Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handla på ebay

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-10-06 13:35

Någon som har köpt en synth på ebay? vad behöver man tänka på. det är från tyskland jag tänker på nu.

Känns som man kan bli blåst bara.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-06 13:53

Det är nog lugnt, men ett tips tror jag är att deala fraktfrågan med säljaren innan du börjar buda loss. Jag vann ett bud på en Prophet VS en gång och sedan ville han ha 2000:- för frakten, jag tvärvägrade.

• Medlem
  • 2007-10-06 14:41

Oj, hehe, ja jag har frågat killen om frakten, väntar på svar nu! Såg att det fanns någon förmedlartjänst vid betalning så man inte kan bli blåst. Vad hände när du vägrade? Fidk du dålig feedback och det stannade där eller?

Se till att få svar på alla frågor INNAN du bjuder. Frakt, skick etc... Kolla också så att säljaren har bra feedback, och om det finns negativ feedback, kolla om det var nyligen och om det är relevant. Ibland lämnar folk dålig feedback bara för att hämnas.

Låter det för bra för att var sant så är det oftast det. Börjar dom trixas med konstiga betalningsvarianter så se upp med det, eftersom det förekommer konto-kidnappning med otillbörliga personer som använder andras konton. Därför är det viktigt att kolla så att du betalar till rätt person. Wire-transfer, dvs vanlig banköverföring är vanligast till tyskland. Har du skandiabanken kan du göra det gratis online. De flesta andra banker tar betalt för detta.

http://www.gls-germany.com är ett bra och billigt företag som skickar till Sverige, tipsa säljaren om det. Ett klaviatur i case går på 300-400 kr.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-06 16:42

paypal är en bra betalningsmetod, men vissa säljare kan tycka att avgiften är för hög.

Jag har gjort 11 affärer på tyska ebay och inte haft problem med tyskarna alls. Trots min usla tyska har jag förstått all kommunikation via babelfish. Har bara upplevt tyskarna som schyssta affärsmän, men klart det finns rötägg där med.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-06 23:12

Samma erfarenhet här.
Har gjort ca 20 affärer, främst via tyska eBay och det har alltid gått smidigt (nästan).
Någon gång när man själv tycker man har gjort superfynder så kompenserar säljaren detta med att kräva extremt mycket för frakt så det är alltid bäst att ha sådant avklarat innan (åtminstonde om det handlar om lite dyrare prylar). Har bara handlat av folk med gott omdöme, och har alltid betalat allt i förskott och det har aldrig varit något problem. Många tyskar är risiga på engelska men det brukar gå att förstå varandra ändå när det gäller saker som pengar och vart prylarna ska skickas.

Mina erfarenheter av tyska ebay är att säljaren nästan alltid är beredd att skicka utomlands även om det bara står "Deutschland" i auktionen. Frågar man en amerikan det samma brukar reaktionen vara som om man frågade om man fick ge dem herpes.
I regel är det billigare att skicka från Tyskland till Sverige än inom Sverige. (ex. trumset 40€)
De brukar gilla pengarna direkt in på kontot ja, med IBAN/BIC-nummer går det hur smidigt som helst.

-Släng alltid iväg ett par frågor innan du bjuder så att du får en känsla för engelskakunskaperna och samarbetsvilligheten.
-Bra feedback-historia är såklart ett måste.

1
Bevaka tråden