Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nervöst sammanbrott?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-10-09 08:30

Hej

på mitt jobb så har de haft den ytterst dåliga smaken att köpa in en pc som skall fungera som musikdator i en projektstudio. Datorn är en ny dell dimension med ett lågprofilskal för att göra allting svårt. Den har dessutom endast usbingångar, ingen firewire så långt ögat kan se.
Ljudkortet däremot är ett onyx satellitekort...som bara har firewire...
efter mycket om och men har jag lyckats hitta ett pci-lågprofilskort till firewire som passar det lilla skalet..
men nu hittas inte kortet av datorn!
det är korrekt installerat i datorn, och det finns inga drivrutiner för den borde hitta det automatiskt..men icke!

någon som har något bra tips på hur jag skall gå vidare? här har mina idéer tagit slut. Det finns inga andra pci-slots som passar kortet heller..så jag kan inte prova byta slot..och jag skulle behövt få datorn fungerande redan i augusti..så det är såklart brådis.

datorn körde ursprungligen vista, men har xp nu...men det ska inte spela någon roll? den hittar iallafall inte firewirekortet i enhetshanteraren..

så..hjälp?

Går det inte att skicka tillbaka härket och leta upp en vettigare dator istället?

  • Medlem
  • 2007-10-09 08:51

Är firewirekortet installerat enligt instruktionerna för det?

  • Medlem
  • 2007-10-09 09:24

volle....eller hur? jag har försökt ditt förslag....och få en macbook eller dylikt..men icke..får inte det

jgb..firewirekortet är installerat...dess asioinställningar finns att finna i cubase, men problemet är att själva pcikortet hittas inte av datorn. på satellite ljudkortet finns det en lampa för firewire som skall lysa när den är ikopplad....den lyser inte...firewiresladden fungerar för det är inga problem när jag kopplar den till min mac...

Datorn hittar pci-firewirekortet, sätter ett frågetecken på det i enhetshanteraren..men det går inte att använda.
Så det är firewirelänken mellan datorn och ljudkortet som bråkar.
Och jag har inte heller någon annan dator som jag kan prova på om kortet fungerar.

saken är att kortet skall bara vara att stoppa in i datorn, sedan skall datorn hitta kortet automatiskt..så det finns inga drivrutiner för det >(
så...fortfarande..hjälp

  • Medlem
  • 2007-10-09 09:37

Om enhetshanteraren sätter frågetecken på det så känns det inte som ett bra tecken. Finns ingen ytterligare information där?

Alltså jag tror att datorn måste ha någon sorts drivrutin för kortet.
Testa att säka efter ny programvara och se om kortet dyker upp.

Typ kontrollpanelen-> Enhetsh.-> Sök efter ny programvara (eller nått)

Om kortet hittas så kan du testa att installera drivrutiner från "windowskatalogen".

Annars kan det ju vara nån biosgrej kanske?

  • Medlem
  • 2007-10-09 09:49

Låter mer som nån köpt in en snikburk. PC har väl inte så mycket med saken att göra.

Syns kortet om du kör "msinfo32" ? Några konflikter etc?

/Mein

  • Medlem
  • 2007-10-09 10:22

mein hehe såklart...det är nog inte pci överlag...

jag är inget pc geni..hur installerar jag från windowskatalogen?
jag har inte kört msinfo32 heller

förlåt för noobfrågor
och tack för all hjälp förresten

  • Medlem
  • 2007-10-09 14:11

Hehe, inga problem.

klicka på start -> kör(run) och på raden skriver du "msinfo32" och klickar "ok". Nu får du upp en blaffa som heter systeminformation. Klicka på översta plustecknet (maskinvaruresurser) och kolla på konflikter. Gissar att 16, 17, 18 och kanske 19 samt 20 har en del tillsammans. Kolla vart ditt FW-kort ligger. Gissar också att du har två portar att stoppa FW-kortet i så testa att byta.

Kolla om du inte kan hitta en annan PC att testa kortet i. Den har ju hänt mer än en gång att sådana grejor är paj från fabrik.

/Mein

  • Medlem
  • 2007-10-11 08:10

ifall det inte funkar..har ni något tips på vart i malmö jag skall lämna in burken för översyn?
gärna något ställe nära sofielund hehe

tack på förhand

  • Medlem
  • 2007-10-11 12:52

efter en massa om, och lika mycket men så löste det sig. Jag fick googla fram ljud/video drivern + att jag hittade en senare drivrutin till satellitekortet..så nu funkar det

happy times!

tack för all hjälp
Värme

  • Medlem
  • 2007-10-11 13:02

Känns skönt att veta att det ordnade sig.

1
Bevaka tråden