Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handbrake: "2-pass encoding" resp "turbo first pass"?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Nu ska hela DVDsamlingen digitaliseras! Via Airport-Disc kommer alla filmer att kunna ses av alla datorer här hemma.

Strategi:
* Rippa med MacTheRipper
* Komprimera med Handbrake 0.9.1
* En iMacG5 kommer få jobba dag och natt med Handbrake:andet.

Frågor:
* Vilka inställningar ska jag satsa på i Handbrake? Det är kring 70 filmer. Kvalitén ska vara god på en 42tum plasma (spelas upp via en MacMini). MEN filerna ska inte större än nödvändigt.

* encoder: h264 main antar jag
* quality: blir average 1000KBit/s hyggligt för en vanlig? (blir cirka 1200MB/film)
* Vad är "2-pass encoding" resp "turbo first pass"

/Johannes

Fler frågor (Audio&Sub):

* "Forced subs only" ?! Vad menas med det valet?
* "6-channel discrete" ?! Är det DTS-ljud? (Det finns en annan Dolby Surround.)

/Johannes

H.264 är att rekommendera, blir mycket bra kvalitet. Men det tar tid, förstår du säkert.
Huttade detta ang. 2-pass och turbo:

Citat:

When you use average bitrate in 2-pass mode, the encoding will take twice as long. On the first pass, it won't write your movie to the hard drive. Instead, it will record a log file with statistics about the video. Then, on the second pass, when it does write your movie to disk, the encoder has a log file to use, so it doesn't have to guess. This means it can do a better job doling out bitrate, and you get a better quality video that's closer to the average bitrate you told it use.

If taking twice as long doesn't sound like a good idea to you, look towards the Turbo checkbox. By enabling this, when encoding 2-pass with x264, you can cut down the time of the first pass by 50%-75%. There will be a drop in quality, but so slight as to be imperceptible to the eye.

Forced subs är när dvd-skivan tvingar fram undertexter trots att man har dem avstängda. T.ex. när någon pratar på klingon i en Star Trek-film.

Tack Niklas.

Förslag på inställningar på mitt standardiserade rippnings-projekt:

* encoder: h264 main
* quality: average 1000KBit/s (blir cirka 1200MB/film)
* 2-pass encoding" yes
* "turbo first pass" yes
* "Forced subs only" no

ÄNNU OKLART:
* "6-channel discrete" (384KBit/s)

elller....

* "Dolby Surround." (128KBit/s)

/Johannes

(Är 1000KBit/s ett bra val förresten?!)

Väljer man AppleTV föreslås 2500KBit/s.

Senast redigerat 2007-10-12 16:19

2500 är väl absoluta max för H.264 om jag inte minns fel? Själv är jag väldigt nöjd med kvaliteten på kodningar vid 1200-1500. Testa att koda bara ett kapitel i flera olika kvaliteter så ser du kanske själv vart du ska lägga dig på för nivå.

-> Niklas.

Låter klokt. Spec:ar

* encoder: h264 main
* quality: average 1250 KBit/s
* 2-pass encoding" yes
* "turbo first pass" yes
* "Forced subs only" no
* Ljud: "Dolby Surround." (128KBit/s)

Shit, nu skulle man ha 30 Macmini's som gjorde jobbet.

1
Bevaka tråden