Jag har en massa samplers, men Akai S5000 är bäst i min arsenal. Fönstret är jättestort och man kan manipulera ljud i all oändlighet. Min har USB-kort (expansion på S5k, standard på S6k) vilket gör att man kan sampla och editera i datorn och sedan skicka över till samplern (eller vice versa) samt att alla parametrar kan editeras på datorskärmen. Egentligen kan man lika gärna använda en softsampler, men jag gillar parameteruppsättningen, gränssnittet och soundet i S5000 bättre än de mjukisar jag testat. Dessutom belastar den inte datorn.
Jag köpte min för en spottstyver och har sett sådana för 2-3000 kronor. Löjligt billigt. Monterade en 40GB hårddisk i den för ett par hundralappar = enormt ljudbibliotek direkt i burken.
En nackdel är att den är stor och tung.
Edit: vill man verkligen trixa med ljuden så är Emu's Ultra-samplers kungar. De funkar lite som modularsynthar med sin modulationsmatris, där man kopplar olika delar till varandra. LFO kan styra startpunkten, man kan flytta looppunkter i realtid, reducera bitdjup, tjogtals med mer eller mindre esoteriska filtertyper, morfa olika samples...