Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux--> OS X

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-05 21:23

Har nu bytt till en  efter lite fundering och än så länge är jag mycket nöjd. Har använt Linux ett bra tag och man har ju blivit van vid vissa saker. Undrar nu om man kan göra dessa i OS X så jag blir ännu mer nöjd. Hoppas någon vet om man kan göra dessa inställningarna

"Focus on Mouse": Vet inte vad det korrekta namnet är men det är när man för musen på ett fönster kan man skriva utan att det kommer upp över alla andra.

Har sett att det finns lite olika paketinstallerare till OS X undrar nu vilket som är bäst och om folk har haft någon bra erfarenhet av de.

/Pecke

• Medlem
  • Borås
  • 2007-10-05 21:46

mondomouse ger dig focus med musen över fast jag tror den plockar fram fönstret ovanför när den får sin focus men du slipper klicka iaf. hehe

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-05 23:29
Ursprungligen av pecke:

Har nu bytt till en ? efter lite fundering och än så länge är jag mycket nöjd. Har använt Linux ett bra tag och man har ju blivit van vid vissa saker. Undrar nu om man kan göra dessa i OS X så jag blir ännu mer nöjd. Hoppas någon vet om man kan göra dessa inställningarna

"Focus on Mouse": Vet inte vad det korrekta namnet är men det är när man för musen på ett fönster kan man skriva utan att det kommer upp över alla andra.

Har sett att det finns lite olika paketinstallerare till OS X undrar nu vilket som är bäst och om folk har haft någon bra erfarenhet av de.

/Pecke

Det är "sloppy focus" som du tänker på, för att få det på alla terminal fönster kan du ställa det med

defaults write com.apple.Terminal FocusFollowsMouse -string YES

Det är dock inte något som jag använder normalt, så har inte koll på om det finns något som ger dig det i hela systemet, google kan säkert hjälpa dig

När det kommer till pakethanterare är det macports som jag använder, men det finns ju även fink, pkgsrc och apt-get om jag inte minns fel. Macports är väll närmast att jämföra med portage från gentoo..

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-06 09:35
Ursprungligen av ntity:

Macports är väll närmast att jämföra med portage från gentoo..

Eller ports för tex OpenBSD, därav Macports.
Portage är btw en efterliknalse av samma ports det med.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-06 13:44
Ursprungligen av Sidde:

Eller ports för tex OpenBSD, därav Macports.
Portage är btw en efterliknalse av samma ports det med.

hanteringen av programmen och funktionen mellan ports & portage/macports är dock helt olika varandra, men det är helt rätt att ideen är norpad av ports från start

• Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-06 22:24

Lite halvt OT:
Det var nyligen en diskussion på forumet där kontentan var att när man switchar från något annat OS, bör man försöka nollställa sig själv och börja om från grunden. Mac OS X är uppbyggt så att det ofta enbart finns ett rätt sätt att göra det mesta och det blir väldigt svårt att jobba mot strömmen. Ett litet tips bara eftersom jag kan tänka mig att Linux är det motsatta där man kan optimera operativsystemet helt efter egen smak.

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-06 09:05

Tackar för tipsen bägge två. Ska kolla upp de.

1
Bevaka tråden