Jag har en iMac revA som står och väsnas.
Bytte fläkt i den för ett år sen, till en ställbar fläkt som var väldigt tyst när den var ny.
Man får ignorera klantarshlarna som säljer datagrejer, mät själv grejerna som ni ska ha, det är lite drygt 9x9 centimeters fläktar som passar, det finns utrymme för att bända/såga lite i plåtarna om det skulle krävas nån millimeter hit eller dit. Ställsladden lät jag sticka ut på sidan, tänkte först fixa ett vridreglage ut genom en av de två ljudutgångarna på framsidan som jag aldrig använder, men det vart aldrig av.
Nästa gång jag öppnar den så stoppar jag in sladden för gott, har aldrig använt annat än det lägsta läget annat än för att leka lite - ...vvvrooom vrrooomm...
Tystheten höll dock inte i sig särskillt länge, antagligen köpte jag en fläkt med skruttiga lager.
Nu låter den som bara den igen, men min enda referens är numera min Pismo, och det torde vara det tystaste som finns med äpple på ;P
Jag var först lite orolig att min iMac skulle bli het eftersom luftflödet drastiskt minskade, men enda eventuella skillnaden skulle kunna vara att mindre damm samlas innuti
Ev. skulle man kanske våga att skippa fläkt helt...men då rekomenderar jag en digitaltermometer med larm