting...

(Nej, det var inte jag som utbildade dem.)

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-10-04 16:37

Det var tusan vad mycket negativt jag fick fram här i denna tråd. jag får helt enkelt läsa på OSX server när jag blivit mästare på Leopard (jo den kommer väl SNART i alla fall...) och sedan skall jag börja med att påvisa alla fördelar med en vettig miljö för mina entrepenörs släktingar. Om jag hotar med att sluta supporta deras usla PC nät så kanske man får gehör

På min arbetsplats har vi 50-60 maccar och kanske 15 PC

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-04 20:43
Ursprungligen av Johan S:

På min arbetsplats har vi 50-60 maccar och kanske 15 PC

Det är ingen dålig arbetsplats det där alltså

• Medlem
  • International user
  • 2007-10-04 17:36

Som konsult kanske man får framhäva OS X unix del och det fördelar som finns inom detta/dessa communityn? Är väll få unix program som inte går at kompilera på OS X när leopard kommer?

Ett alternativ som oftast glömms bort, är ju just fördelen och kombinationen med MS terminal Services och Citrix som ju faktiskt ger dig möjligheten att "köra" win-program på macen Funkar förträffligt bra. Likaså har du ju de olika virtualiserings verktygen som även de ger dig möjlighet att köra win-program under OS X.

Inom mitt företag är det bara jag som kör mac (i arbetetdvs. i övrigt verkar de andra på G med att skaffa mac privat)

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-10-04 21:47

Jag har 110% macar på mitt jobb. 45 som används och 5 som står oanvända.

• Medlem
  • 2007-10-04 23:56

Jag pissar längst:

Vi har kanske 500 macar och 50 pc.

Fast inte mer än 6 mac-servrar av över 100.

Jag är ensam macanvändare på företaget med ca 120 PC. 40 av dessa inom administration resten vikta för försäljningsystem, inbäddade + servrar. Jag är Teknikchef och ansvarar för IT-verksamheten/strategin.

Nu stack jag ut hakan och inväntar debatten.

PS. har en tre år gammal PB G4 17" och längtar efter en ny. Hör ju er berätta om det fina som väntar, och längtar. Blir nog en nästa år (finns i budget). Macar är outslitliga - mitt problem

hårdvara

Apple är ju även rätt så kassa på trasig hårdvara.
Det blir ju lite väl mycket produktionsbortfall när folk på företagen måste skicka bort sin dator någon/några veckor för att det är något hårdvarufel, när man hos Dell/Hp etc etc kan lägga till några tusen när man köper datorn så kommer det ut en tekniker dagen efter på plats och byter ut hårdvaran som felar.

Har en kund som sitter och gör ritningar i A3 format på en SE/30. Gissa om han borde byta

Ursprungligen av rikard.agren:

Har en kund som sitter och gör ritningar i A3 format på en SE/30. Gissa om han borde byta

Klok kund, har en lösning som fungerar och som han/hon är nöjd med.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-06 11:03

På kårtidningen har vi 3 PC-burkar och en PowerMac G3 Desktop med Mac OS 8... Jumac ligger nära vårt campus. Borde pitcha idén om annonsering i tidningen med en dator som betalning.

Vi är ett litet industriföretag, 9 Mac o 3 PC. Eftersom vi jobbar med modern formgivning känns Mac rätt men det finns de som tycker som Emils i Lönneberga pappa:"Grisar ska inte ha roligt" - dvs arbetsdatorer SKA vara tråkiga.
Har svårt att hitta bra administrativ programvara. Vi söker nu efter ett ekonomisystem som klarar att ge stöd för produktion o inköp men lika viktigt är CRM delen. Nu har vi SPCS som inte räcker som produktionsstöd. För CRM kör vi Now Contact. Funkar förträffligt för oss på kontoret men strular mycket för fältsäljarna. Dessutom vill jag gärna att säljarna skall kunna jobba direkt med order o leveransuppföljning. Det enda jag hittat är HANSA men det skulle kännas lugnare om vi kunde välja mellan två Mac program istället för att väja mellan Hansa o PC. Tacksam för tips.

Nån skola i Falkenberg har ju köpt övr 800 burkar till eleverna...

En rätt go order för MacForum GBG

• Oregistrerad
  • 2008-01-20 23:11
Ursprungligen av Goflorp:

Nån skola i Falkenberg har ju köpt övr 800 burkar till eleverna...

En rätt go order för MacForum GBG

Hoppas dom gjorde en bra offentlig upphandling.

Helt rätt att fler hoppar på 1-till-1-inlärning, oavsett val av märke.

• Oregistrerad
  • 2008-01-20 23:14

Vi är Windows only. Visst det går att sätta upp en bra Mac miljö med OSX Server också. Tyvärr får man ju överväga pris/prestanda så ofta. Jag är konsult och har framförallt småföretag som kunder, Windows SBS (Small Business Server) är riktigt trevlig. Vi kör allt i den (Exchange, AD, FTP, company folders, antivirus, roaming profiles och även LCS (Live Communication Server), alla kör webkameror (Vi har kontor i STO&CHP). Kommer integrera det med vår växel snart för "True Presence". Där ligger apple mil bort, dom har lyckats få till en wikpedia i Leopard server, wow!

Har lyckats övertala min kära mor att köpa in två stycken Macar till hennes jobb på prov, dom ska utvärdera hur det funkar

1
Bevaka tråden