Vad är det som gäller LCD eller TFT vad är skillnaden?
Enligt Smartson: Det finns två sorters LCD-skärmar: Active matrix eller TFT-skärmar, och Passive matrix som även kallas HPA-skärmar. Active matrix bygger på att varje pixel kontrolleras av en till fyra tunnfilms-transistorer. Ström flyter genom transistorerna till varje pixel som slås av och på mycket snabbare än i Passive matrix-modellerna, vilket ger snabbare responstid. TFT-skärmarna har bättre bildkvalitet och ljusstyrka än HPA-skärmarna, som å andra sidan är billigare men som kräver att man tittar på skärmen rakt framifrån. TFT-skärmarna dominerar marknaden.
Läs mer på Smartson - bildskärmar
Ja. Om du kan lita på säljaren, får en chans att testa skärmen och tycker den är prisvärd (jämfört med nya skärmar), så varför inte. Tänk dock på att bildkskärmar också åldras som allt annat - min Apple LCD-skärm höll i knappt 4 år innan den lade av helt.
trycka är ju lätt som en plätt jämfört med detta.
Hm, jag har provat att trycka ett antal gånger men det är ju inte så lätt det heller...
Ett av dem viktigare sakerna som styr valet av bildskärm - utöver vad man är beredd att betala - är paneltypen. Läs gärna mer om det i Mikrodatorns artikel Tn, va, eller ips: Paneltypen avgör skärmens egenskaper
Hoppas mina "25 öre" kan vara till någon nytta för dig.