Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför pro-Mac-kriget?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ibland på 99mac och när jag pratar med kompisar som använder Mac* så får jag för mig att det är ett heligt krig mellan Mac och omvärlden.

Visade min kompis screenshots på Windows Longhorn. Bilderna fick reaktionen: "Så innovativt - som Mac OS X för 2 år sedan" och "Apple gör det där bättre".

Sakfrågan är inte viktig - om Longhorn eller Jaguar är bäst - men vari består lojaliteten?

Handlar det om investeringen (ekonomisk eller social) eller användarvänlighet eller motstånd mot Microsoft av andra skäl? Berätta gärna.

* Jag använder Mac men mindre och mindre

Jag tror det sitter en hemlig manick inne i Macen som skickar ut hjärnvågor :eek: så att man blir helt skum och krigar för den rätta saken. :b eller nåt sånt.

Jag är mer pro-Mac nu än jag någonsin kunde anat när jag väl tog steget och switchade... men det är ju bara min omgivning som lider av det

Jag tror inte att det är något speciellt som gör att Macanvändare står upp och krigar för sitt val. Precis som Linuxanvändare eller ägare av något speciellt bilmärke gör.

Sen att det är känt att många företag mer än gärna plagierar Apple gör ju inte saken svårare att slåss för.

Personligen kan jag inte bry mig mindre om vilken plattform någon använder.

Kör han Widnows? Visst, så länge han tycker om det.

Kör han Mac? Kul, då har vi något gemensamt att prata om.

• Medlem
  • 2003-05-07 11:56

Har du så svårt att tänka dig att det finns folk som verkligent tycker att OSX är bättre än XP?

Visst är det en vanesak vad man föredrar, men grundfunktionaliteten på saker i MacOS X ÄR smartare upplagda, och fungerar med färre steg än i XP.

Koppla in en Bluetoothadapter är bara ett steg i OSX. Tryck i den.

Koppla in en skrivare kräver bara ett par steg extra.

För mig är det en kombination av att OS X är bättre, och att jag faktiskt hyser agg mot Microsoft. De är onyttiga för samhället genom sin maktställning.

Allt det som är bra med Windows är exakt det som gör det dåligt. Dvs att den stöder så mycket billig (dålig) hårdvara och mjukvara, som helt enkelt sätter datorn ur spel. Det ÄR ett stort problem.

Att M$ har tvivelaktiga sätt att tillskansa sig teknologier eller standarder är väl en anledning till Macvärldens irritation. Steve Jobs är en IT-inovatör, som säkert och enligt många vittnesmål, är en odräglig person att ha och göra med. Men han är ändå en inovatör (det är i alla fall min absoluta övertygelse). Många är de tekniker som Apple implemeterat långt innan resten av branschen. Detta har i allra högsta grad varit fallet sedan Steve Jobs kom tillbaka till företagets roder.

Kontrapersonen är Bill Gates. Som är en fantastisk företagsledare. Han har lyckats få M$ till världens främsta IT-bolag som har ett OS som används av en klar majoritet av världens datoranvändare. För att lyckas har M$ många gånger använt sig av sin oerhörda marknadsdominans för att tvinga in standarden på marknaden (ex. Internet Explorer istället för Netscape, C# istället för java, DirectX istället för OpenGL). Standarder som många gånger är sämre än originalet men som omvärlden snällt måste anpassa sig till eftersom M$ sitter på en monopolsits.

Jag tror ärligt talat att Apple skulle vara precis som M$ om omvända roller skulle gälla, men det faktum att Apple slår från underläge och dessutom faktiskt kommer med inovationer om och om igen, gör att många har en högre toleransnivå mot deras företagande.

/Jont Olof

• Oregistrerad
  • 2003-05-07 12:02

Anledningen till att jag blivit en "lojal" macanvändare är kort och gott att jag förut var tvingad att köra Windows.

Windows var länge det enda alternativet för den som ville ha ett multitaskade os med användbara program.

Problemet var, och är, att hela rasket är ostabilt. Jag är den typ av användare som var tvungen att installera om Windows en eller två gånger per år pga att jag "smutsade ner" systemet. Windows gillar inte att man installerar och avinstallerar nya program flera ggr i veckan.

Med osx leker jag på som vanligt, har inte märkt någon tendens till att systemet mår dåligt av detta.

För att summera, jag kör mac för att det är en rolig dator som tål att användas.

Fotnot: jag hatar mac, Amiga rules!

Det finns förstås inte en enskild förklaring som gäller för alla Macanvändare. Vissa har en politiskt hat mot MS. Andra tycker bara att MS öppet behöver motarbetas eftersom dom bevisligen har en monopolställning. Andra ogillar MS produkter för att dom tycker att dom tycker att dom är fula. Andra ogillar dom för att dom är buggiga. En tredje ogillar dom för att dom är osäkra. En fjärde ogillar dom för palladiumgrunks. Men, visst spelar den kunskapsinvestering som man har gjort roll. Dvs, har man gjort ett val av OS X i livet och investerat tid/pengar/kunskap att lära sig det kan man betrakta det som ett hot om MS kommer med ett OS som skulle vara bättre. Jag tror att många är rädda för att erkänna att en MS-produkt skulle vara bra för att då skulle man ha haft "fel" på något konstigt sätt.

Jag retar mig på vissa Macanvändares lite rabiat attityd. Men, det som retar mig ännu mer är att det finns MS-förespråkare som håller på MS ungefär på samma sätt, utan att fatta att den lilla konkurrens som MS ändå utsätts för är till gagn för alla som gilla MS. I allra högsta grad. Det är ungefär som att vara politiskt aktiv i ett parti och önska att det endast fanns det partiet...

Jag fördrar Mac OS X. Men, jag kör XP på ett antal maskiner också. Jag hoppas att Longhorn blir bra. Jag hoppas att OS X fortsätter att utvecklas. Jag hoppas för allas skull att MS-monopolet kan brytas. Skall jag vara ärlig tror jag att Linuxvågen är ett större hot mot MS än vad Apple är. Gott så. Jag försöker att se sanningen i vitögat och erkänna att jag har fel när jag har det än att framhärda med skeva lögner bara för att min låtsasbubbla är mysigare än sanningen.

T ex erkänna att en G4 suger jämfört med en Pentium.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Har du så svårt att tänka dig att det finns folk som verkligent tycker att OSX är bättre än XP?

...

Det har jag absolut inte svårt att tänka mig att folk tycker, dock har jag ingen egen uppfattning i frågan.

Jag håller däremot med dig om "agg mot Microsoft".

• Oregistrerad
  • 2003-05-07 12:23

Her faktiskt inte stött på en enda MS-produkt som passar mig (okey - Word 5.1 var väl hyfsad när man gjort om varenda meny )
På något sätt så känns det alltid som om någon i seattle i förväg tänkt på vad och hur jag vill göra - och tänkt så vansinnigt fel...

Jag vet för jag har dragits med win och softwin sen innan faan hade skitit färdigt i blöjorna...

Jag är en Mac-fan (dock inte fanatiker). Jag gillar inte allt som Apple gör. Jag gillar ännu mindre vad Microsoft gör därför att jag anser att deras monopolställning hämmar (om inte dödar) innovation och konkurrens.

Apple ligger prestandamässigt bakom Intel/AMD. Men prestandan räcker för mig. Frågan är nog varför jag gärna betalar mer för en dator som är långsammare.

Det har sagts många gånger tidigare att en Macintosh har en själ och att användaren får en personlig relation till sin Mac. Detta har enligt mig minskat med OS X (vet inte varför) och tittar man på pc-sidan så är systemen fullständigt själlösa.

Iom den "personliga relationen" till sin Mac och det faktum att Apple är något av en David i kampen mot Goliat (läs MS) så uppstår en mer eller mindre rabiat hållning för Macen och mot wintel-datorer.

Kort sagt: Microsoft är så opopulära för att de är så stora. Detta betyder makt och mycket makt leder till korruption. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. Makt korrumperar.

Vad kan då ändra situationen? Mac-användare måste sluta se MS som en fiende och Microsoft måste lugna ned sig i sina ambitioner att vara nummer ett på varje marknad.

Inget av detta kommer att hända och vi har då ett moment 22.

Jag skulle kunna babbla på i timmar om varför jag aldrig kommer köpa en en egen dator med Windows men det är onödigt. Jag har redan gjort mitt val. Och jag förblir vid det.

• Oregistrerad
  • 2003-05-07 12:54

Jag tror att anledningen till att många kör mac och försvarar sig med näbbar och klor så fort apple kritiseras är att man har skapat sig en identitet. Kör man mac är man lite outsider, innovatör osv. Helt och hållet reklamskapat. Man vill visa att man är någon som bryr sig om form, design och lite sådär ni vet. Apple är grymt bra på reklam och få en känna sig medlem i en exklusiv skara som tänker annorlunda. Därför blir man lätt lite blind för macens svagare sidor.

Fast, jag har både mac och pc. Och känner mig mer bekväm med macen. Kanske på grund av ovan nämnda faktorer eller kanske på grund av att mac passar mig bättre? Det är nog omöjligt att komma fram till.

Att kriga om sådant som har med hur man uppfattar saker och ting blir samma sak som att kriga om vilken maträtt som är godast - alla har sin egen favorit. Man kan låta någon provsmaka sin egen favorit men tycker de inte om den kan man inte säga att de tycker om fel mat.

Vi som sitter i minoritetsställning hamnar så klart i en försvarsställning, därmed inte sagt att man bör eller ska kriga. Det räcker ju att visa OS X fördelar sen får de välja att köra vad de vill.

Windows är i min mening fortfarande ett skämt vad gäller användarbiten. Det som Apple klarar att förmedla på en mening i Mac OS är t ex ett helt stycke (obegriplig) text och fyra knappar i Windows.

Någon PC-människa sa om OS X att "det är så enkelt så det verkar fattas någonting". Där ligger den största skillnaden. Den där extra "fetvadden" som man klarar sig utan.

Jag blev själv en trogen (ja jag erkänner: ibland fanatisk) Macare när min sambo skulle vara snäll och köpa en dator till mig i födelsedagspresent när jag gick på universitetet och skrev många arbeten på en dator som man fick boka på biblioteket flera veckor i förväg. Den datorn, en pc, hade jag lyckats lära mig själv hur den fungerade, åtminstone hjälpligt, med diverse böcker
t ex "....... for dummies" och andra. Döm om min förvåning och förvirring när hon glatt visade mig vad hon hade köpt på inrådan av en bekant: en Apple Macintosh Performa 630. "För fan, vad är det där?" (jag svor inte, men man kan ju tänka saker som man inte säger). "Jag kan väl inte använda den där ........ saken". När jag sedan motvilligt satte mig ner och började jobba med ........ saken, så upptäckte jag att den här ....saken "är ju mycket enklare att jobba med än en pc". Det som hade varit krångligt och struligt på pc:n kunde man göra mycket enklare på Macen. Det var som att Macen tog hand om flera steg som man var tvungen att göra själv på pc. Macen kunde jag jobba med nästan direkt utan att läsa en massa böcker. Den var mer intuitiv och pedagogisk (pc lär väl ha blivit bättre på detta nu för tiden, vet inte så noga). Nu har jag både Performan och en Imac G3 där hemma. Men trots all är det ju bara ett själlöst arbetsredskap (skriver på jobbet på en pc, hoppas att Macarna hemma inte hörde detta). Jag bryr mig inte om vad andra har för datorer. Men det som retar mig till vansinne är att ofta är det som att ALLA DATORER ÄR PC. I samband med Hemdatorer, CD-ROM skivor som följer med i olika erbjudanden, i utbildningsprogram på TV och radio och i stort sett allt som har med datorer att göra så är alla datorer = pc (eller rättare sagt Windows). Jag skulle vara nöjd om det stod t ex: "Vi erbjuder inte Mac därför att......" eller "denna CD-ROM passar inte till Mac". Nu verkar det äntligen ha hänt lite grann på det här området, "dom" har märkt att det finns annat än pc, men det finns mycket ignorans kvar därute. Själv har jag ibland tänkt köpa en pc som speldator, men det blir nog en spelkonsol stället.

De som rabiat försvarar macen är ofta till nackdel för macsfären, eftersom de vägrar erkänna minsta nackdel med macen. Plus att de som ofta försvarar macen högljuddast (sic!) är såna som vet väldigt lite om alternativen.

En del av de som krigar mycket är såna som varit med länge och känner att macens historiska fördelar inte uppmärksammas tillräckligt. Macen var inte först, men den var i alla fall före windows med många avgörande bitar som idag är en självklarhet på PC.

Sen finns det ju även de som switchat och är så nöjda med det att de bara måste berätta det, det gäller ju allmänt i livet att man gärna vill berätta om en livsomvälvande upplevelse, eller hur?

Själv är jag en flitig datoranvändare sedan många år tillbaka och jag har suttit en hel del framför PC också. Har man varit med om strul med IRQ-konflikter och lagt mycket tid på skitsaker som fungerar klockrent på mac så blir man lite subjektiv... En av de främsta fördelarna PC hade innan var att det gick en miljon (nästan) gånger snabbare att surfa i windows. Men nu gäller inte det längre, IE har blivit bättre, men framförallt så har andra webbläsare som Camino och Safari skruvat upp hastigheten betydligt.

Men på det hela taget så är skillnaderna inte lika stora längre, eller rättare sagt: macens fördelar är inte lika överlägsna. När jag började använda mac var win 3.11 på tapeten och på den tiden var det verkligen fantastiskt mycket bättre med mac.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Her faktiskt inte stött på en enda MS-produkt som passar mig (okey - Word 5.1 var väl hyfsad när man gjort om varenda meny )

Microsoft gör grymma möss faktiskt, har köpt flera stycken som jag skarpt gillar. Sen skulle jag inte vilja vara utan Excel heller, det är otroligt användbart.

Fanatiker som blundar för verkligheten och bara bjebbar utan någon som helst mening kommer alltid att finnas, både på Mac och PC-sidan.

Val av dator är som sagt en personlig sak, precis som ett val av politiskt parti. Det passar inte alla och kommer aldrig heller att göra det.

Man märker rätt snabbt om personen i fråga är en fanatisk anhängare av det ena eller andra, och då är det bara att backa undan och hålla sig borta.

• Oregistrerad
  • 2003-05-07 14:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Patrik Skulski
Man märker rätt snabbt om personen i fråga är en fanatisk anhängare av det ena eller andra, och då är det bara att backa undan och hålla sig borta.

AIK

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Någon PC-människa sa om OS X att "det är så enkelt så det verkar fattas någonting". Där ligger den största skillnaden. Den där extra "fetvadden" som man klarar sig utan.

Så otroligt bra skrivet. Precis varför jag har tröttnat på och också sålt mina windowsdatorer.

Jag har inget emot Linux, så det handlar inte om Mac vs omvärlden. Det jag inte gillar är MS. Visserligen suger allt de gör i mina ögon, men jag gillar inte hur företaget fungerar och jag gillar inte att de sumpar alla chanser för andra att lansera feta produkter som säkerligen är bättre än det de hostar ur sig. Därför propagerar jag gärna för Mac. Det är ett bra alternativ och om folk använder det istället så kanske fler får chansen.
Att MS snor idéer från Apple gör inte ens de själva nån hemlighet av, så dina vänners reaktioner låter fullkomligt korrekta.
Om jag nån gång säger "pece suger" eller nåt så betyder det "Microsoft suger".
Som jag ser det är MS ett helt meningslöst företag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Så otroligt bra skrivet. Precis varför jag har tröttnat på och också sålt mina windowsdatorer.

Jag måste också hålla med till 100%! Mac OS X är underbart så det är sjukt! Det känns som om någonting fattas då man använder det, men jag kan inte komma på vad det är eftersom jag saknar det inte!

Jag tycker att om man gillar pc så skall man fortsätta och använda den. Men varför inte testa en mac under en dag eller en vecka?

Läs gärna denna frustrerade journalist som är en av de mest öppenhjärtliga och sanna beskrivningarna av den interna kampen mellan mac och pc inne i varje datoranvändare.

http://www.joewilcox.com/switchers2.htm

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-12 12:02

När jag köpte min första mac 1999 hade jag knappt rört en mac innan, i skolan hade jag sedan 1993 varit i daglig kontakt med pc (win 3.1, nt4 och något senare os) samt sgi (irix).

Anledningen till att jag valde mac var att några av de musikprogram jag ville använda bara fanns till mac, samt att de övriga helt enkelt tycktes fungera bättre på mac. De dagar som dröjde mellan att jag beställt min dator och den levererades var ångestfyllda tänk om jag inte skulle komma överens med mac os och därför hade slängt 30 000 i sjön?

Det visade sig dock att jag snabbt kom överens med macen (os 8.5) och att saker och ting fungerade ungefär som jag var van vid, men överraskningen kom när jag efter en vecka med macen gick till skolan och satte mig bakom en pc. Då insåg jag hur stor skillnaden verkligen var - på macen fungerade saker, på pc fungerade ofta samma saker men de fungerade inte lika bra (och intuitivt) som på macen. Det var väl då jag började bli frälst.

På senare år har windows tagit sig rejält, tycker jag, men det känns (för mig) fortfarande inte lika genomtänkt som mac os.

Os x ska vi inte tala om. Ojojoj. Ren kärlek.

Jag förstår om folk väljer pc ifall de tycker att windows eller linux passar dem bättre - det är ju så mycket en smaksak. Däremot tycker jag att det är synd att så många pc-användare inte gjort ett aktivt val och provat andra lösningar - en del av dem skulle säkert finna att de trivs bättre med mac eller någon annan plattform.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tei
Däremot tycker jag att det är synd att så många pc-användare inte gjort ett aktivt val och provat andra lösningar - en del av dem skulle säkert finna att de trivs bättre med mac eller någon annan plattform.

Många vet inte ens vad en plattform är, vilket innebär att de inte ens kan ställa sig frågan.

Problemet är att det står mellan pc och mac. Då tänker man naturligtvis. Kan alla dessa pc-användare ha fel? Frågan är istället: när Televerket hade monopol, kunde alladeras "kunder" ha fel? Saken är trots allt den att datormarknaden fortfarande är relativt ung. Mycket kan ännu hända.

Att macanvändare slåss med näbbar och klor för sin plattform är väl inte så konstigt. Vi är ju en klar minoritet på datorscenen, om än större än många andra grupper, som exempelvis amiga-folket eller A/UX-nissarna.

Däremot tycker jag det är märkligt, ur just det här perspektivet, att det finns rabiata wintel-förespråkare. Deras majoritetsställning är ju knappast hotad i nuläget.

PS. Tänkte skriva något om att det är lika märkligt att en del wintel-fanatiker kommer till vår lilla sandlåda för att propagera, men tänkte sen att... Hoppsan, nu skrev jag det i alla fall.

PPS. Ta inte det här inlägget så allvarligt.

• Medlem
  • 2003-06-13 01:24

Å andra sidan så får man som macare utstå en del pikar och gliringar som man kunde vara utan. Jag är lite sugen på ny skärm och pratade med min lägenhetskompis och hans kompis om det. I förbifarten så nämnde jag att min dator förut var kopplad till en LaCie fetskärm var på den ena av dem säger: "det är väl det enda bra med den datorn". Tror ni han har jobbat en sekund med osx? Svar: nej! Detsamma med folk som är här och bara ska låna datorn för att kolla något, de blir helt förvånade då de sätter sig vid den (syns inte att det är en mac för jag har en fujitsu skärm). Först blir de alldeles förvirrade då de ser ett skrivbord som saknar en nedre list och sedan så blir de sura för att inget fungerar som de är vana vid. Därefter kommer kommentarerna.

Man kanske borde sätta en varningstext på tangentbordet, "detta är en mac".:rolleyes:

• Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-06-13 03:40

Jag skaffade mig en mac för att Mac OS X var något nytt, jag gillar nya saker, det var snyggt också, jag gillar snygga saker.

När jag använt min mac och skulle sitta lite framför min winamd burk, trivdes jag inte, så jag sålde den.

Nu jobbar jag mycket snabbare, för mac os X har bokmärken och logiska snabbtangenter, jag gillar att jobba snabbt.

Jag gillar inte Windows, för windows krånglar hos många användare, och då ber de mig om hjälp, det är jobbigt, det är inte kul att jobba med windows längre.

puss å kram
/P

ps,. visste ni att om man installerar sp1 på windows XP (vilket ingår i alla nya windows xp datorer) så kan man inte ta emot bifogade officefiler, detta måste man manuelt gå in och ändra, tror ni den "vanliga" användaren vet hur man gör det? nope...

Ok, då förstår jag kanske lite bättre.

Många här har gjort ett aktivt val när de valde Macintosh - och trots alla fördomar visade det sig vara ett mästerverk i användarvänlighet.

Vad gäller motståndet mot Microsoft verkar de flesta tycka att det är jobbigt att PC-användarna och att leverantörerna av datortjänster/produkter är enkelspåriga. Microsofts affärsetik är en bidragande orsak särskilt som detta resulterar i filformat som är krångliga att hantera för Macanvändare.

Stämmer detta?

Själv har jag aldrig gjort ett val när jag började med Mac, det är vad som används på Konstfack. Känns som jag missat nåt... man kanske behöver några dåliga år med Windows 98 för att verkligen se fördelarna med Mac.

Jag undrar vad som skulle hända om Microsoft agerade som Macromedia gjorde när de fick veta att de flesta tycker att Flash var svårt att använda. Macromedia bad Jakob Nielsen göra ett mer logiskt GUI.

Tänk om Windows Longhorn skulle bli MER användarvänligt än Mac OS X?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-13 10:38

Jag pluggade på Filmhuset på Gärdet och där fanns det bara Macar på den tiden, så det föll sig naturligt att persondator = Mac. Något annat fanns inte liksom.

Sedan har jag jobbat en massa med Windows också, men pc:n har alltid känts som en primitiv bastadform av Macens eleganta och robusta enkelhet.

Allting går snabbare och enklare på en Mac, och det beror inte på att jag är mer van vid Mac: jag är precis lika hemma på Windows som Mac OS.

Datorer är bara maskiner, verktyg. Man bör använda det verktyg som är bäst för ett visst ändamål.

• Oregistrerad
  • 2003-06-13 10:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av FredrikHolmqvist
Tänk om Windows Longhorn skulle bli MER användarvänligt än Mac OS X?

Då skall jag skaffa paraply:
För i så fall har nog kor lärt sig flyga oxå...

Citat:

man kanske behöver några dåliga år med Windows 98 för att verkligen se fördelarna med Mac

Helst inte
Men om så går det oxå bra med NT/2000 (även om det är hyfsat)

Citat:

Jag undrar vad som skulle hända om Microsoft agerade som Macromedia gjorde när de fick veta att de flesta tycker att Flash var svårt att använda. Macromedia bad Jakob Nielsen göra ett mer logiskt GUI.

MS skulle köpa Jakob Nielsen och sedan förvanska honom för att passa i affärsplanen så till slut bleve det Jack Nicholson som gjorde GUI:t

• Oregistrerad
  • 2003-06-13 11:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pontus Sörlin
Jag tycker att om man gillar pc så skall man fortsätta och använda den. Men varför inte testa en mac under en dag eller en vecka?

Läs gärna denna frustrerade journalist som är en av de mest öppenhjärtliga och sanna beskrivningarna av den interna kampen mellan mac och pc inne i varje datoranvändare.

http://www.joewilcox.com/switchers2.htm

Herregud vilken velig människa!

För mej handlar "Mac mot PC" om flera saker:

- Som Mac-användare angrips man ständigt av PC-anhängare som ska frälsa en, även om man aldrig försöker frälsa dem. Till på köpet anklagar de en för samma sak om de skulle lyckas driva en till att motivera sitt val. Lämlar och konformister är vad de är! Låt mej göra som jag vill och respektera mitt val!

- Apple har en innovativ och användarvänlig profil som gör att man har bra chanser att få bra program och fräscha lösningar.

- M$ monopolställning är osund och utvecklingshämmande. Apple och Linux behövs som två av de få alternativ som finns, Linux som budgetlösning och Apple som designad lyxlösning. Fram för OpenOffice som ny kontorsstandard!

Bevaka tråden