Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac No2 enters the ring...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I väntan på min iMac har jag ikväll tagit hand om en stackars 5200 som stod och led på en vind.
Min första Mac.
Klämde, kände, surfade lite grand. Men den var förfääärligt seg. Men vad kan man förvänta sig av en 8år gammal dator..?
Kul känns det iaf. Den har ju TV/video-kort så vid tillfälle skall jag sätta mig och exprimentera med den läckra apple-fjärrkontrollen.
Bara en sådan sak. Apple-fjärr liksom.

5200 och 6200 är bland det sämsta Apple släppt. FRUKTANSVÄRT sega maskiner som dessutom stryper proscessorn genom sin kassa mammakortsdesign.

Läste detta någonstans på webben...

Tur att min mor INTE fick tag på en av dessa då det begav sig. Det blev en LC 630 istället. Den är för bövelen snabbare i responsen trots sin 68040 proffessor! (jag menar processor.)

Jo, jag hade ju hört att den inte var världens snabbaste men den var faktiskt förbluffande seg. Med 10Mb/s bredbandsanslutning så tar det 1,5-2 minuter att öppna 99macs websida...

• Oregistrerad
  • 2003-05-07 07:59

Hanteringen av nätverksdata till skärm ihop med ADB och tjafs går genom massa olika breda bussar med bufferkretsar och junk... Ingen apple om vi säger så
Kolla på www.lowendmac.com och begrunda...
Processorn är inte så seg... men implementeringen
Men designen är ju ganska fräck

Jo visst är designen cool. Som en sovjetisk iMac. Typ. Var i Oranienburg i gamla östtyskland härom veckan och där hade 5200an platsat perfekt.
Provade precis Tv-funktionen. Funkar utmärkt. Ni skulle sett barnens förbluffade ansiktsuttryck när Bolibompa plötsligt dök upp på pappas nya konstiga dator... Succé!

• Medlem
  • Gällivare
  • 2003-05-07 22:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Hanteringen av nätverksdata till skärm ihop med ADB och tjafs går genom massa olika breda bussar med bufferkretsar och junk... Ingen apple om vi säger så
Kolla på www.lowendmac.com och begrunda...
Processorn är inte så seg... men implementeringen
Men designen är ju ganska fräck

Proppen i just 5200/6200 (603, inte 603e), är en dunderkalkon i Macen, L1-cachet är för lite för 68k-emuleringen. Prova en 5300/6300 med 603e istället känns mer än dubbelt så snabb trots marginellt högre klockfrekvens.

Ett kul party-trix är att plugga in en playstation i videoingången, gömma undan burkeno ch sedan visar man pc-kompisar spelgrafiken på en Mac från 1995...:D

Lyckades till och med lura i en del att Mac och PS har kompatibla handkontroller:D

Värt att veta är att logikkorten från 630/5260/5300/63xx/6400/5400/5500/6500 passar direkt in i din burk(alla är betydligt snabbare än det du har nu) du kan likaså flytta över TV/videokort till en nyare burk.

Helst 5500/6500 var en riktigt bra dator.

Edit: Måste hålla med om att moderkortsdesignen efter 630 och före 5400/6400 var kalkon, på 5400/6400 var det bara grafiken som var sunkig. 5500/6500 var nära perfekt, RageII grafik, 50 Mhz buss och proppar på upp till 300MHz.

Senast redigerat 2003-05-07 22:54

Logikkort? Was ist das?

• Medlem
  • Gällivare
  • 2003-05-08 06:46

Moderkort, mammakort.

1
Bevaka tråden