Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lång laddningstid?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur lång tid brukar det ta för er att ladda er iphone efter att den börjat varna?

Laddar via USB från datorn och tycker att det tar en jääkla tid innan batteriet är fullt.
Min SE W880 tog en knapp timme att ladda fullt, iphonen får stå minst 3-4 innan den är fulladdad.

Och en annan fråga när vi ändå är inne på batteriet,
vilken ljusstyrka kör ni på?, antar att den är ganska avgörande när man ser till hur lång tid batteriet räcker.
Jag har ung 75% ljusstyrka och upplever batteritiden som något kort, kanske ska sänka till 50?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-14 11:01

usb strömmen är inte så stark så koppla in den på ditt vanliga elnät ifall du vill att det skall gå fortare. Var det genom datorn din SE vart laddad på en timme?

SE batteri kalibrering har alltid vart lite märklig. Du kan stoppa in en den ien laddare med 12% batteri kvar. OCh ta ut den efter 15min och då är den laddad till 78%. Knappast troligt.

Ang skärmen är det bästa ifall du har den på auto. Dvs den höjer och sänger sig efter vad som är "bäst" för tillfället. Finns under "Settings"

men även om jag har den på auto så kan man ställa styrkan via dragbaren.. har inte märkt att skärmen dimmar ner mer vid solljus i nuläget, men det är kanske knappt märkbart?

skärmen blir starkare i soljus, för då behöver den mer ljusstyrka för att du ska se något,, i mörker så använder den mindre ljusstyrka för då ser du så lätt ändå..

Ja så ska det naturligtvis vara, men har någon sett denna effekten i autoläge?

japp den funkar kanon för mig.. jag har typ ljusstyrkan på 50% och auto,

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-15 10:01

Sätter du på auto och 100% kommer den alltid vara 100%, ju längre du har % ju större skillnad blir det med "auto".

När den varit i sleep så smäller den på max ljus när du trycker igång den, men dimmar ner när du väl "slidat", testa i mörker ser man tydligt skillnaden.

Och ja, skärmbelysningen drar massa ström, förutsatt att telefonen inte bara ligger i fickan då

Tycker "auto" funktionen för ljusstyrka är rätt rolig ändå, även om man har satt på automatisk ljusstyrka så kan man ändå dra i max ljusstyrka.

men det är från vilken utgångspunkt du väljer att ljusstyrkan ska starta.. har du på 100% så minskar den aldrig..
men om du har på 50% så sjunker inte ljusstyrkan under 50%.,.

eller ja, så har jag uppfattat det

Testade detta nyss, om jag har auto på off och går in i ett knallmörkt rum och sedan sätter auto på on, så dimmar belysningen ner något..

Provade att sätta telefonen under en lampa med auto på off och slog sedan på auto igen, och belysningen dimmar ner där också?!

Eh, borde inte iphonens belysning bli starkare i mörker när jag slår på auto och tvärtom?

Begriper faktiskt inte hur dimningen funkar för jag har aldrig sett den "in action"

Ursprungligen av vic viper:

Testade detta nyss, om jag har auto på off och går in i ett knallmörkt rum och sedan sätter auto på on, så dimmar belysningen ner något..

Provade att sätta telefonen under en lampa med auto på off och slog sedan på auto igen, och belysningen dimmar ner där också?!

Eh, borde inte iphonens belysning bli starkare i mörker när jag slår på auto och tvärtom?

Begriper faktiskt inte hur dimningen funkar för jag har aldrig sett den "in action"

När det är mörkt så behöver den använda mindre ljus, och i dagsljus mer ljusstyrka vad jag förstått.

Jo men i´vilket fall så borde ju inte ljusstyrkan gå åt "samma håll" när jag är i ett ljust kontra mörkt rum?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-15 13:17

Oj vad ni inte fattat

Ljusstyrkan i kombo med auto innebär att du sätter en relativ ljusstyrka istället för en fast. Ljussensorn i telefonen ser till att skärmen alltid ska vara "samma" i förhållande till omgivningen. Alltså, skärmen ska upplevas vara lika ljus när det är dagsljus som glödlampsljus. Allt för att den inte ska lysa onödigt mycket och därmed dra för mycket batteri.

Att den "dimmar" ner när du håller den under en lampa beror på att lampan inte är solen. En solig dag är det 10'000-20'000 lux, en glödlampa är i regel 20-50 lux (inte tusen). Så att den dimmar ner när du håller den under lampan är helt rätt. Max-ljus får du bara om du står i solen med telefonen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-16 00:57

Lugn om jag lånar tråd lite handlar om ungefär liknande...jag undrar om det finns ngn inställning eller pgram för att hindra automatisk laddning genom usb? Är ju inte bra för batteriet att det laddas varje gng man ska synca den med iTunes.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-16 09:23

Eller så använder du bara din iPhone och köper ett nytt batteri när det blir dåligt. När det väl blir problem med det kommer det ju gå att få det fixat i sverige med.

Man ska inte vara överdrivet försiktig med sin elektronik, då hindras man från att använda den som det är tänkt enligt mig.

Ursprungligen av bonq:

Eller så använder du bara din iPhone och köper ett nytt batteri när det blir dåligt. När det väl blir problem med det kommer det ju gå att få det fixat i sverige med.

Man ska inte vara överdrivet försiktig med sin elektronik, då hindras man från att använda den som det är tänkt enligt mig.

Jag är lika övertygad jag. Det är bara att köra för fullt !

Dagens moderna batterier är inte alls lika känsliga som de äldre NiMh och liknande.
´Bara att ladda på.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-16 20:42

Först och främst var det ingen som lyckades svara på min fråga, tråkigt....sedan ser ag inte något fel med att sträcka livslängden på batteriet så långt som man kan, ser inget förhinder i nöje med att ladda batteri som man ska göra.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-16 21:19

Ok som ett svar på din fråga: Moderna li ion batterier tar inte skada av att laddas lite pö om pö. Dock bör man se till att det blir helt urladdat/laddat med jämna mellanrum.

Det är iaf vad jag fått lära mig, om nån är uberteknisk och kan förklara varför så gört!

1
Bevaka tråden