Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket system körde din första Mac?

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-07 16:33

Jag har använt mycket Mac 128 med system 1.
När man ritade mycket i Mac Paint så kunde det krascha p.g.a. minne slut. Det var viktigt att spara då och då om disketten räckte till (400 kb diskett) !

Hade kört på Lisa ett tag före. Tyckte att lilla formatet (Mac 128) hade framtiden för sig.

Senast redigerat 2007-10-07 17:57
Ursprungligen av rhesus:

Låt höra, varför då? Nu blev jag ju nyfiken

På de första datorerna hade man bara en diskettenhet och då krävdes lite trixande när man skulle kopiera från en diskett till en annan. Det fanns ju givetvis ingen hårddisk att mellanspara på.

För att mata ut en diskett valde man "Mata ut". Då blev en "skugga" kvar av disketten och så fort man gjorde något med den skuggan, krävde datorn att man skulle mata in just den disketten igen.

Så, för att kopiera från diskett 1 till diskett 2, stoppade man i diskett 1, matade ut den, stoppade i diskett 2 och drog sedan "skuggan" av diskett 1 till diskett 2. Eller kunde man ha ett "skuggat" fönster från diskett 1 öppet med "skuggade" ikoner som man drog till diskett 2. På så sätt fattade Finder vad man ville göra.

Därefter följe en munter dans där datorn ömsom bad om diskett 1, ömsom om diskett 2. Tog en evighet att kopiera disketter på detta sätt men det fungerade och var då hyfsat logiskt eftersom man bara hade en diskettenhet.

Anyhow, för att bli av med "skuggade" disketter kastade man dem helt sonika i papperskorgen, inte helt ologiskt.

Så, på den tiden gjorde man följande för att mata ut en diskett; 1. Klicka på disketten, 2. välj "Mata ut", 3. ta disketten rent fysiskt när den matades ut och 4. kasta "skuggan" i papperskorgen.

Stegen förenklades och blev så småningom till det ologiska "dra disketten till papperskorgen för att mata ut den" där man så att säga gjorde allt i ett enda svep.

Senast redigerat 2007-10-08 10:25
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-10-08 16:56
Ursprungligen av Claes Magnusson:

På de första datorerna hade man bara en diskettenhet och då krävdes lite trixande när man skulle kopiera från en diskett till en annan. Det fanns ju givetvis ingen hårddisk att mellanspara på.

För att mata ut en diskett valde man "Mata ut". Då blev en "skugga" kvar av disketten och så fort man gjorde något med den skuggan, krävde datorn att man skulle mata in just den disketten igen.

Hade helt förträngt detta, men man visste ju inte bättre.

  • Oregistrerad
  • 2007-10-06 20:35

Min först mac var min Amiga 4000 som jag körde Shapeshifter på. Piskade alla Mac'ar med hästlängder då den körde en Motorola 68060 i 50Mhz (Som inte fanns på mac). Den var snabbare än PPC 601e på 80Mhz eller vad dom körde på *S*

Jag SAKNAR figuren som såg ut lite som Muppets Kakmonstret med "I love Trash" och "I love it because it is Trash"....

Jag började på System 4 på en dubbel floppy Mac Plus, spelade mest Dark Castle på den i början. Men min fru hade en Macintosh 128 kbyte i England innan de såldes i Europa, med System 1 eller 1.1. De översatte programvara till Franska och Tyska. Hon brukade säga "Vad för jäkla dator skall detta vara, som kraschar när man skriver ett dokument som är längre än 3 sidor". MacWrite fick slut på.minne och Boom. Numera är hon en total Mac junkie.

Jag minns när min kompis visade nya Multifinder för mig, han tyckte det var superhäftigt (men jag tror ändå att han missade något där, han är nämligen den enda människa jag känner som fortfarande (!) avslutar alla program så fort han går ifrån dem).

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-10-06 21:37

Min första egna Mac var en iMac Rev A med system 8.1 och den används fortfarande, nu som server med 10.3 men den första mac jag jobbade med var en IIx med system 6.

Numera har jag en bunt gamla Macar bl.a annat en Plus 512k med system 1.x

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-06 21:53

System 5... I slutet av 80-talet. Kan ha kört tidigare versioner också då jag sporadiskt
lekte med olika SE-modeller när det begav sig. Fast egentligen var min första kontakt med en mac under gymnasietiden 1982, då hette maskinen Apple II, och det vete fasiken vilket operativsystem som användes då... Minns att vi iallafall programmerade i Basic!
Minns iallafall att den stora uppgraderingen kom i.o.m. system 7!

Minns också när man kunde spela Wolfenstein 2nd Encounter för första gången...Vilka tider! Annars var det mest Dark Castle com gällde...
Programmen hette Mac Paint, Mac Draw och Mac Write och var väl rätt
tafliga egentligen. Men det var pionjärstider! Whoa!

7.5.3 (Ja, den värsta någonsin!) på en Performa 6300 (Med Stylewriter 1200 och allt...) som farsan släpade hem i en barnvagn från Macademic på Ringvägen i Västerås en kväll 1996...

Ursprungligen av Clavius:

System 5... I slutet av 80-talet. Kan ha kört tidigare versioner också då jag sporadiskt
lekte med olika SE-modeller när det begav sig. Fast egentligen var min första kontakt med en mac under gymnasietiden 1982, då hette maskinen Apple II, och det vete fasiken vilket operativsystem som användes då... Minns att vi iallafall programmerade i Basic!
Minns iallafall att den stora uppgraderingen kom i.o.m. system 7!

Minns också när man kunde spela Wolfenstein 2nd Encounter för första gången...Vilka tider! Annars var det mest Dark Castle com gällde...
Programmen hette Mac Paint, Mac Draw och Mac Write och var väl rätt
tafliga egentligen. Men det var pionjärstider! Whoa!

OT: Snyggt med "Clavius" och en bild på månen...
Christopher Clavius var ju astronom och har en krater uppkallad efter sig på just..månen. I "2001" (filmen/boken) finns Clavius Base som ligger när Tyco Brahe Crater där man hittar Monoliten....

Jag vet inte vilket system det var. Första datorn var en classic i alla fall, när denna var ny och fräsch. Någon som har en aning om vilket system den levererades med?

Det var en rolig tid i alla fall. Jag var stum av förundran när jag gick igenom introduktionsprogrammet för första gången. Detta visade hur man skulle hålla i musen! Först fick man instruktioner av en tecknad ung man i svart tröja (Jobs?), sen fick man pröva själv. Klickade man på guldfiskskålen så simmade fisken ett varv, klickade man på klockan snurrade visarna. Och detta var verkligen det häftigaste man sett. Tänk er ett sådant program idag...

Ursprungligen av Polonius:

Jag vet inte vilket system det var. Första datorn var en classic i alla fall, när denna var ny och fräsch. Någon som har en aning om vilket system den levererades med?

Macintosh Classic, oktober 1990: 6.0.7 enligt Mactracker.ca

Ursprungligen av Polonius:

Jag var stum av förundran när jag gick igenom introduktionsprogrammet för första gången. Detta visade hur man skulle hålla i musen! Först fick man instruktioner av en tecknad ung man i svart tröja (Jobs?), sen fick man pröva själv. Klickade man på guldfiskskålen så simmade fisken ett varv, klickade man på klockan snurrade visarna. Och detta var verkligen det häftigaste man sett. Tänk er ett sådant program idag...

Det följde med min Performa 1995 också. Det skulle behövas idag med, det finns fortfarande människor som aldrig suttit framför en dator... eller som gjort det men som ändå inte fått de nödvändiga aha-upplevelser som krävs för att förstå de olika lagren med program, dokument, skrivbord osv.

OS 8.6 hade min första burk En Performa 6400/200.
Pappa min hade sin första mac med OS 7.5 eller nåt, det var en 7600.

  • Medlem
  • 2007-10-07 01:13

Jag minns när jag hörde att multifinder skulle komma:

"Vad ska det vara bra för? Man avänder ju ändå inte mer än ett program i taget."

Men jag har för mig att jag tyckte att det var lite besvärande att man inte kunde se skrivbordet när man hade nåt program igång...

Jag köpte min första Mac (iMac G4 @ 800 Mhz) oktober 2003 och den körde Mac OS X 10.2.6 Jaguar. Uppdaterade den till Panther och sedan Tiger.

Köpte min andra Mac (iMac 24" @ 2.16 GHz) i slutet av 2006 och den kör Mac OS X Tiger 10.4.10. Självfallet skall jag uppdatera till Leopard så fort det kommer ut.

Mvh/T

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-07 04:08

7.5.3 på en Performa 5200, bör ha varit 1995. Det buggigaste jag har varit med om på en mac, uppdaterades till 7.5.5 så fort det gick.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-10-07 09:39

Jag minns faktiskt inte, men det måste väl ha varit System 2 på en Mac 128. System 1 kom väl aldrig ut hos vanliga användare?

Tyvärr har jag inte kvar disketterna. (men jag har kvar tangentbordet)

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-10-07 09:44

Min första var en begagnad LC med system 7.nått (0.1 tror jag), inköpt någon gång 94-95 från Kristianstads högskola.

När jag sen började jobba i Lund fick jag en LCIII med 7.1, måste det ha varit. Jag klagade på den långsamma häcken och fick en PowerMac 8200/120 istället, sprillans ny med en 1705-skärm. Hm, vad kan den ha kört för OS? 7.5? Det var 1997.

När jag sen började på mitt nuvarande jobb fick jag en Lombard 333 vilket jag ångrade så länge jag hade den. Hade jag väntat någon månad hade jag ju fått en Pismo istället som ju var en betydligt modernare dator.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-07 10:19

En fil LCII med en StyleWriter till och System 7.1!

Så sent som ca -02 fick vi tag på en ny bläckpatron till härket, när vi desperat behövde en grej på den.

Tror det var 6.0.5 eller 6.0.7 på en SE/30. Vilken maskin!

Senast redigerat 2007-10-07 11:28

Första Macen på jobbet, en Macintosh II ci, med system 7.0 (1991)
Första egna Macen, en LC III, med System 7.1 (1994)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-07 11:55

Jag kanske skulle korrigera mitt? När jag började i Lund 1991 så använde jag först MacLunds macar. Hemma i studentrummet hade jag en Performa 6200. Jag tror att det var 7.0 men det kan ha varit 6an?

Jag är lite sen och har bara kört "de mer moderna" maskinerna. Det började hösten 2006 med en Mac Mini (10.4 Tiger) som såldes efter knappt 2 veckor. För 3 veckor sedan blev det ändring och inköp av en MacBook som kommer finnas kvar så länge som den presterar bra. Förhoppningsvis med nya 10.5 snart.

I år är det 20 åe sedan jag fick en Mac SE. I november (20:e tror jag) firar jag 20-årsjubileum.

Skall snart byta in min 5 år gamla iMac 800 till en ny 20-tummare. Numera privat då jag är pensionär.

Jag delar den allmänna uppfattningen att Mac OS X inte blev användbart förrän iom 10.2, men visst såldes det väl Macar med 10.0 respektive 10.1 förinstallerat (hitills har vi noll röster på dessa alternativ)?

Jag tror inte att 10.0 (och kanske inte heller 10.1) såldes förinstallerat. Jag köpte en Cube precis efter att det inte producerades längre (fick ringa runt till 10 återförsäljare för att hitta en), precis när 10.1 kom ut (25 sept. 2001). Cuben kom med System 9 installerat, och det första som jag gjorde var att uppgradera till OS X (utan System 9 kompatibilitetsmod, vilket jag aldrig har använt).

10.1 var lite kantigt, men det gick definitivt att jobba med det vilket jag gjorde. 10.0 på en Tangerine (orange) G3 dasslock var inte så bra, vilket jag hade provat, men det var lovande i alla fall.

System 6 på min Powerbook 100.

I maj, 2001 började Apple skicka med OS X förinstallerat när du handlade en Mac. 10.1 (Puma) släpptes i september samma år.

I slutet av januari, 2002 blev OS X det OS som en nyköpt Mac startade i. 10.2 (Jaguar) kom i augusti.

Bevaka tråden