Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läsa Panasonic P2-kort till Mac Book Pro

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-11 12:24

Skall läsa Panasonic P2 kort till min Mac Book Pro. Jag vill inte använda kameran. Finns det någon adapter från P2 kortet till Macen til ett rimligt pris som funkar? P2 korten passar i PC-card platser (PCMCIA) och Macen har Expresscard plats.

Kort alltså, finns det PC-card till Expresscard-adapter som fungera med P2 kort?

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-11 12:51

[http://www.duel-systemsadapters.com/?productid=DP-0001

Googla runt - någon i Sverige säljer säker sådana här adapters. Det finns säkert flera tillverkare. Det handlar ju bara om en PCI-till-PCIExpress-adapter.

• Medlem
  • 2007-10-11 12:53

Jag vet inte ens vad P2-kort är, men generellt sett så funkar det som funkar till PC till Mac. Konvertera express till PC-card känns inte särskilt rimligt, eftersom Express är mycket mindre. Du skulle behöva ha den hängande utanför kortplatsen. Då skulle jag personligen föredra en USB-lösning.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-11 13:10

Nej, givetvis kan man aldrig trycka in ett P2-kort (PCI/CIA) i en PCIexpress-slot. Det är häng utanför (en kort sladd) som är enda lösningen.
P2 är Panasonics PCI-kort fullproppade med supersnabba flashminnen - upp till 8 (eller är det 16?) GB i varje kort. Man kan filma äkta HD rakt in på dessa kort. Det är ett paradigmskifte - Panasonic har som första företag kommit med en standard för professionell video utan rörliga delar (Sony kör skivor). P2 - eller motsvarande framtida kort - är The Future. Och The Future är redan här.
Än så länge kostar det vääääldigt mycket pengar per minut filmat material, men det är en annan femma

En kollega använder en sån hägutanpåmedsladd-lösning. Kika på detta blogginlägget.
http://blogs.adobe.com/davtechtable/2007/10/intro_to_premierepro_and_p2_su.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-15 08:03

Tack för alla svar. Jag har lånat en gammal power book med PC-card port. För mig blev det enklaste lösningen. Skulle dock gärna hitta en billig variant på utanpåmedsladd-lösning... Jag har hört att det skulle gå att hitta nån för ett par hundralappar.

Det här svaret borde förklara bristen på billiga lösningar:

Remember Guys, that the P2 card is a PCI peripheral device. It has to plug into a PCI bus (CARDBUS is a PCI extension). There is no way to extend it inexpensively and it has to plug into a PCI bus on your computer.

The P2 Drive is actually a full, dedicated computer with 5 CARDBUS (PCI) slots. This is the reason for the price. A standard PCMCIA reader or extender will not work. It HAS to be CARDBUS.

This limits the inexpensive options to a PCI CARDBUS adapter card. Unfortunately it will only be accessible from the BACK of the PC and cannot be inexpensively extended to the front.

As we mentioned before, we have been testing a number of cards and chose one with a chip-set optimized for the P2 cards. Speed optimized Firmware is now finished as well and the cards will be available shortly.

This is absolutely and by far the fastest way to transfer data from the P2 card to your PC, although not very convenient.

Best Regards,

David Linetsky
President
Specialized Communications Corp.
20940 Twin Springs Drive
Smithsburg, MD 21783-1510 USA
800-359-1858
301-790-0103
Fax: 301-790-0173
davidl@spec-comm.com
www.spec-comm.com

• Medlem
  • 2007-11-12 22:58

Med en Duel Adapter kortläsare kan du tanka in materialet i MacBook Pro. Min köpte jag på svenska www.infoferenda.com.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-19 22:09

Tack tello! Detta verkar vara precis den grej jag letat efter. Har du själv tankat in material från P2-card med denna? och har du tankat in från 16GB-kort?

1
Bevaka tråden