Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kass usb-latency med macbook

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Blir galen på detta problem. Det är så att jag har en usb-guitar som jag kan koppla till min väns PC och köra med 9ms latency helt utan problem. Medans på min macbook så måste jag ställa närmare 30ms för det inte ska hacka och låta illa. Har senaste version av drivrutiner och programvaror.

Jag använder mig utav "native instruments guitar combos" både i os X och i windows. Har även förjäves sökt på nätet i ett par timmar för en lösning men utan lycka.

Har letat runt bland systeminställningar och dylikt i Os X men man jag hittar ingenstans där man kan ändra något som påverkar latencyn. Rent av skrämmande dåligt med inställningsmöjligheter.

Måste jag byta bort macen mot en pc för att kunna få låg usb-latency eller hur löser jag detta?

Bufferinställningarna ska du isåfall göra i guitar combos. Inte bland systeminställningarna.

Ursprungligen av Volantiz:

Bufferinställningarna ska du isåfall göra i guitar combos. Inte bland systeminställningarna.

Man kan inte göra så mycket mer än justera latencyn i guitar combos och välja andra in/ut-enheter. Det ser exakt likadant ut i windows och där fungerar allt direkt ur lådan med låg latency.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-09 14:12

Jag byter GÄRNA min PC mot din Mac serru!

Har du uppdaterat Firmware också?

http://www.idg.se/2.1085/1.124251

(bad....)

Mvh

Ursprungligen av Katzenjammer:

Din vän råkar inte ha ASIO rutiner installerade för sitt ljudkort? Det skulle sänka hans latency rejält. Hur pass låg latency Core Audio ger i OSX har jag ingen aning om, men antar det hänger på det. Det finns inga, som för Windows, ASIO4ALL liknande rutiner för OSX?

För windows får man installera en ASIO-drivrutin vilket man inte behöver i Os X. Men det kan väl inte vara så att Core Audio är så här pass odugligt? Jag har inte gett upp hoppet än och hoppas innerligt att det är någon inställning någonstans som är galen.

Ursprungligen av Lordlondon:

Har du uppdaterat Firmware också?

http://www.idg.se/2.1085/1.124251

(bad....)

Mvh

Dator är helt uppdaterad, men jag vill minnas att den där firmware-uppdateringen inte kom till första generationen macbook. Så jag tror inte jag ska vara drabbad.

Din vän råkar inte ha ASIO rutiner installerade för sitt ljudkort? Det skulle sänka hans latency rejält. Hur pass låg latency Core Audio ger i OSX har jag ingen aning om, men antar det hänger på det. Det finns inga, som för Windows, ASIO4ALL liknande rutiner för OSX?

CoreAudio är absolut inte så odugligt.. så de tankarna kan du lägga ner. Däremot så är det väldigt möjligt att problemet är Guitar Combos. Jag ser verkligen inte Native Instruments som några höjdare om man vill ha väl fungerande saker (även om de senaste uppdateringarna har strulat förvånadsvärt lite för mig om man bortser från deras #€&#€ kore). Hur som helst.. vilken version av Guitar Combos är det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-09 14:44

Core Audio är tusen år bättre än ASIO. Men Native Instruments lämnar ofta mycket övrigt att önska när det kommer till att leverera färdig programvara. De vill ha in snabba pengar, det är deras metodik.

---

edit: haha, såg inte ditt svar Volle men vi svarade ju rätt likt

Core audio har en av de absolut lägsta latensyn bland alla libs.
Speciellt under hög last!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-09 20:50

CoreAudio är the state of the art. En ljudingengör på jobbet blir salig varje gång han får berätta hur genialt Apple lagt ljudhanteringen i OSX. CoreAudio ligger djupt inne i OS på "grundnivå" och tar inga omvägar som ljudhanteringen i t.ex. Windows gör. Idag anses CoreAudio vara det mest avancerade som finns när man talar om cpu-hanterad binärt ljud.

PsychoSaurus, har du uppdaterat till 1.1.1 UB uppdateringen? Tänkte om det var något som kunde påverka prestandan.

Jag är helt inne på katzens spår där. Känns som att appen kanske körs i emulerat läge.

Och kan vi lägga ner CoreAudio-snacket nu?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-10 09:07

Presic det volantiz sade tänkte jag skriva... man kan ju köra gamla versioner av program på nya macar, då blir allt mkt slöare... kolla i aktivitetskontroll, om det står intel eller ppc vid processen för guitarrigg.

1
Bevaka tråden