Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur låta flera användare dela ett iTunes-bibliotek samtidigt?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Robo-X:

Spara iTunes mappen någonstans som alla kommer åt. Extern hårddisk t ex.
Håll ner alt (shift på pc tror jag) tangenten och starta iTunes. Den kommer då att fråga om du vill välja ett bibliotek.
Välj biblioteket på den externa hårddisken.
Gör samma sak för varje konto.

//Rob

Jo, jag vet det, men tack vare rättigheter funkar inte detta på mac, då det bara är den som la till filerna som sedan kan ändra i dem. Dvs. det går t.ex. fortfarande inte att uppdatera ID-taggar från andra användare än grundanvändaren, och lägger andra användare till msuik blir det en stor härva med olika rättigheter för olika låtar.

Och nej, det hjälper inte att ställa in rättigheterna globalt för hela mappen, det måsta man isåfall göra manuellt varje gång man lägger till låtar. Inte smidigt, och för mig är det ofattbart att det inte funkar på ett enkelt sätt. Svaret ligger nog hos skivbolagen är jag rädd...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-10 11:24
Ursprungligen av Leftrustle:

Jo, jag vet det, men tack vare rättigheter funkar inte detta på mac, då det bara är den som la till filerna som sedan kan ändra i dem. Dvs. det går t.ex. fortfarande inte att uppdatera ID-taggar från andra användare än grundanvändaren, och lägger andra användare till msuik blir det en stor härva med olika rättigheter för olika låtar.

Och nej, det hjälper inte att ställa in rättigheterna globalt för hela mappen, det måsta man isåfall göra manuellt varje gång man lägger till låtar. Inte smidigt, och för mig är det ofattbart att det inte funkar på ett enkelt sätt. Svaret ligger nog hos skivbolagen är jag rädd...

Om den ligger på en extern hårddisk kan du klicka i att ignorera behörigheter på hårddisken då ska alla användare kunna läsa och skriva i iTunes mappen.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Om den ligger på en extern hårddisk kan du klicka i att ignorera behörigheter på hårddisken då ska alla användare kunna läsa och skriva i iTunes mappen.

//Rob

Försökt, hjälper inte. iTunes verkar köra över den inställningen på något sätt.

Edit: Var ett tag sen jag försökte iofs, kanske ändrats?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-10 11:59
Ursprungligen av Leftrustle:

Försökt, hjälper inte. iTunes verkar köra över den inställningen på något sätt.

Edit: Var ett tag sen jag försökte iofs, kanske ändrats?

Jag har haft det så tills min externa hårddisk gick sönder för några år sen.

//Rob

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-10 10:49
Ursprungligen av Robo-X:

Spara iTunes mappen någonstans som alla kommer åt. Extern hårddisk t ex.
Håll ner alt (shift på pc tror jag) tangenten och starta iTunes. Den kommer då att fråga om du vill välja ett bibliotek.
Välj biblioteket på den externa hårddisken.
Gör samma sak för varje konto.

//Rob

Men du kan inte lägga till musik på en dator och se samma musik på en annan utan att lägga till biblioteket igen?

Om man startar om iTunes så borde förändringarna ju visas i den andra datorn också? Eller?

Ursprungligen av Wiberg:

Men du kan inte lägga till musik på en dator och se samma musik på en annan utan att lägga till biblioteket igen?

Leftrustle: Gå in under "Inställningar", välj fliken "Delning". Kryssa i "Dela ut mitt bibliotek i det lokala nätverket" och välj sedan vad som ska delas ut. Sen så får man se till så att alla datorer i hushållet har "Leta efter delade bibliotek" ikryssat. Det går att lösenordsskydda utdelningen om nu det skulle kännas säkrare.

Ursprungligen av Volantiz:

Leftrustle: Gå in under "Inställningar", välj fliken "Delning". Kryssa i "Dela ut mitt bibliotek i det lokala nätverket" och välj sedan vad som ska delas ut. Sen så får man se till så att alla datorer i hushållet har "Leta efter delade bibliotek" ikryssat. Det går att lösenordsskydda utdelningen om nu det skulle kännas säkrare.

Fast det där hjälper inte mycket då ingen annan användare kan lägga till ny musik eller lägga över musiken på en iPod eller liknande, vilket är vad Leftrustle är ute efter.

Bevaka tråden