Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför undvika LCD bildskärmar med TN paneler för bildredigering?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-10-14 01:07

Har nu länge funderat på vilken(vilka) skärm jag vill ha. Den ska vara en 20" stor. Hittade en jättefin och svinbillig BENQ och hade bestämt mig för att köpa. Råkade sedan av en slump läsa allt nedtrackande på TN-paneler.
Vad är det som är så dåligt med TN?
Är det så stor skillnad?

Jag jobbar med Photoshop, Illustrator, Flash och lite InDesign. Är valet av panel viktigt eller funkar en TN-panel?

Jag behöver råd så tack för all hjälp som kan ramla in.

OBS! Varför jag gärna skulle välja TN är priset. Jag har en toppbudget på ca 2500 kr och då verkar det andra så dyrt...

Här finns lite mer information om TN och andra LCD-typer:
http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD

Så här står det på Wikipedia:
The TN display suffers from limited viewing angles, especially in the vertical direction, and most are unable to display the full 16.7 million colors (24-bit truecolor) available from modern graphics cards.

These particular panels, with 6 bits per color channel as opposed to 8, can approach 24-bit color using a dithering method which combines adjacent pixels to simulate the desired shade.

They can also use FRC (Frame Rate Control), the less conspicuous of the two. FRC quickly cycles pixels over time to simulate a given shade. These color simulation methods are noticeable to most people and discomforting for some. FRC tends to be most noticeable in darker tones. Dithering has the tendency to appear as if the individual pixels of the LCD were actually visible.

Overall, color reproduction and linearity on TN panels is poor.

Beror också lite på hur dina bilder skall användas. Är det bara för hemmabruk ("titta på kort") och kanske skicka iväg lite bilder för framkallning på något postorderlabb så räcker ju en vanlig, billig skärm ganska långt. Ställ in med skärmkalibreringsverktygen i Systeminställningar och gör lite provutskrifter/provframkallningar så att du lär dig på ett ungefär hur slutresultatet står sig mot intrycket på skärmen. Sitter med en ny men billig ViewSonic på jobbet som är svårinställd å det grövsta (den är gjord för att ställas in på Adobe sRGB med "technicolor"-stuk på allt man tittar på), men visst går detn att använda. Trycksakerna tas ändå i slutändan fram på en annan G5a med Apple Cinema Dispaly.

Handlar det om lite högre krav som fotograf eller kanske om bilderna skall tryckas finns det flera trådar här som tar upp för- och nackdelar med olika skärmar. Titta i underforumet http://www.99.se/bildskaermar-grafikkort/

• Medlem
  • Danderyd
  • 2007-10-14 21:56

Ok! Så jag som jobbar med bildredigering och flash bör ha lite bättre skärm då??
Något tips??

1
Bevaka tråden