Tjena Taz,
hur kommer det sig att jag alltid känner mig som FileMaker-analfabet när du föreslår lösningar på mina databas-problem?
Sorry, det är inte min avsikt.
1. Jag vill kunna se relaterad information från tabell 3 i tabell 1s poster.
Jo, just det så står det faktiskt exakt i den ursprungliga frågan, men om jag ställer frågan på nytt då? Varför och i vilket syfte och på vilket sätt och vad är det för uppgift som kan lösas för användaren genom att denne ser relaterade poster i tabell 3 i tabell 1. Nu kan jag tipsa dig om vettiga svar på frågan också: "Jag håller på och bygger en ordermottagningsfunktion och i tabell tre lagras de olika färgerna som på de olika storlekarna, de senare finns i tabell 2. Är du med på vad det är för information jag efterlyser här? Anledningen till att jag frågar kan jag också berätta om: utifrån ditt svar kanske det är möjligt att hitta på en sk workaround, dvs ett helt annat sätt att göra samma sak. Ibland kan det vara lättare att inte lösa ett problem utan istället hittar man på en lösning så att man kan helt enkelt gå förbi det. Men om du bara upprepar med en papegojas envishet - för att jag vill det, så får jag inga ytterligare möjligheter att hitta på något kreativt.
2. Jag har skrivit ett script som i ett fält i tabell 2 lägger ihop text från ett fält ur relaterade poster i tabell 3 (för övrigt något jag tidigare ordnat med din hjälp). Men scriptet måste, så vitt jag förstår, köras manuellt och textihopläggningen kan inte ske automatiskt varje gång jag lägger till en relaterad post.
Textihopläggningen kan man göra med beräkningsfält, man behöver inte script. Men pga prestandaproblem kan det vara fiffigt att istället för att göra beräkningsfält med beräkningar som innehåller information från relaterade fält, som därmed inte kan lagras, så kan det vara fiffigare att låta ett manus tugga igenom alla poster och lagra informationen i trevliga indexerade text-fält. Man kan också tänka sig att man vid skapandet av posterna använder sig av automatiska data, som kan vara en beräkning, för att fylla i informationen.
3. Värdelistor hänger jag inte riktigt med på. En värdelista används väl för att styra/hjälpa inmatning i ett fält och inte för att visa data i en tabell?
En värdelista kan vara baserad på ett relaterat fält, det betyder att alla värden som finns i värdelistan är de relaterade värdena, på så vis visas exakt vad du vill.
4. Jo jag vill gärna visa tabell 3s data genom en portal för tabell 2 i tabell 1, och det skulle vara bra rimligt också eftersom poster i tabell 3 som relaterar till enskilda poster i tabell 2 sällan skulle överskrida 2.
Portal i portal går inte, men att skapa beräkningsfält i tabell 2, baserat på innehåll i tabell 3 (relaterade fält används alltså i beräkningen) gör att du kan visa en porta i tabell 1 som visar poster från tabell 2 och fält i tabell 2 som egentligen är relaterade fält borta i tabell 3.
5. Här känner jag mig ordentligt ute på djupt vatten. Jag hänger inte alls med på vad jag ska göra med variabelfält eller hur det skulle fungera.
Ok, hinner inte svara på det, hoppas återkomma.