Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sampler

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill någon tipsa om bra samplers som inte kostar fem-siffrigt belopp?

Mvh Mattias

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 23:10

Vad ska du ha samplern till? Ska det vara muk eller hårdvara? Rack eller klav?

Mvh
Demokid

• Medlem
  • 2007-10-07 23:38

mpc500 kostar numera bara 4106 kr (449€) på playback - tror dom dessutom fått ordning på enheterna numera så att de faktiskt funkar, men den är ju "aningens" begränsad till annat än trummor...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-08 10:15

Hårdvaru samplers är ganska billiga idag.

Keyboard sampler:

Emu Emulator-II, Riktigt LoFi, Samplar i 8 bit och spelar up i 14bit. Låter fantastiskt kul och lätt jobbad. *saknar*
Emu Emax, LoFi sampler med analoga filter. Ganska lite minne max 512kr tror jag.
Emu Emax-II, Lite mindre LoFi, digitala filter som låter helt ok och stereosamplingar. Finns allt ifrån 1-8 Mb RAM.
Mer info om Emu http://www.emulatorarchive.com/Samplers/samplers.html
Kurzweil K2000, Har aldrig testat men sägs låta bra.

Racksampler:
Emu Emax (Rack version
Emu Emax-II (Rack version)
EMu E5000, E6400, E4XT (Ultra modeller lite bättre)
Akai S3000, S3200, S5000 och S6000.

Mvh
Demokid

Sen finns ju EPS-maskinerna för intuitiv sampling och sekvensering.

Mitt tips är en Akai S3000/3000XL. Jag kör en gammal S3000.

+ Stor grafisk display, lättjobbad, otroligt stabil (har aldrig varit med om att min har hängt sig eller strulat), låter bra, funkar fint med en zipdrive. Man kan hitta dom för 1000-1500:- i bästa fall.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-10-08 19:24

kör med 2 akai s3000XL och en s1000.
är nöjd med den riggen. sequensar via datorn.

kan verkligen rekomendera akais samplers
[iofs använder jag den ena s3000 mindre än väntat]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-08 19:49

Jag kör en Emu E4xt Ultar med 128 Mb RAM och 128 röster. Jag är jätte nöjd och filtren låter riktigt bra... upp till 6-pole lowpass. Dessa är rätt billiga idag.

Mvh
Demokid

Ja, jag vet att jag haft min i tre år så "ny" är den kanske inte. Som någon skrev; vad ska du ha samplern till?

Ursprungligen av sisältää:

Ja, jag vet att jag haft min i tre år så "ny" är den kanske inte. Som någon skrev; vad ska du ha samplern till?

Haha ok, jag trodde den var hyfsat ny.. jaja. Jag ska använda den till att bygga beats och loopar och kanske till annat. Är du nöjd med din?

Beats och loopar - då låter det som om någon groovesampler, MPC eller liknande med inbyggda trumpads är ett vettigt alternativ.

Vanliga racksamplers är annars löjligt billiga, men det beror på hur stor tolerans du har för menyer och små skärmar, och är det framförallt trummor du ska skruva till så är det kanske overkill med en nyare Emu eller Akai.

Ursprungligen av false messiah:

Beats och loopar - då låter det som om någon groovesampler, MPC eller liknande med inbyggda trumpads är ett vettigt alternativ.

Vanliga racksamplers är annars löjligt billiga, men det beror på hur stor tolerans du har för menyer och små skärmar, och är det framförallt trummor du ska skruva till så är det kanske overkill med en nyare Emu eller Akai.

I och för sig så vill jag kunna göra mer än bara trumbeats,, vill kunna använda den live och spela in ljud och manipulera dem utan begränsningar.

Välj en groovesampler eller komplettera en vanlig sampler med en looppedal eller liknande i såna fall. Manipulera ljud utan begränsningar låter iofs mer som Max/MSP, Reaktor eller en Nord Modular G2, men det är förmodligen overkill.

Jag har en massa samplers, men Akai S5000 är bäst i min arsenal. Fönstret är jättestort och man kan manipulera ljud i all oändlighet. Min har USB-kort (expansion på S5k, standard på S6k) vilket gör att man kan sampla och editera i datorn och sedan skicka över till samplern (eller vice versa) samt att alla parametrar kan editeras på datorskärmen. Egentligen kan man lika gärna använda en softsampler, men jag gillar parameteruppsättningen, gränssnittet och soundet i S5000 bättre än de mjukisar jag testat. Dessutom belastar den inte datorn.

Jag köpte min för en spottstyver och har sett sådana för 2-3000 kronor. Löjligt billigt. Monterade en 40GB hårddisk i den för ett par hundralappar = enormt ljudbibliotek direkt i burken.

En nackdel är att den är stor och tung.

Edit: vill man verkligen trixa med ljuden så är Emu's Ultra-samplers kungar. De funkar lite som modularsynthar med sin modulationsmatris, där man kopplar olika delar till varandra. LFO kan styra startpunkten, man kan flytta looppunkter i realtid, reducera bitdjup, tjogtals med mer eller mindre esoteriska filtertyper, morfa olika samples...

1
Bevaka tråden