Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ken Burns-effekt till bröllopet

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-05-06 21:32

Hej!

Till ett bröllop tänkte jag göra en bildkavalkad med flytande bilder á la "Ken Burns effekten", men min dator är för slö för att kunna hantera detta vettigt i iMovie. Finns denna effekt för nerladdning till iMovie i OS9 eller som ett annat program där man kan göra olika övergångar mellan bilder samt lägga till tal, musik osv? Är intresserad av både program för OS9 och OSX. Fick ett tips för ett tag sedan om att prova något litet program för att göra ett bildspel med övergångar, men det ryckte som skam det med. Vad finns det för alternativ och varför är iMovie så himla slött under X?

/Fredrik

Jag har tyvärr inget tips...

Håller dock med om att iMovie är slött. Gjorde en sån där text-åkning i iMovie (tror t o m att det var i OS 9) och den hackade som attan den med även när det var "färdigt" och överkopierat på videoband.

Mac-hack.:(

• Medlem
  • 2003-05-07 08:50

Jag kan absolut inte göra någonting i nya iMovie. Så fort jag klickar på någon knapp i programmet så sätter badbollen igång och håller sedan på ett bra tag. Man blir gråtfärdig. Vissa program, speciellt de med grafisk intensitet fungerar föga bra på långsammare (och även riktigt snabba?) G4 processorer verkar det som. Problemet med iMovie version 3 verkar vara ett sådant. Vad är det som gör programmet så himla trögt, vad skiljer det från version 2? Det känns rätt ostimulerande att behöva boota om i OS 9 för att redigera lite film eller bilder i programmet. Tur att man KAN boota om till OS 9, det kan visst inte alla har jag förstått. Finns det några snabba(re) alternativ till iMovie där jag även kan lattja med stillbilder och hitta en effekt liknande Ken Burns-varianten, eller några andra frisstående pluggar till iMovie i OS 9? Kollade på Virtix som hade en "Zoom & Pan" effekt, men den verkar inte riktigt fungera som KB-effekten. Jag vill att bilderna ska flyta in i varanda sådär läckert, ni vet...

/Fredrik

• Medlem
  • 2003-05-09 08:12

*Tragik*

Och halvbrådis är det med....

/Fredrik

• Oregistrerad
  • 2003-05-09 18:47

"Still life" verkar vara bra för sånt.

• Medlem
  • 2003-05-11 10:20

Ja! Ja! Ja!

Ett STORT tack för tipset. Det var exakt det här som jag letade efter. Funderar t o m att köpa programmet.

Sen vette 17 hur jag ska gå tillväga för att visa detta på en projektor. Jag är inte ens säker på filken bildstorlek man ska använda, samt om man kanske ska öka dpi'n något för att få skärpa "hela vägen" i bilderna?

Vi säger att jag tänkt, för enkelhetens skull att presentera detta i TV-upplösning, det borde väl funka bra på en projektor då med eller måste jag ha högre upplösning på bilderna då? Hur gör jag med dpi'n? 72 dpi ser grynigt ut när man zoomar. Räcker det med att gå upp till 150? Min burk är inte så pigg och det får inte rycka hur mycket som helst heller vid uppspelningen.

Alla tips beträffande bildformat, upplösning, anslutning till tv eller projektor osv osv emmottages mer än tacksamt!

Tack!

Fredrik

• Oregistrerad
  • 2003-05-11 14:50

JAg är verkligen inte haj på sånt här. Men jag tror nog inte att ryckigheten överförs till quicktime filmen. Om du väljer för stort format på filmen så blir det nog ryckigt men vid konverteringen överförs inte nån ryckighet beroende på högt dpi tal (tror jag )
Skkulle vara kul att höra hur det blir , jag har länge varit sugen på att testa.

• Medlem
  • Örebro
  • 2003-05-11 17:52

TV lirar i 720x576 alt. 768x576 borende på 5:4 eller 4:3 format.

Din bilder är med största sannolikhet 2-4 gånger så stor som TV formatet.
För att du ska kunna Zooma runt som en galning i bilderna behöver du inte ha 150+dpi. 72dpi räcker gott och väl.

Varför laggar de?
Min gissning är Hårddisken i kombination med lite RAM, du har sannolikt en grymt stor bild som kräver en snabb disk för att kunna leverera tillräckligt med information för att du ska kunna få en flyttande rörelse.
RAM??
Datorn använder minnet till att buffra in i framtiden...stor bilder äter mycket minne, om du nu gör övertoningar mellan bilder så är de 2 bilder som ska in i minnet...

Testa dig fram till en vettigt kombination mellan DPI och lagg.
Om du vill komma riktigt när i en bild utan att krämma på DPI, klipp ut bilden i tex Photoshop, gör den till 72dpi, Zooma ut ur bilden sen gör du en Dissolve över till originalbilden, som även den är i 72dpi...vippz o du har gått förbi laggproblemet.

Dagens projjar är rätt bra, men långt bort ifrån moderna skärmar...Så skicka inte på tok hög DPI i tron om att de blir bättre kvalité.

Lycka till!

• Medlem
  • 2003-05-16 11:36

Jag kom på att i iView MediaPro, som jag redan har, så kan man göra en film med crossfadeövergångar i QT-format. Visst, det blir inte lika tjusigt som "Ken Burns"-effekten, men det får nästan duga. Däremot så får jag inte ljudspåren för varje bild (som jag pratat in) att spelas upp...nån som vet?

/Fredrik

1
Bevaka tråden